دنیای اقتصاد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، باز هم شگفتی آفرید. گویی این خصلت رهبران پوپولیست و عوام فریب است که بدون توجه به پروتکل‌ها و ساختارها، سخنانی ساختارشکنانه بر زبان آورند و هیچ ابایی هم از بیان آنها نداشته باشند. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» گفت: «من کاملا سیاست چین واحد را درک می‌کنم اما نمی‌دانم چرا باید خود را به سیاست چین واحد محدود کنیم؟» ترامپ در مصاحبه‌اش با فاکس نیوز، از چین بابت برخی اقداماتش از جمله سیاست‌های ارزی، فعالیت‌هایش در دریای چین جنوبی و موضعش در قبال کره‌شمالی انتقاد کرد. او گفت، تصمیمش برای پاسخ دادن به تماس رهبر تایوان، چیزی است که به پکن مربوط نمی‌شود.

سی‌ان‌ان هم در گزارشی می‌نویسد ترامپ روز یکشنبه سیگنال دیگری فرستاد مبنی بر اینکه دوست دارد با چین سر شاخ شود. این گزارش می‌افزاید او با زیر سوال بردن چین واحد سیاست‌های قدیمی آمریکا را زیر سوال برده است. ترامپ معتقد است اگر پکن با واشنگتن بر سر مسائل تجاری و دیگر اختلاف‌ها به توافق نرسد او لزومی نمی‌بیند دولتش به سیاست چین واحد وفادار بماند. ترامپ خاطرنشان کرد: «لازم نیست چین به من چیزی را دیکته کند و این تماس نیز با من گرفته شده بود. این یک گفت‌وگوی تلفنی «بسیار خوب و کوتاه» بود. چرا باید یک کشور دیگر بتواند به من بگوید که من نمی‌توانم به یک تماس پاسخ دهم. من فکر می‌کنم پاسخ ندادن به این تماس «بسیار غیرمحترمانه» می‌توانست باشد.»

به گزارش سی‌ان‌ان، از وقتی ترامپ اقدام به گفت‌وگوی تلفنی با تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان کرده مناقشات دیپلماتیک میان آمریکا و چین هم شدت گرفته است. اگرچه مقام‌های دولت اوباما تلاش می‌کنند تا از تعهد کشورشان به «چین واحد» سخن به میان آورند اما آنچه ترامپ می‌گوید عملا تمام رشته‌های اوباما را پنبه می‌کند. این گزارش می‌افزاید؛ ترامپ نشان داده که از هیچ اقدامی برای عصبانی کردن پکن فروگذار نخواهد کرد تا زمانی که این کشور روابط تجاری با ما را به مذاکره گذاشته و روابط با کره‌شمالی را قطع کند. ترامپ اولین رئیس‌جمهور آمریکا از زمان جیمی کارتر تاکنون است که با رهبر تایوان گفت‌وگوی تلفنی کرده و سنتی قدیمی را شکسته است. این اظهارات ترامپ در حالی مطرح شده که او قصد دارد «تری برنستاد»، فرماندار آیووا را به‌عنوان یک دوست دیرینه پکن در سمت سفیر بعدی آمریکا در چین منصوب کند. اما ترامپ همچنین جان بولتون، یک مقام سابق دولت جرج دبلیو بوش که طرفدار سخت‌گیری علیه پکن است را برای پست ارشد شماره ۲ در وزارت امور خارجه در نظر گرفته است. بولتون در یک مقاله در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشت که رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا باید اقداماتی جسورانه‌تر برای متوقف کردن توسعه‌طلبی‌های نظامی چین در دریای چین جنوبی و شرقی انجام دهد. ترامپ در ادامه سخنانش گفت: «برخی اقدامات چین مثل کاهش ارزش واحد پولش و اعمال مالیات‌های سنگین علیه ما در مرزهایش در حالی که ما علیه آنها مالیات وضع نکرده‌ایم و همچنین ساخت یک دژ عظیم نظامی در وسط دریای چین جنوبی در حالی که نباید این کار را انجام دهد و همچنین عدم کمک به ما در مقابل کره‌شمالی اقداماتی بودند که آسیب فراوانی به ما زده‌اند.» وی افزود: «شما با مساله کره‌شمالی رو به رو هستید و چین می‌تواند مشکل کره‌شمالی را حل کند اما اصلا در این زمینه به ما کمک نمی‌کند.»

رسانه‌های چین: ترامپ همچون کودکی نادان است

به دنبال طرح این اظهارات ترامپ علیه چین، رسانه‌های دولتی چین نیز ترامپ را مورد حمله و انتقاد قرار دادند. روزنامه «گلوبال تایمز» چین ساعاتی بعد از این سخنان ترامپ، او را یک «فرد ساده‌لوح» خواند که از سیاست بین‌المللی بی‌اطلاع است و مذاکره در مورد «چین واحد» را رد می‌کند. این روزنامه نوشت:«سیاست چین واحد قابل خرید و فروش نیست. به نظر می‌رسد او فقط معامله را می‌شناسد و معتقد است که هر چیزی قیمتی دارد. او تصور می‌کند خیلی قوی است و نیازی به خرید و فروش با زور ندارد.» این روزنامه افزود به‌دلیل فقدان افرادی با تجربه اداره امور به‌دست تندروهای نزدیک او افتاده است.