دنیای اقتصاد: نیروهای اپوزیسیون ونزوئلا روز پنج‌شنبه دوباره در خیابان‌ها حضور پیدا کردند. به گزارش رویترز، مخالفان دولت ونزوئلا با حضور در خیابان‌ها به‌دنبال آن هستند تا دولت را مجبور به برگزاری انتخابات کنند. همچنین آنها از وضعیت اقتصادی جاری به شدت ناراضی هستند. دولت مادورو در حال حاضر از نظر اقتصادی فروپاشیده است و میزان تورم در این کشور سه رقمی است.

به‌رغم این، میزان حضور مخالفان روز پنج‌شنبه کمتر از روزهای دیگر بود اما در کاراکاس میزان حضور مخالفان پررنگ‌تر از سایر شهرها بود. گفته می‌شود تعداد معترضان در روز چهارشنبه بی‌سابقه بوده است. مخالفان بر این باورند که دولت مادورو در مسیر دیکتاتوری قرار گرفته است. روز پنج‌شنبه هم هزاران نفر در خیابان‌ها با پرچم‌های این کشور حضور پیدا کردند و فریاد می‌زدند: «نه به دیکتاتوری بیشتر.» در این شرایط مخالفان برای روزهای آتی نیز خواستار حضور مردم در خیابان‌ها شده‌اند. آنها روز یکشنبه خواستار برگزاری راهپیمایی شده‌اند. این در حالی است که در راهپیمایی موسوم به سکوت مخالفان، ۸ نفر از معترضان کشته شدند. همزمان با اینکه صدها هزار تن از مردم خسته از کمبود غذا و خواستار برگزاری انتخابات به راهپیمایی اعتراضی در کاراکاس و چندین شهر دیگر پیوستند، پلیس ضدشورش مقابل معترضان که به طرف افسران سنگ پرتاب می‌کردند، متوسل به شلیک گاز اشک‌آور شد. در همین حال هزاران تن از طرفداران نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز در مرکز کاراکاس راهپیمایی برگزار کردند. همزمان با مقاومت مادورو در برابر فشار اپوزیسیون برای برکناری از قدرت اپوزیسیون وی را متهم کرده که اجازه می‌دهد نیروهای دولتی و گروه‌های مسلح به صورت خشونت‌آمیز معترضان را سرکوب کنند. به‌رغم ناآرامی‌های مرگبار روز چهارشنبه مخالفان مادورو عزم جدی خود را برای افزایش فشارها نشان دادند و خواستار برگزاری اعتراضات جدیدی شدند.

انریکه کاپریلس رهبر ارشد اپوزیسیون ونزوئلا در کنفرانس خبری گفت: روز چهارشنبه میلیون‌ها تن از معترضان به خیابان‌ها آمدند اما برای فردا تعداد بیشتری از ما به خیابان‌ها خواهند آمد. در این میان اما شدت برخورد با معترضان موجب انتقاد شده است. در روز چهارشنبه با برگزاری اعتراض‌ها، معترض ۱۷ ساله‌ای به ضرب گلوله افراد مسلح سوار بر موتورسیکلت که گاز اشک‌آور به طرف معترضان پرتاب می‌کردند، کشته شد. پائولو رامیرز خانم ۲۳ ساله‌ای نیز که از ناحیه سر مورد هدف گلوله قرار گرفته بود، در جریان این اعتراضات جان باخت. دیاسدادو کابلو یکی از سیاستمداران حامی دولت نیز در برنامه تلویزیونی گفت: فعالان ضدمادورو نیز یک سرباز را در سن‌آنتونیو به قتل رساندند. مقامات پیش‌تر گزارش داده بودند که در اعتراضات سراسر ونزوئلا در اوایل ماه جاری میلادی پنج تن از جمله یک پسر ۱۳ ساله کشته شده است. با وجود این راهپیمایی روز چهارشنبه یکی از خشونت‌بارترین راهپیمایی‌های برگزار شده در چند وقت اخیر به‌حساب می‌آید. دولت مدعی است که مخالفان در زمان حضور در خیابان‌ها با نیروهای امنیتی به زد و خورد مشغول می‌شوند. دولت ونزوئلا می‌گوید که برخی از افراد معترض مسلح هستند و راهپیمایی‌ها را به خشونت می‌کشانند.

مخالفان می‌گویند که با سه‌رقمی شدن تورم در ونزوئلا، از شدت محبوبیت مادورو به شدت کاسته شده است. ریستا گاریس تاگروف، محقق آمریکای لاتین در موسسه مطالعات اوراسیا به رویترز گفت: معترضان همچنان در خیابان‌ها خواهند ماند تا یک انتقال سیاسی در این کشور رخ دهد. او تصریح می‌کند: احتمال دارد که در روزهای پیش‌رو دولت مجبور به برگزاری یک انتخابات شود. از سال ۲۰۱۴ به این سو، این سلسله از اعتراض‌ها به عملکرد مادورو بی‌سابقه بوده است. این کشور با تورم افزون بر ۷۰۰ درصد دست و پنجه نرم می‌کند. باوجود اینکه این کشور از ذخایر نفتی فراوانی برخوردار است اما به‌دلیل سیاست‌های اقتصادی دولت سوسیالیست مادورو، این کشور وارد یک رکود عظیم شده است و حتی این کشور نتوانسته کالاهای اساسی را تامین کند. مخالفان می‌گویند که عامل فروپاشی اقتصادی این کشور سیاست‌های مادورو است و با کاهش قیمت نفت نیز این فشارها به دولت تک‌محصولی مادورو که همان صادرات نفت است، چند برابر شده است.