دنیای اقتصاد: وزارت خارجه آمریکا با صدور هشدار سفر از اتباع کشورش خواست تا در جریان مسافرت‌های خود به اروپا در هفته‌های آتی تدابیر امنیتی و احتیاطی را رعایت کنند. این هشدار یک روز پس از آن اعلام شد که سرویس‌های امنیتی فرانسه یک توطئه مرتبط با داعش را خنثی کردند. به گزارش سی‌ان‌ان، مقام‌های فرانسه در پی حملات ضد تروریستی در استراسبورگ و مارسی در روز یکشنبه هفت تن را بازداشت کردند. به گفته وزیر کشور فرانسه، در پی تحقیقات ۸ ماهه، یک حمله تروریستی جدید که از مدت‌ها پیش طرح‌ریزی شده بود خنثی شد.

با این حال مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند «علت صدور هشدار جدید شناسایی تهدید خاصی نبوده اما همواره تلاش می‌شود تا تدابیر احتیاطی رعایت شود.» استراسبورگ پایگاه یکی از معروف‌ترین بازارهای کریسمس در اروپا است و وقتی روز جمعه درهای این بازار گشوده شود انتظار می‌رود بیش از ۲ میلیون بازدید‌کننده داشته باشد. در سال ۲۰۰۰، بازار کریسمس در معرض حمله‌ای از سوی القاعده قرار داشت که خنثی شد. تحقیقات می‌گوید کسانی که در پس این حمله تروریستی خنثی شده قرار داشتند با عوامل داعش در سوریه ارتباط داشتند. مقامات مسوول به سی‌ان‌ان می‌گویند در حال بررسی و بازجویی هستند تا ببینند آیا این تروریست‌ها به سوریه هم سفر کرده‌اند یا خیر. مقام‌های فرانسوی بر این باورند که برخی از این دستگیرشدگان از طریق قبرس به سوریه رفته‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند ادعای خود را اثبات کنند. یک مقام ارشد دیگر ضدتروریسم فرانسوی به سی‌ان‌ان می‌گوید طی هفته‌های اخیر افرادی دستگیر شده‌اند که مظنون به ارتباط با داعش بوده‌اند. دستگیر شدگان مارسی و استراسبورگ ۲۹ تا ۳۷ سال سن دارند. آنها ملیت فرانسوی، مراکشی و افغانی دارند. وزیر کشور فرانسه می‌گوید: «تاکنون تهدید تروریستی در کشور ما اینقدر زیاد نبوده است. سرویس‌های ضد تروریستی کاملا بسیج شده اند.» از سوی دیگر، یک کارشناس ضدتروریسم اعلام کرد که حدود ۶۰ تا ۸۰ داعشی در اروپا حضور دارند که آماده انجام عملیات تروریستی هستند. به گزارش رویترز، دیک اسکروف، کارشناس ضدتروریسم در هلند می‌گوید برخی از نیروهای داعش که از عراق و سوریه به اروپا بازگشته‌اند در طول ۶ ماه اخیر سفر خود به مناطق درگیر را به تاخیر انداخته‌اند. وی معتقد است با شروع حملات نیروهای عراقی با حمایت آمریکا در موصل، دیگر حامیان داعش کمتر به خط نبرد می‌پیوندند و بیشتر در خانه‌هایشان باقی می‌مانند و تهدید احتمالی از سوی این افراد مبنی بر انجام عملیات تروریستی در اروپا احساس می‌شود. احتمال وقوع حمله تروریستی در هلند واقعی است. وی افزود ممکن است آنچه در بروکسل و فرانسه اتفاق افتاد، در هلند نیز رخ داد. به گفته او در حال حاضر بین ۴ تا ۵ هزار نیروی خارجی وابسته به داعش در عراق و سوریه حضور دارند.

52 حمله شیمیایی از سوی داعش

نیویورک تایمز می‌نویسد از سال ۲۰۱۴ که داعش توانست خلافت خود را اعلام کند تاکنون ۵۲ حمله شیمیایی در سوریه و عراق انجام داده است. گفته شده یک سوم این حملات در موصل و اطراف آن بوده که مقر داعش در عراق بود. به گزارش «IHS Conflict Monitor»، یک سرویس تحلیل و جمع‌آوری اطلاعات که در لندن مستقر است، رسانه‌های اجتماعی و سیستم تبلیغی داعش بیشتر این حملات را پوشش داده و مستند کرده است. با توجه به اینکه بحث بازپس‌گیری موصل در جریان است، مقام‌های نظامی عراقی و آمریکایی نسبت به حملات بیشتر هشدار داده‌اند. کلنل ژان‌دوریان، سخنگوی نظامی در عراق می‌گوید: «داعش قبلا از این سلاح‌ها در عراق و سوریه استفاده کرده و انتظار داریم باز هم به استفاده از این حملات روی آورد.» او می‌گوید مقام‌های عراقی و آمریکایی گام‌های لازم را برای مقابله با چنین حملاتی اتخاذ کرده‌اند. نیویورک‌تایمز می‌نویسد آمریکا در راستای متلاشی کردن قابلیت‌های نظامی و شیمیایی داعش برخی مراکز این گروه را بمباران کرده است. به‌طور مثال، در ماه سپتامبر یک کارخانه داروسازی در شمال عراق به ظن تولید سلاح‌های شیمیایی از سوی داعش، بمباران شد. با پیشروی‌های ارتش عراق در موصل، برخی این گمانه را مطرح کرده‌اند که ممکن است داعش برای کند کردن پیشروی ارتش عراق به سلاح شیمیایی روی آورد.