افتضاح آمریکایی

دنیای اقتصاد: درست پس از برگزاری یک مناظره سنگین دو نامزد آمریکایی انتخابات ریاست‌جمهوری در یک مراسم خیریه شرکت می‌کنند و برای مدت کوتاهی اثرات حملات توفانی خود را به فراموشی می‌سپارند. گویی که چند ساعت پیش از آن این دو در یک مناظره همدیگر را مورد نوازش لفظی قرار نداده‌اند. با این حال به گفته ناظران سیاسی، مناظره سوم تبدیل به یک میدان جنگ شد و دو گلادیاتور بارها به سیاست‌های یکدیگر با لحنی به مراتب تندتر نسبت به دو مناظره قبلی تاختند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز مناظره این دو در شرایطی رقم خورد که دو نامزد برخلاف عرف با همدیگر دست ندادند و مستقیم به پشت تریبون خود رفتند. در طول مناظره نیز دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا بارها به هم تاختند اما سهم ترامپ در فحاشی بالاتر از هیلاری کلینتون بود. هیلاری کلینتون در این مناظره ترامپ را طرفدار پوتین خطاب کرد و به وی گفت که «عروسک دست روسیه» است و ترامپ نیز در این مناظره هیلاری کلینتون را «یک زن کثیف» خواند.

به نوشته این روزنامه که پیش‌تر نیز حمایت خود را از هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده بود، هر چند ترامپ در لحظات اولیه مناظره خوب و محکم ظاهر شد، اما زمانی که وی اعلام کرد که نتیجه انتخابات را اگر شکست بخورد نخواهد پذیرفت و همچنین در دوئل این دو درخصوص سیاست خارجی، هیلاری کلینتون توانست از ترامپ یک مغلوب تمام‌عیار بسازد. در این مناظره ترامپ هیلاری کلینتون را متهم کرد که با سیاست‌های خود روسیه را در خاورمیانه یک پیروز مطلق کرده‌اند. او همچنین با انتقاد از سیاست‌های خارجی باراک اوباما و اولین وزیر امور خارجه‌اش گفت که بشار اسد بسیار هوشمندانه در سوریه عمل کرد، زیرا می‌دانست که راز باقی ماندن وی همکاری با روسیه و ایران است.

ترامپ پیش‌تر نیز گفته بود که ایران و روسیه مبارزان واقعی با داعش هستند و به عملکرد هیلاری کلینتون درهمکاری با گروه‌های معارض سوری تاخته بود، زیرا به گفته وی آمریکا سلاح‌های خود را در دستان گروه‌هایی قرار می‌دهد که هیچ شناختی از آنها ندارد و نمی‌داند که این گروه‌ها چه آبشخور فکری دارند. به گفته کارشناسان هر چه برنامه پیش می‌رفت از آرامش اولیه خبری نبود و جلسه به سوی تند و تیز شدن پیش می‌رفت. به‌رغم اینکه چند ساعت بعد این دو نامزد در یک میهمانی خیریه در کنار هم نشستند اما در زمان مناظره این دو تبدیل به دو خصم آشتی‌ناپذیر شده بودند و برای اولین بار در تاریخ انتخاباتی آمریکا رابطه آنان از حد معمول و طبیعی رقابت انتخاباتی خارج شده و به‌خصوص از جانب دونالد ترامپ با کلمات رکیک و توهین‌آمیز همراه بود.

مناظره سوم نسبت به دو مناظره قبلی ابعاد گسترده‌تری را پوشش می‌داد و ازانتخاب قضات دیوان‌عالی کشور گرفته تا متمم قانون اساسی در مورد حق داشتن تفنگ برای هر آمریکایی، مسائل مربوط به مهاجران و مهاجرت‌های غیر قانونی، نقش روسیه در انتخابات آمریکا و حملات سایبری، اقتصاد و کارآفرینی، برنامه اقتصادی و نحوه مدیریت مالی ومالیاتی را شامل می‌شد. علاوه‌بر آن، اتهام‌های دونالد ترامپ در مورد برخورد‌های نا‌مناسب با زنان، سیاست خارجی و دفاعی و سیاست‌گذاری‌های مرتبط با اقتصاد آمریکا نیز مورد سوال قرار گرفت.

کلینتون در خصوص انتخاب قضات دیوان‌عالی این کشور گفت کسانی را انتخاب خواهد کرد که طرفدار مردم باشند و صدای مردم را بشنوند نه صدای شرکت‌های بزرگ و موسسات با نفوذ را. ترامپ اما گفت که دیوان‌عالی کشور آمریکا در حال حاضر بسیار بد اداره می‌شود و وی حداقل نام ۲۰ نفر را ذخیره نگه داشته و در صورت رئیس‌جمهور شدن این افراد را که از خبره‌ترین حقوقدانان آمریکایی هستند به‌کار خواهد گرفت تا تکان اساسی به دیوان‌عالی این کشور بدهد.

این در حالی است که کلینتون در خصوص اصلاحاتش در دیوان‌عالی گفت که این کشور در این زمینه به ضرورت رعایت حقوق زنان و دگرباشان جنسی باید اهمیت بدهد. وی در ادامه از حق زنان برای سقط جنین و شرایط ویژه پزشکی صحبت کرد درحالی‌که ترامپ معتقد بود باید برای سقط جنین تنبیه قانونی وضع شود. دو کاندیدا در مورد متمم دوم قانون اساسی و حق داشتن اسلحه نیز اختلاف نظر داشتند. ترامپ معتقد بود که این متمم باید دست نخورده باقی بماند؛ درحالی‌که کلینتون می‌گفت به علت نبود قوانین درست سالانه حدود ۳۳هزار نفر کشته می‌شوند.

اما در زمینه مرز‌ها و ساخت دیوار برای جلوگیری از ورود مهاجران نیز نظر دو کاندیدا تکرار نظریات پیشین بود و ترامپ همچنان بر نظریه ساخت دیوار تاکید کرد؛ اما این بار سعی کرد کلینتون را به عنوان کسی که در مقطعی از ساخت دیوار حمایت کرده، معرفی کند. در این شرایط ترامپ از تکرار این ادعا که دیوار را با هزینه مکزیکی‌ها خواهد ساخت، خودداری کرد. همچنین در ادامه مناظره نظریات دو کاندیدا در مورد نحوه رفتار با مهاجران غیرقانونی همچنان چالشی باقی ماند.

کلینتون معتقد بود بخش عمده‌ای از رقم ۱۱ میلیون مهاجر غیر قانونی افرادی هستند که در آمریکا متولد شده‌اند و نمی‌توان بدون رسیدگی به وضعیت آنان اقدام به اخراجشان کرد. مجری سعی کرد به دونالد ترامپ فرصتی بدهد تا به اتهام وارده از سوی ۹ زنی که پس از آخرین مناظره و درز کردن ویدئویی که در آن ترامپ نسبت به زن‌ها به شیوه‌ای بسیار زننده صحبت کرده است، پاسخ بدهد و واکنش ترامپ طبق معمول فرار از ارائه یک پاسخ قانع‌کننده بود. وی موضوع را افسانه دانست، ولی در واقع با گفتن اینکه «اکثر آنها تکذیب شده‌اند» به‌طور تلویحی اصل اتهامات را پذیرفت؛ ولی متذکر شد که هیلاری کلینتون و کمپین وی آنها را به عرصه تبلیغات ضد ترامپ فرستاده است. با این حال وی مدعی شد که هیچ فردی در آمریکا پیدا نمی‌شود که مانند وی به زنان احترام بگذارد و به رغم‌اینکه در اول مناظره مجری این برنامه خواسته بود تا تماشاچیان واکنشی به سخنان دو نامزد نشان ندهند فضای سالن مناظره را خنده فرا گرفت.

اما مهم‌ترین بخش این برنامه سوال آخری بود که آمریکا را در تعلیق یک داستان ماجراجویانه نگه داشته است. سوالی که ترامپ از پاسخ مستقیم به آن طفره رفت و در پاسخ به این پرسش که در روز ۹ نوامبر نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت، به‌‌طور تلویحی اعلام کرد که نتیجه را نخواهد پذیرفت. هرچند فردای مناظره مشروط اعلام کرد که وی نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت، مشروط بر اینکه پیروز انتخابات شده باشد. کلینتون نیز در واکنش به این سخنان از بنیان دموکراسی در آمریکا دفاع کرد و گفت در طول ۴۰ سال اخیر و در بیش از ۲۰۰ مورد انتخابات ملی کسی ادعای تقلب نکرده است.

در سیاست خارجی اما کلینتون ترامپ را متهم کرد که می‌خواهد شرکای آمریکا و پیمان ناتو را تضعیف کند. وی همچنین روسیه و پوتین را پشت‌سر حملات سایبری به آمریکا معرفی کرد و ترامپ را عروسک پوتین نامید. ترامپ همچون گذشته معتقد بود که ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان و کشورهایی مانند عربستان سعودی و قطر باید سهم خود را در برابر حمایت آمریکا بپردازند. ترامپ دست‌کم دوبار در طول مناظره گفت پوتین را نمی‌شناسد ولی طعنه زد که پوتین برای دولت آمریکا و وزیر خارجه سابقش احترامی قائل نیست و همین امر موجب خشم کلینتون شده است. او بارها در این مناظره گفت که پوتین از هیلاری کلینتون بسیار باهوش‌تر است.

با این وجود پس از مناظره نیز حال و هوایی متفاوت نسبت به دو مناظره پیشین داشت. درحالی‌که متحدان ترامپ مدعی هستند او برای دموکراسی احترام قائل است، دقایقی پس از مناظره لیدزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی در توئیتر، مناظره دونالد ترامپ و اظهارات وی را برای کشور و حزب جمهوری‌خواهان زیانبار دانست و گفت اگر ترامپ انتخابات را ببازد به‌خاطر تقلب نیست بلکه به‌خاطر این است که وی به‌عنوان یک کاندیدا نتوانست اعتماد عمومی را جلب کند. نکته‌ای که لیندزی گراهام مطرح می‌کند موجبات نگرانی بسیاری از سناتور‌ها و نمایندگان عضو حزب جمهوری‌خواه است. عملکرد ترامپ تا این لحظه، بیش از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، امکان انتخاب بسیاری از نمایندگان و سناتور‌ها را با خطر قابل‌ملاحظه‌ای روبه‌رو کرده است. برخی پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است تا حدود ۲۵ نماینده جمهوری‌خواه در انتخابات پیش‌رو نتوانند کرسی‌های خود را حفظ کنند و به این ترتیب اکثریت در کنگره به دست دموکرات‌ها خواهد افتاد. این پیش‌بینی نشان می‌دهد که نگرانی پال رایان رئیس جمهوری‌خواه کنگره کاملا مقبول بوده که چند هفته پیش عدم حمایت خود را از دونالد ترامپ اعلام و از سایر نمایندگان جمهوری‌خواه خواست به‌جای حمایت از ترامپ به تحکیم جایگاه خود و حزب بپردازند.

چه کسی پیروز مناظره بود؟

پس از مناظره افراد بسیاری هیلاری کلینتون را برنده میدان مناظره اعلام کردند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز سوای اینکه هیلاری کلینتون توانست در بیشتر نظرسنجی‌ها پیروز میدان لقب بگیرد، کارشناسان هم اعلام کردند هیلاری کلینتون در مناظره روز خوبی را پشت‌سر گذاشت. جیمز آستیل، رئیس دفتر اقتصادی واشنگتن پس از مناظره در توئیتی نوشت: کلینتون امشب عالی بود. دوباره و دوباره او توانست ترامپ را مغلوب کند. کریس چیلیزا، نویسنده واشنگتن‌پست هم نوشت: اجرای نامزد دموکرات‌ها بسیار بهتر بود. او بالاخره راه درست را برای درگیر کردن و نادیده گرفتن به‌موقع ترامپ پیدا کرد.

این در حالی است که سایت «Realclearpolitics» نوشت در نظرسنجی‌ها هیلاری کلینتون بالاتر از ترامپ قرار دارد. وی به‌طور متوسط ۳ درصد در نظرسنجی‌ها بالاتر از ترامپ است. همچنین هیلاری کلینتون به‌طور جداگانه در نظرسنجی‌ها، در ایالت‌های مینه‌سوتا، کلرادو، فلوریدا، ویرجینیا، نیوهمپشایر، نوادا، پنسیلوانیا، ویسکانسین و کارولینای شمالی بالاتر از ترامپ قرار دارد و ترامپ تنها در اوهایو، آیووا و جورجیا وضعیت بهتری نسبت به هیلاری کلینتون دارد.