ایجاد منطقه پرواز ممنوع و کمک نظامی به مخالفان سوری در دستور کار واشنگتن

گروه بین‌الملل- رییس جمهوری آمریکا هشدار داد، اگر استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی ثابت شود، سیاست آمریکا در قبال دمشق تغییر خواهد کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، انگلیس و آمریکا هر دو مدعی هستند دولت سوریه تسلیحات شیمیایی مانند گاز اعصاب سارین در سوریه استفاده کرده است. این در شرایطی است است که سوریه تمامی این اتهامات را رد می‌کند. از سوی دیگر وزیر امور خارجه آمریکا در جمع نمایندگان کنگره اعلام کرد: در صورتی که اطلاعات پنتاگون در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه تایید شود، ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا دادن کمک‌های نظامی به مخالفان در دستور کار قرار خواهد گرفت. به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه روسیه الیوم ، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست کمیته اطلاعاتی کنگره آمریکا که پشت درهای بسته برگزار شد با اعلام این مساله تاکید کرد: هنوز تحقیقات پیرامون استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه ادامه دارد.کاخ سفید در عین حال تاکید کرد که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا برای صدور دستور اجرای عملیات نظامی در سوریه نیاز به دلایل قاطع دارد و در این باره شتابزده عمل نمی‌کند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا که در جریان دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت: «بررسی‌های اولیه از شواهدی حکایت دارند که علیه مردم سوریه تسلیحات شیمیایی به کار رفته است. این ارزیابی مقدماتی بر اساس گردآوری اطلاعات ما است.»

رییس‌جمهوری آمریکا گفت پرسش‌های بسیاری درباره چگونگی، زمان و مکان استفاده از این تسلیحات وجود دارد و تحقیقات جدی و موشکافانه‌ای درباره این موضوع صورت خواهد گرفت چون که برای اثبات کاربرد تسلیحات شیمیایی «شواهد بیشتری» لازم است.

با این همه اوباما با تاکید بر اینکه اثبات این موضوع «قاعده بازی را عوض خواهد کرد»، گفت: هر قدر شلیک توپ و خمپاره بر سر غیرنظامیان وحشتناک است، استفاده از تسلیحات کشتار جمعی علیه مردم از آن هم بدتر است. همه ما، نه تنها در آمریکا، بلکه در سراسر جهان باید متوجه این موضوع باشیم که نمی‌توانیم بگذاریم در مناطق پر جمعیت از تسلیحات شیمیایی استفاده شود. وی افزود: جامعه جهانی نمی‌تواند خود را کنار بکشد و تنها شاهد استفاده از سلاح شیمیایی توسط سوریه باشد. آمریکا با کمک شرکای بین‌المللی و سازمان ملل خود تلاش خواهد کرد تا شواهدی را که تاکنون بدست آمده است، با دقت پردازش کند. اوباما پیش از دیدار با ملک عبدالله دوم مدعی شد که آمریکا به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شده است. رییس جمهوری آمریکا همچنین عنوان داشت که جامعه بین‌الملل باید «عاقلانه و عامدانه» یافته‌ها را هر چه سریع‌تر ارزیابی کنند. وی افزود: نگرانی‌های بسیاری وجود دارد که مهم ترین آنها هراس از استفاده تسلیحات شیمیایی به دست تروریست‌ها است. همین موضوع به حل مساله سوریه فوریت می‌بخشد. به گفته اوباما، بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده است و راه‌حل سیاسی با حضور گروه‌های مختلف برای درگیری‌های سوریه نیاز است. با این حال این یک روند زمان‌بر است که به راحتی در عرض یک شب حل نمی‌شود. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز تاکید کرد هیچ ضرب‌الاجلی برای گردآوری اطلاعات درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی وجود ندارد و تاکید کرد: «تمامی گزینه‌ها در دستور کار قرار دارد.» باراک اوباما پیشتر گفته بود خط قرمز آمریکا استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی است. اقدامات جدی‌تر علیه سوریه می‌تواند اعلام منطقه پرواز ممنوع و مسلح کردن شورشیان را در بر بگیرد. با این همه دولت‌های غربی نگرانند که تسلیحات به دست تندروها بیفتد. از سوی دیگر اعلام منطقه پرواز ممنوع نیز مستلزم از کارانداختن دفاع هوایی سوریه است که عملیات نظامی بزرگی را می‌طلبد.

دمشق: سلاح‌های شیمیایی از ترکیه فرستاده شده بود

وزیر اطلاع رسانی سوریه با بیان اینکه اظهارات مقام‌های آمریکایی و انگلیسی در خصوص سلاح‌های شیمیایی سوریه بی‌اعتبار است اعلام کرد: به احتمال زیاد سلاح‌های شیمیایی که نزدیکی حلب استفاده شده از ترکیه وارد کشور شده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزری سوریه (سانا) عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه در میان جمعی از خبرنگاران در مسکو اعلام کرد: سلاح‌های شیمیایی که در نزدیکی حلب استفاده شده‌اند به احتمال زیاد از ترکیه وارد سوریه شده و به دست مخالفان رسیده است. وی با اشاره به موشکی که به نزدیکی شهر حلب اصابت کرد و حامل مواد شیمیایی بود عنوان داشت: این موشک از جایی که تروریست‌ها بر آن سلطه دارند پرتاب شده است و این مکان از اراضی ترکیه دور نیست. الزعبی ادامه داد: سوریه از سازمان ملل خواسته است درباره حادثه «خان العسل» (محل برخورد موشک) در نزدیکی حلب تحقیق کند اما آمریکا و سایر طرف‌های متخاصم تصمیم گرفتند تا از طریق اعمال فشار بر سازمان ملل، دایره تحقیقات را تحت عنوان اینکه سلاح شیمیایی در جاهای دیگری علاوه بر خان العسل نیز استفاده شده است، گسترش دهند. پیشتر موشکی که گفته می‌شود حامل مواد شیمیایی بود در منطقه خان العسل در حلب سقوط کرد که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن انجامید. سوریه در پی این حادثه از سازمان ملل خواست تا تحقیقاتی در این خصوص انجام دهد اما مقامات این کشور با درخواست سازمان ملل درباره انجام تحقیقات کامل در همه اراضی سوریه مخالفند. الزعبی همچنین به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی و انگلیسی درباره سلاحهای شیمیایی سوریه اشاره کرد و عنوان داشت: آنچه آمریکا و انگلیس درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه می‌گویند بی‌اعتبار و در واقع شیوه‌ای برای اعمال فشار بر سوریه است. وی تاکید کرد: آمریکا و انگلیس به طور کامل دروغ بودن چنین ادعاهایی را می‌دانند و در واقع هدف از آن تکرار سناریوی عراق در سوریه است. الزعبی بار دیگر تاکید کرد: دولت سوریه اگرهم سلاح شیمیایی در اختیار داشته باشد امکان ندارد که از آن استفاده کند و به هیچ وجه از آن استفاده نکرده است و نخواهد کرد. پیشتر چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا مدعی شده بود که سازمان اطلاعات آمریکا معتقد است ارتش سوریه در برخی از حوادث این کشور از مقادیر محدودی سلاح شیمیایی استفاده کرده که به احتمال زیاد این سلاح‌ها گاز سارین بوده است.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز اخیرا اعلام کرده بود که کشورش نسبت به وجود اسنادی مبنی بر استفاده از سلاح‌ شیمیایی در سوریه نگران است و امکان ندارد که در برابر این فاجعه بزرگ ساکت باشد. وی تاکید کرده بود: استفاده از این سلاح‌ها در سوریه نیازمند واکنش بین‌المللی جدی است و ما خواهان تحقیقات فوری درباره این سلاح‌ها و مجازات عاملان آن هستیم. وزیر اطلاع‌رسانی سوریه پیشتر نیز اعلام کرده بود که سازمان ملل تلاش می‌کند تا از موضوع سلاح شیمیایی برای تکرار سناریوی عراق در سوریه سوء استفاده کند.