کانادا، موتور تجارت آزاد در جهان

دنیای اقتصاد: هفته‌نامه اکونومیست در شماره این هفته خود به موضوع لیبرالیسم در دنیای غرب می‌پردازد و با بیان اینکه چه کسی مشعل «فضای باز» را در غرب روشن نگه خواهد داشت به سراغ کشورهای غربی می‌رود. به نوشته این هفته‌نامه نه دونالد ترامپ، نامزد همیشه شکاک جمهوری‌خواهان که می‌خواهد دیواری بین مکزیک و آمریکا بکشد و همواره ضدتجارت آزاد صحبت می‌کند می‌تواند این مشعل را حمل کند، نه هیلاری کلینتون. نامزد دموکرات‌ها هر چند نگاه آسان‌گیری نسبت به موضوع مهاجران دارد، اما هنوز در مورد توافق تجاری با شک و تردید صحبت کرده است.

بریتانیا هم که همچنان نگران موضوع مهاجران و جهانی‌سازی است؛ در نهایت در ماه مارس رای به خروج از اتحادیه اروپا داد. آنگلا مرکل نیز در ابتدا آغوش خود را به روی پناهجویان باز کرد؛ اما بعد مشاهده کرد که آغوش بازش منجر به رویارویی با موانع سیاسی می‌شود. همزمان ماری لوپن، نامزد جناح راست فرانسه نیز امیدوار است که انتخابات سال‌ آینده ریاست‌جمهوری فرانسه را از‌آن خود کند. در این کمپانی دیوارساز سیاستمداران غربی، که مدام درها را به هم می‌کوبند و دری را می‌بندند، کانادا به تنهایی خود را به‌عنوان یک استثنا معرفی کرده است. این کشور در یک سال گذشته ۳۰۰ هزار مهاجر را با روی باز پذیرفت که این رقم در حدود یک درصد جمعیت این کشور است. کانادا توانست با این مقدار پذیرش مهاجران خود را در میان کشورهای غنی به‌عنوان یک استثنا نشان دهد و در دو دهه گذشته توانسته کمابیش این رویه را حفظ کند.

در این راستا جاستین ترودو، نخست‌وزیر کاریزماتیک کانادا آغوش خود را به روی ۳۳ هزار پناهجوی سوری باز کرد و این رقم بالاتر از رقمی است که ایالات‌متحده قول پذیرش پناهجویان را داده است. در میان بالا گرفتن خلق و خوی محافظه‌کاری، کانادا همچنان موتور تجارت آزاد را روشن نگه داشته است. ترودو در پی ایجاد رابطه تجاری قوی با اتحادیه اروپا است. ترودو همچنین قصد دارد تا رابطه شرم‌آور کشور و بومی‌های داخل کشورش را اصلاح کند و احتمالا نخستین کشور غربی است که به کشت شاهدانه مجوز قانونی بدهد.

در حالی که برای مدت‌های مدیدی است که آمریکا به‌عنوان دژی سخت برای مهاجران مطرح شده است، اما کانادا به سمبل نجابت، مدارا و حس خوب برای خارجی‌ها تبدیل شده است. حتی چارلز دیکنز نویسنده معروف بریتانیایی زمانی که به آمریکا سفر و از آنجا به کانادا رفت، اعلام کرد: جامعه کانادا یک جامعه مدرن و امن است و بسیار قوی‌تر از جامعه آمریکا است. امروزه نیز به نظر می‌رسد کانادا بیشتر به ارزش‌های لیبرالی پایبند است و قهرمانانه در حال ایفای این نقش است. در عصری که افراط‌گرایی دلبری می‌کند، کانادا سعی کرده است در میانه حرکت کند و قضاوت صحیحی داشته باشد.