دنیای اقتصاد: هرچه مقامات ترکیه‌ای سعی می‌کنند روابط خود را با روسیه بهبود بخشند اما گویی دست‌هایی در کار است تا مانع بهبود روابط طرفین شوند. سال ۲۰۱۵ برای ترکیه سالی سخت، پرچالش و پر بحران بود. ابتدا سقوط جنگنده روسی در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ و اکنون هم ترور سفیر روسیه در این کشور. به نوشته نیویورک‌تایمز، بحران‌های ۲۰۱۵ بزرگ‌ترین بحران در تاریخ معاصر ترکیه به‌حساب می‌آید. ترور به واقعیت زندگی روزمره در ترکیه تبدیل شده است. کودتایی که با تصفیه جامعه مدنی ادامه یافت و جنگ با کردها؛ دیگر معضلاتی هستند که سطح بالایی از خشونت را برای ترکیه به ارمغان آورده است. به‌نظر می‌رسد بحران‌های خاورمیانه از مدت‌ها قبل به مرحله سرریز شدن رسیده بود. تبعات این سرریزی را در ترکیه، آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی می‌توان دید. اما ترکیه در سیبل این بحران‌ها قرار دارد. ماری که اردوغان در آستین پروراند اکنون دست او را گزیده است. شاید اردوغان فکر نمی‌کرد که روزی جریان افراط به نیرویی علیه او تبدیل شود.

«کان دونار»، یکی از دبیران روزنامه‌ای ترکیه‌ای در آلمان می‌گوید: «تا زمانی که بحران در سوریه حل نشود، سرریز آن دامان کشورهای بسیاری را خواهد گرفت. تنها راه‌چاره برای تروریسم، یافتن راه‌حلی برای سوریه است. نمی‌توانید از تبعات و ترکش‌های این جنگ بزرگ دوری کنید.» «تولین یازیچ»، دانشگاهی آلمانی- ترکیه‌ای می‌گوید: «در هیچ جا مثل ترکیه عمق ترس و بحران را نمی‌توانید ببینید.» برخی گزارش‌ها حاکی از این است که بازی مخربی که اردوغان شروع کرد، تاوانش را باید کشورهای دیگر هم بدهند. برخی پا را فراتر گذاشته و می‌گویند از آنکارا تا برلین هر اتفاقی رخ دهد ناشی از خراب کاری‌های اردوغان است.

با این حال، روس‌ها از کنار حادثه ترور سفیر خود بی‌اعتنا نخواهند گذشت. اگرچه آنکارا در اولین گام انگشت اتهام را به سوی گولن و حامیانش نشانه رفت اما گروه شورشی «جیش الفتح» در بیانیه‌ای مسوولیت ترور سفیر روسیه در آنکارا را برعهده گرفت. به گزارش سایت اینترنتی النشره، گروه شورشی جیش الفتح در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بعد از اینکه جهان از کمک به اهل اسلام در شام دست کشید، یکی از جوانان شجاع جیش‌الفتح با مشارکت جنبش «گرگ‌های خاکستری» و «حزب اسلامی ترکمنستانی» برای کمک به ساکنان شام دست به کار شد و آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا را اعدام کرد.» در این بیانیه آمده است: «این اقدام به مثابه خونخواهی از زنان، کودکان و سالخوردگان حلب و خون تمامی مسلمانان است. ما با این اقدام تاکید کردیم که خروجمان از حلب یا هر جای دیگری به معنای این نیست که انتقام خون یارانمان را نمی‌گیریم.»

از سوی دیگر، روس‌ها در اولین گام پس از ترور سفیر این کشور در ترکیه، تصمیم گرفتند مذاکرات لغو نظام روادید برای اتباع ترکیه را به دلیل خطر گسترش تروریسم متوقف کنند. از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری روسیه به سرویس‌های مخفی خود دستور داد تا امنیت در داخل و خارج از کشور را تقویت کنند. به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «من از سرویس‌های مخفی می‌خواهم تا اقدامات بیشتری را برای تضمین امنیت در داخل و خارج از روسیه انجام داده و امنیت نهادها و کارکنان روس در خارج از کشور را افزایش دهند. سرویس‌های مخفی باید اقداماتشان را با آژانس‌های اطلاعاتی دیگر کشورها تقویت و تشدید کنند.» همزمان با اینکه ترکیه و روسیه متعهد شدند تا ترور آندری کارلوف، سفیر مسکو در آنکارا به بهبود روابط این دو کشور خدشه وارد نکند، تیمی از بازرسان روسیه روز گذشته وارد ترکیه شدند تا درخصوص این رویداد تحقیق کنند. این رویداد روابط آنکارا و مسکو را که مرتبا درخصوص جنگ داخلی سوریه با یکدیگر اختلاف داشتند اما در هفته‌های اخیر در زمینه تخلیه حلب با یکدیگر همکاری‌هایی را آغاز کرده بودند خدشه‌دار می‌کند. با این حال، دولت ترکیه هم برای دلجویی از روس‌ها یکی از خیابان‌های شهر آنکارا را به نام سفیر ترورشده روسیه نام‌گذاری کرد. به گزارش اسکای‌نیوز، چاووش‌اوغلو اعلام کرد که «هدف از این حمله ضربه زدن به روابط دو کشور است. مسکو و آنکارا نباید اجازه دهند که سازمان‌دهندگان این جنایت به هدف خود برسند. من از شما می‌خواهم که بدانید ترکیه و مردمش همانند روسیه و مردمش برای فوت آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه عزادارند.»