سال انتخابات

دنیای اقتصاد، نیما صبوری: در سال ۲۰۱۶ میلیون‌ها نفر پای صندوق‌های رای رفتند. نتایجی که از این رای‌گیری‌ها حاصل شد بسیار غافل‌گیر‌کننده بود: انگلیسی‌ها برخلاف آنچه نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کردند رای به جدایی کشورشان از اتحادیه اروپا دادند، مردم کلمبیا طرح دولت مبنی بر صلح با گروه «فارک» را رد کردند - گرچه رئیس‌جمهوری کلمبیا چندماه بعد راهی را یافت که به‌واسطه آن بدون برگزاری رفراندوم به صلح با این گروه دست یافت و جایزه صلح نوبل را هم به‌خاطر این اقدام نصیب خود کرد - و در نهایت بزرگ‌ترین شوک انتخاباتی سال که در کشور آمریکا رخ داد و طی آن دونالد ترامپ با به چالش کشیدن پیش‌بینی‌ها و نظرات کارشناسان سیاسی، هیلاری کلینتون نامزد دموکرات این کشور را مغلوب ساخت. در این راستا این پرسش مطرح می‌شود که آیا در سال ۲۰۱۷ نیز شاهد چنین نتایج غافلگیرکننده‌ای خواهیم بود؟ برای پاسخ به این سوال شاید بهتر باشد بررسی اجمالی از چند انتخابات که در سال آتی برگزار می‌شود داشته باشیم.

انتخابات عمومی هلند: ۱۵ مارس ۲۰۱۷

آیا در سال ۲۰۱۷، «نگزیت» - جدایی هلند از اتحادیه اروپا - اتفاق خواهد افتاد؟ گیرت وایلدرز، یکی از سیاست‌مداران جنجالی هلند قول داده است در صورت پیروزی حزب آزادی (PVV) این کشور در انتخابات ماه مارس، هلند از اتحادیه اروپا جدا شود. وایلدرز شاید شانس آن را بیابد تا در سال آینده قولی را که داده است عملی کند. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، حزب آزادی این کشور روندی رو به بهبود داشته است و از حزب نخست‌وزیر کنونی هلند، مارک روتی، پیشی گرفته است. به‌نظر حزب آزادی هلند از سخرانی‌های نژادپرستانه وایلدرز که طی آن او خود را مدافع آزادی بیان و قربانی اصلاحات سیاسی معرفی کرد نیز سود می‌برد (وایلدرز که در فضای سیاسی هلند به‌عنوان فردی مخالف اسلام و مهاجرت شناخته می‌شود در سخنرانی معروف خود خواهان خروج مراکشی‌ها از کشورش شد. او همچنین طرح ممنوعیت قرآن، ممنوعیت ساخت‌وساز مسجد و همچنین وضع مالیات بر حجاب را پیشنهاد کرد). با این‌حال با توجه به رقابت شانه‌به‌شانه‌ای که در فرآیند انتخابات هلند وجود دارد، پیشتازان نظرسنجی‌ها مدام در حال تغییر هستند. حتی اگر حزب آزادی هلند پیشتاز باقی بماند، دیگر حزب‌های این کشور تلاش خود را خواهند کرد تا با شکل‌دهی ائتلافی دولتی، وایلدرز را از مسند قدرت کنار بزنند. بنابراین در کنار چالش‌هایی که اتحادیه اروپا با آنها روبه‌رو است، رهبری بی‌ثبات هلند می‌تواند به این مشکلات بیفزاید.

انتخابات رئیس‌اجرایی دولت هنگ‌کنگ: 26 مارس 2017

هنگ‌کنگ و چین طی دو دهه گذشته همزیستی متوازنی را تحت چارچوب «یک‌ کشور، دو نظام» داشته‌اند. اما به‌نظر می‌رسد این توازن در لبه پرتگاه قرار دارد. در سال ۲۰۱۴، دانشجویان هنگ‌کنگی برای داشتن دموکراسی بیشتر و در واکنش به اقدامات پکن درخصوص تغییر در انتخابات این شهر، تظاهرات عظیمی - تظاهراتی که «انقلاب چتر» نام گرفت - برپا کردند. شهر هنگ‌کنگ توسط مدیر اجرایی رهبری می‌شود که دارای اختیارات گسترده است. در این راستا، یک کمیته انتخاباتی ۱۲۰۰ نفره که اعضای آن از جانب پکن انتخاب می‌شوند، مدیر اجرایی این شهر را تعیین می‌کنند، فردی که قاعدتا گزینه مورد علاقه پکن است. تظاهرکنندگان در «انقلاب چتر» خواهان آن بودند که رای‌دهندگان هنگ‌کنگی به‌طور مستقیم مدیر اجرایی شهرشان را انتخاب کنند. بر اساس جدیدترین نظرسنجی‌ها جان تسانگ، وزیر دارایی هنگ‌کنگ و کسی که تظاهرکنندگان را «نیروی قوی و سازنده» نامیده بود، از حمایت ۲۸ درصدی برخوردار است. این درحالی است که رجینا آی‌پی، نامزد مورد حمایت پکن تنها حمایت ۸ درصدی دارد. با این وجود ممکن است که پکن، جان تسانگ را از رقابت‌های انتخاباتی کنار بزند، چراکه با روی کار آمدن او، جریان اعتراضات در هنگ‌کنگ ممکن است از رهبری قدرتمند بهره برد.

انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه: دور اول 23 آوریل، دور دوم 7 مه‌2017

آیا شگفتی بعدی انتخابات در جهان،انتخابات فرانسه خواهد بود؟! سه روز پس از آنکه دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به پیروزی رسید، مارین لوپن، رهبر راست‌گرای جبهه ملی فرانسه با لحنی خودستایانه اعلام کرد که رئیس‌جمهوری بعدی فرانسه او خواهد بود، گرچه نتایج نظرسنجی‌ها خلاف پیش‌بینی او را نشان می‌دهند. با این‌حال بیشتر کارشناسان اقتصادی فرانسه پیش‌بینی می‌کنند که خانم لوپن یکی از دو نامزدی است که به دور دوم انتخابات راه می‌یابد. اگر که مارین لو‌پن در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به پیروزی برسد، هرچیزی ممکن است اتفاق بیفتد. با پیروزی او، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، تنها رهبر اروپایی خواهد بود که مدافع همبستگی در اتحادیه اروپا است. از طرفی، فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فعلی فرانسه در پی مواجهه با حمایت ۴ درصدی، از نامزد شدن برای دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش انصراف داد. بنابراین حزب سوسیالیست فرانسه باید به دنبال کاندیدای دیگری باشد.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران: 19 مه 2017

آیا حسن روحانی می‌تواند برای بار دوم سکان هدایت دولت ایران را به دست بگیرد؟ او در دور قبل رقابت‌های انتخاباتی شعارهایی همچون بهبود روابط با جهان، احیای شرایط اقتصادی و اجرای منشور حقوق شهروندی را در سخنرانی‌های خود مطرح می‌کرد. گرچه روحانی خیلی زود متوجه این موضوع شد که اجرای چنین سیاست‌هایی بسیار سخت‌تر از بیان کردن آنها است. بر این اساس، از موفقیت‌های او می‌توان به مذاکره با قدرت‌های جهانی درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌های مربوط به این فعالیت‌ها اشاره کرد. این درحالی‌است که با پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، این موفقیت اندکی به خطر افتاده است. از طرفی یکی از شانس‌های روحانی در انتخابات پیش‌رو، ناموفق بودن حزب‌های دیگر در تشکیل ائتلاف و معرفی نامزدی که مورد حمایت اکثریت آنها باشد، محسوب می‌شود.

انتخابات فدرال آلمان: 22 اکتبر 2017 به‌نظر می‌رسد آنگلا مرکل تمایل زیادی به صدراعظمی آلمان دارد.

او از سال ۲۰۰۵ صدراعظم آلمان است و به تازگی اعلام کرده است که در دور چهارم انتخابات نیز حضور خواهد یافت. او طی این ۱۱‌سال مهر شخصی خود را پای سیاست‌های اقتصادی و سیاسی اروپا نقش زد. او همچنین سیاست‌های ریاضتی گسترده‌ای را برای حل بحران بدهی ناحیه اروپا، پناه دادن به بیش از یک میلیون پناهنده در آلمان و متحد کردن اروپا در مقابل روسیه اعمال کرد، اما به‌نظر می‌رسد حزبی که می‌تواند در انتخابات آلمان موفقیت‌های پیش‌بینی نشده داشته باشد، «حزب آلترناتیو آلمان» است، حزبی راست‌گرا که سیاست‌های ضد اسلامی، ضدمهاجرت و ضداتحادیه اروپا دارد. این حزب که در انتخابات ایالتی و محلی موفق عمل کرده، در حال حاضر از حمایت ۱۳ درصدی برخوردار است. اگر که این حزب در انتخابات پیش‌رو آنگلا مرکل را شکست دهد، اتحادیه اروپا باید منتظر شوک بزرگ دیگری باشد.

انتخابات ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی: 29 دسامبر 2017

مجمع ملی کره‌جنوبی به تازگی اتهامات گسترده‌ای را به رئیس‌جمهوری، پارک جئون‌هی، نسبت داد. او از ماه اکتبر به خاطر اتهام به دست داشتن در رسوایی مالی و دخالت‌های دولتی دوست خود جایگاه متزلزلی در پست ریاست‌جمهوری پیدا کرد. با توجه به اینکه دادگاه قانون اساسی کره‌جنوبی درحال بررسی رای مجمع ملی این کشور است، فعلا ریاست‌جمهوری خانم پارک به حالت تعلیق درآمده است. با این وجود حتی اگر دادگاه پارک را تبرئه کند، باز هم قانون اساسی این کشور مانع از شرکت‌ او در دوره بعد انتخابات خواهد شد. در طرف مقابل، براساس آخرین نظرسنجی‌ها، رهبر کاریزماتیک و جذاب حزب مخالف، مون جائه‌ پیشتاز است. همچنین حمایت‌ها از مون جائه‌میونگ که از او تحت‌نام «ترامپ کره‌‌ای‌ها» یاد می‌شود در حال افزایش است. با توجه به اینکه هنوز ۱۲ ماه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی زمان باقی است، به احتمال زیاد شاهد فراز و نشیب‌های زیادی در رقابت‌های انتخاباتی این کشور خواهیم بود.

انتخابات عمومی تایلند: اواخر 2017

نیروهای نظامی تایلند از سال ۱۹۳۲ تاکنون، ۱۲ سال برای سرنگونی دولت وقت این کشور تلاش کرده‌اند. آخرین کودتا هم در ماه مه ۲۰۱۴ اتفاق افتاد که در آن ارتش تایلند، نخست‌وزیر این کشور را از قدرت کنار زد. با این‌حال، گرچه انتخابات آینده این کشور می‌تواند دولتی غیرنظامی را بر سرکار بیاورد، اما به احتمال زیاد بازهم اساسی‌ترین مشکل این کشور که فاصله عمیق میان طبقه متوسط شهری و روستانشینان فقیر است، حل نخواهد شد.

سه انتخابات دیگر

در کنار انتخابات یادشده، در سال ۲۰۱۷ سه انتخابات دیگر نیز برگزار می‌شود که شاید اهمیت ثانویه داشته باشند. این انتخابات‌ به ترتیب زمان برگزاری عبارتند از: انتخاب مدیرکل سازمان بهداشت جهانی (ماه مه ۲۰۱۷)، انتخابات عمومی روآندا (اوت ۲۰۱۷) و انتخابات پلیتبرو (دفتر سیاسی حزب کمونیست) در نوزدهمین کنگره ملی چین (اکتبر یا نوامبر ۲۰۱۷).