دنیای اقتصاد: گردهمایی بزرگ مدیران، رهبران اقتصادی، دانشگاهیان و سیاستمداران جهان به میزبانی مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس آغاز به کار کرد. این اجلاس هر سال در چنین زمانی در این شهر کوچک گردشگری زمستانی، با هدف یافتن راهکارهایی بین‌المللی برای مشکلات درازمدت جهان برپا می‌شود. تاکنون اما اغلب اهداف دست‌نیافتنی باقی مانده‌اند. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل «دنیای اقتصاد»، در گردهمایی امسال داووس ۳ هزار شرکت‌کننده از ۹۹ کشور جهان حضور یافته‌اند. پیش از آغاز این گردهمایی بزرگ بین‌المللی، مجمع جهانی اقتصاد برای تعیین موضوعات بحث‌های این اجلاس، گزارشی را تحت عنوان «ریسک‌های جهان در ۲۰۱۷» منتشر کرد. در این گزارش که «دنیای اقتصاد» نیز به‌طور مفصل به آن پرداخته بود، نابرابری درآمدی، قطبی شدن جوامع و خطرات زیست‌محیطی به‌عنوان بزرگ‌ترین خطراتی که جهان را در سال ۲۰۱۷ مورد تهدید قرار می‌دهند، معرفی شد.

اجلاس داووس امسال اما همچون سال‌های پیش نتوانسته از حاشیه‌های سیاسی در امان بماند. انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آینده بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و اظهار نظرات وی که علیه جهانی شدن و در راستای حمایت‌گرایی بود، موجب شد تا حامیان و طرفداران جهانی‌سازی امسال با تاکید بیشتری به آن بپردازند. البته همواره اجلاس داووس مورد انتقادات زیادی بوده و یکی از مهم‌ترین آنها این است که این اجلاس، گردهمایی گروهی از افراد خاص است که دسترسی به آن برای عموم مردم میسر نیست. امسال هم منتقدان می‌گویند می‌شد که اجلاس امسال را حول موضوعاتی عینی‌تر برگزار کرد چون امسال لیبرال‌ها و حامیان جهانی شدن که در این اجلاس شرکت می‌کنند، مجبورند با این حقیقت مواجه شوند که در حال باختن قافیه هستند. شاید به همین دلیل است که رئیس‌جمهوری چین، این اقتصاد پرشتاب که رشد خود را مرهون جهانی‌شدن هست، بخش اعظم سخنان خود را به این موضوع اختصاص داد، گویی با خود مجموعه‌ای از پاسخ‌ها به مواضع ترامپ را آورده بود و این در شرایطی است که ترامپ در داووس حضور نیافته است.

دیروز، اجلاس داووس با سخنرانی شی‌ جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، کار خود را آغاز کرد. او نخستین رئیس‌جمهوری دومین اقتصاد بزرگ جهان است که در این اجلاس شرکت می‌کند. او در راس هیاتی ۱۰۰ نفره از مقامات و مدیران کسب‌وکارها در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرده است. محور اصلی سخنرانی رئیس‌جمهوری چین را موضوع جهانی شدن، چالش‌ها و مشکلات اقتصاد جهانی تشکیل داد. او با دفاع از جهانی شدن گفت جهانی شدن اقتصاد به رشد در سراسر جهان قدرت بخشیده است و نباید آن را مقصر مشکلات جهان دانست. او در این باره گفت: «بحران مالی به‌دلیل سودجویی و مقررات نامناسب به‌وجود آمد، نه جهانی شدن.» او همچنین اقتصاد جهانی را به «اقیانوس بزرگی تشبیه کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند از آن فرار کند.» او در ادامه افزود هرگونه تلاش برای قطع رابطه با جهان غیرممکن است. شی جین‌پینگ گفت: «اقدام درست، استفاده از همه فرصت‌ها و رویارویی مشترک با چالش‌ها و ترسیم مسیری درست برای جهانی شدن است.»

او در اظهاراتی که احتمالا خطاب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بیان شد، گفت: رهبران جهان باید به دنبال همکاری باز و همراه با حسن نیت باشند. او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما باید به تجارت آزاد و سرمایه‌گذاری متعهد باشیم. ما باید آزادسازی تجارت و سرمایه‌گذاری را ترویج کنیم. در یک جنگ تجاری، هیچ‌کس برنده نخواهد بود.» رئیس‌جمهوری چین هشدار داد رویکردهای پوپولیستی به جنگ و فقر می‌انجامد. او گفت: «تعقیب سیاست‌های حمایتگرانه مثل این است که شخصی خود را در اتاقی تاریک حبس کند. او می‌تواند از ورود باد و باران به داخل اتاق جلوگیری کند، اما نمی‌تواند جلوی ورود نور و هوا را بگیرد.»

رئیس‌جمهوری چین از اجلاس داووس استفاده کرد و به رهبران جهان پیشنهاد داد باید اقدامات سیاسی جدیدی را اتخاذ کنند و اصلاحات ساختاری را به پیش برند. او خواستار توسعه یک مدل جدید رشد شد و از قانون‌گذاران خواست برای پایه‌گذاری یک حکومت«عادلانه و منصفانه» تلاش کنند. او در بخش دیگری از سخنانش به نابرابری موجود بین فقیر و غنی و شمال و جنوب اشاره کرد و گفت این شکاف درحال عمیق‌تر شدن است و رهبران جهان برای از میان بردن این نابرابری باید تلاش کنند. رئیس‌جمهوری چین در بخش دیگری از سخنانش از استراتژی اقتصادی خود دفاع کرد و گفت چین موفق بوده است چون مسیری را طی کرده که کاملا متناسب با نیازهایش بوده است. چین نمی‌خواهد استانداردهای خود را به دیگر کشورها تحمیل کند.