هراس از شلیک دوم ژنرال‌ها

دنیای اقتصاد: ترامپ نمایش قدرت به راه انداخته است. برای این منظور ترامپ یک ناوهواپیمابر به سمت شبه‌جزیره کره گسیل داشته است. به گزارش سی‌ان‌ان، مقام‌های ایالات‌متحده می‌گویند ناو هواپیمابر کارل وینسون در راس یک گروه ضربت نیروی دریایی آمریکا، به نزدیکی کره‌شمالی اعزام شده است. تحولات اخیر در پی «افزایش نگرانی‌ها» از اقدامات نظامی پیونگ‌یانگ صورت می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از مقام آمریکایی که نامش فاش نشده می‌گوید این گروه ضربت دریایی که گروه کارل وینسون نامیده می‌شود، از آب‌های سنگاپور به اطراف شبه‌جزیره کره می‌رود. شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز به نقل از «ستاد فرماندهی اقیانوس آرام» ارتش ایالات‌متحده می‌گوید: دریاسالار هری هریس، فرمانده این ستاد، دستور اعزام گروه ضربت کارل وینسون را از آب‌های سنگاپور صادر کرده‌است. پیش از این «ستاد فرماندهی اقیانوس آرام» در توئیتر خود از پهلو گرفتن کارل وینسون در سنگاپور، پس از بازگشت از رزمایش مشترک ارتش آمریکا و ارتش کره‌جنوبی، خبر داده بود. حضور کارل وینسون در رزمایش اخیر این دو کشور، با واکنش شدید کره‌شمالی روبه‌رو شده بود و پیونگ‌یانگ تهدید کرده بود در صورت «نادیده گرفته شدن تمامیت ارضی یا توهین به آن کشور»، «بی‌رحمانه» حمله خواهد کرد. در اواسط ماه مارس، خبرگزاری دولتی کره‌شمالی گفته بود: «بسیاری از هواگردهای ناونشین دشمن در نزدیکی مرز هوایی و دریایی ما گشت زدند و برای بمباران و حمله غافلگیرکننده به ارتش ما تمرین کردند.» در همان زمان سخنگوی نیروی دریایی ارتش آمریکا تاکید کرده بود ناو هواپیمابر کارل وینسون، در حال انجام ماموریت معمول خود است و برنامه‌ریزی برای ورود آن به منطقه نیز از قبل انجام شده بود. سئول و واشنگتن می‌گویند رزمایش‌های مشترک آنها «دفاعی» و برای مقابله با حملات احتمالی کره‌شمالی صورت می‌گیرد. پیونگ‌یانگ، هم کره‌جنوبی و هم آمریکا را به انجام «حملات پیشگیرانه» تهدید کرده‌است. طی ماه‌های گذشته کره‌شمالی دست به انجام چندین آزمایش موشکی زده و در عین حال یک موتور راکت جدید را نیز آزمایش کرده که مقام‌های کره‌جنوبی به‌طور کم‌سابقه‌ای اظهار کرده‌اند در مراحل ساخت آن «پیشرفت» دیده شده‌است. خبرگزاری کره‌شمالی در این زمینه گفته است که این کشور توانسته موشک‌هایی با کلاهک هسته‌ای را با موفقیت آزمایش کند. پیونگ‌یانگ می‌گوید که این آزمایش‌ها برای جلوگیری از تجاوزهای آمریکا در منطقه صورت می‌گیرد تا در صورت لزوم حق دفاع از خود را داشته باشد. رکس تیلرسون می‌گوید که ترامپ و شی‌جین پینگ بر سر اینکه باید جلوی تهدیدات هسته‌ای کره‌شمالی را گرفت توافق نظر دارند. با این حال وی تصریح می‌کند این دو توافق کرده‌اند تا به‌طور صلح‌آمیز جلوی برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ را بگیرند. هنوز مشخص نیست که اعزام این گروه ضربت دریایی با آگاهی پکن بوده باشد یا نه. پکن نیز هنوز در این‌باره اظهارنظر نکرده است. اوایل سال جاری میلادی زمانی که درگیری لفظی پیونگ‌یانگ و واشنگتن افزایش پیدا کرد، چین هر دو طرف را دعوت به آرامش کرد.

چین قصد دارد برای حاکم شدن آرامش برنامه‌ای را برای تعلیق برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی پیشنهاد دهد و همزمان نیز ایالات‌متحده مانورهای نظامی خود را با کره‌جنوبی متوقف کند. با وجود این آمریکا چندان به این راهکار دلخوش نیست و سیاست صبر در برابر پیونگ‌یانگ را ناکافی می‌داند. چنان‌که ترامپ اخیرا در مصاحبه با روزنامه فایننشال‌تایمز گفته است اگر لازم باشد یکجانبه علیه کره‌شمالی اقدام خواهد کرد. برخی می‌گویند اعزام این گروه ضربت حالت نمایشی دارد برخی دیگر می‌گویند شاید اعزام این گروه دریایی در راستای اقدام یکجانبه آمریکا باشد. در واقع اعزام گروه ضربت نیروی دریایی آمریکا، پس از آن صورت گرفته است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور، در واشنگتن با «شی‌جین ‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین دیدار کرده ‌است؛ دیداری که در آن رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده خواستار افزایش اقدامات پکن، برای جلوگیری از فعالیت‌های اتمی کره‌شمالی شد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی گفته اعزام گروه کارل وینسون، در واکنش به «اقدامات تحریک‌آمیز» اخیر کره‌شمالی صورت گرفته ‌است. «گروه ضربت دریایی» در ارتش ایالات‌متحده کاربرد دارد و به‌طور معمول از یک ناو هواپیمابر و دست‌کم یک ناو، و نیز دست‌کم دو ناوشکن یا دو ناوچه تشکیل می‌شود.