دنیای اقتصاد: گروه شورشی فارک در کلمبیا به اتفاق آرا قرارداد صلح با دولت را امضا و به جنگ ۵ دهه‌ای خاتمه داد زیرا این گروه در حال آمادگی برای گذار به یک حزب سیاسی جدید است. پس از ۴ دور مذاکره در هاوانا، دولت و نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا در چهارشنبه گذشته به توافقی دست یافتند که مهر پایان بر جنگ زدند؛ جنگی که هزاران آواره بر جا گذاشته است. رودریگو لوندونو، رهبر این گروه شورشی که نام مستعار تیموشنکو را برای خود برگزیده است روز جمعه به صدها مبارز فارک گفت که «صلح، زیباترین پیروزی است.» او در میان فریاد شادی هوادارانش گفت: «ما می‌گوییم هیچ کلمبیایی‌ هرگز نباید دست به سلاح ببرد تا صدایش شنیده و خواسته‌اش برآورده شود.» به‌عنوان بخشی از توافق، فارک وارد فعالیت سیاسی خواهد شد. بر همین اساس، این گروه به‌عنوان یک حزب سیاسی وارد فرآیند سیاسی شده و خواستار تغییرات اجتماعی است. به گزارش الجزیره، فارک بنا دارد تا سال ۲۰۲۶ کرسی‌هایی از پارلمان را نیز به دست آورد. رهبران فارک وعده داده‌اند که این گروه تبدیل به حزبی می‌شود که ریشه در ایده آل‌های مارکسیستی خواهد داشت. کارشناسان بر این باورند که زمین گذاشتن سلاح از سوی گروه فارک اولین گام به سوی گذار سیاسی مسالمت‌آمیز در کلمبیا خواهد بود. این امر نه تنها از بحران حاشیه‌نشینی در شهرها، فقر و جرائم در یک بازه زمانی مشخص می‌کاهد بلکه الگویی برای سایر گروه‌ها در منطقه آمریکای لاتین و سایر نقاط دنیا فراهم خواهد آورد.

فرمانده فارک «ایوان مارکز» در یک مراسم گفت کنگره دیگری برای تبدیل این گروه به یک حزب تا سال ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد. رهبران این حزب در حال برنامه‌ریزی برای گذار از یک گروه مسلح شورشی به یک حزب سیاسی در کشور هستند. الجزیره می‌نویسد ۲۰۰ هیات از واحدهای مختلف فارک از سراسر کشور در «یاری» گرد آمدند تا این توافق را بازنگری و سازماندهی دوباره در دوران صلح را مورد بحث قرار دهند. قرار است تا فردا این توافق صلح میان پرزیدنت خوان مانوئل سانتوس و تیموشنکو امضا شود. کلمبیایی‌ها در دوم اکتبر به پای صندوق‌های رای خواهند رفت و نظرسنجی‌ها می‌گوید این توافق حمایت بسیاری از اقشار مردمی را به‌دنبال دارد.

با این حال، تا دوم اکتبر اندکی زمان باقی است. «آرلن تیکنر»، از دانشگاه دل روساریو، به الجزیره گفت اولین سوال این است که آیا کلمبیایی‌ها در حمایت از این توافق رای می‌دهند یا خیر. او می‌گوید: «انتظار این است که این توافق مورد تایید قرار خواهد گرفت اما دو رئیس‌جمهور قبلی مخالفت جدی با این توافق دارند. این توافق برحسب تغییرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی توافقی بسیار عمیق است. با این حال، بخش‌های به‌شدت محافظه‌کار جامعه از این معامله در هراسند.» کنگره فارک که برای اولین بار رسانه‌ها اجازه حضور در آن یافتند، در آخرین نشست خود همچنان از این گروه با عنوان «شبه‌نظامی شورشی» یاد کرد. اگرچه رهبران و مبارزان برجسته این گروه می‌گویند کنشگری سیاسی به‌عنوان شهروند را در اولویت قرار می‌دهند اما این گروه هنوز سیاست‌های مشخصی برای فعالیت سیاسی مطرح نکرده است. پاستور آلاپ، عضو دبیرخانه فارک به رویترز گفت: «برنامه اولیه ما اجرای توافق هاواناست. ما تلاش‌های سیاسی مان را در خفا شروع کردیم و اکنون می‌خواهیم برنامه‌هایمان را آشکار کنیم. می‌خواهیم تمام بخش‌های جامعه بدانند از فضای سیاسی داده شده استفاده می‌کنیم.» این توافق ۵ ماده‌ای بر اصلاحات کشاورزی، پایان دادن به تجارت غیرقانونی قاچاق، غرامت قربانیان، مشارکت سیاسی فارک و کنار گذاشتن بسیج مردمی برای مبارزه با حکومت تاکید دارد.