تراژدی واشنگتن

دنیای اقتصاد: هنوز چند روزی از بمب‌گذاری در نیویورک نگذشته که ایالات متحده با یک تراژدی دیگر روبه‌رو شده است. این‌بار تیراندازی در نزدیکی واشنگتن. به گزارش سی‌ان‌ان یک مرد ناشناس با تیراندازی در یک مرکز خرید موجب کشته و زخمی شدن چند نفر شد.

‌در این تیراندازی که در مرکز خریدی در شهر برلینگتون صورت گرفت، دست‌کم ۴ تن کشته و ۲ نفر زخمی شدند. به گفته پلیس هنوز عامل این تیراندازی دستگیر نشده است. انگیزه ضارب نیز از این حمله‌ مرگبار روشن نیست. به گفته پلیس آمریکا در جریان یک تیراندازی در مرکز خریدی در شهر برلینگتون واقع در ایالت واشنگتن تاکنون دست‌کم ۴ نفر جان باخته‌اند. به گفته پلیس این تیراندازی در شامگاه جمعه ۲۳ سپتامبر رخ داده است. منابع امنیتی شهر گفته‌اند که ۲ تن نیز زخمی شده‌اند. پلیس در آخرین گزارش خود شمار کشته‌شدگان را ۴ نفر اعلام کرده است. هنوز عامل یا عاملان این تیراندازی دستگیر نشده‌اند. به گفته مقامات پلیس محلی این امکان وجود دارد که عامل یا عاملان این تیراندازی پیش از حضور ماموران امنیتی مرکز خرید را ترک کرده باشند. با این حال تا لحظه تنظیم این گزارش اعلام شد که راه‌های خروجی از مرکز خرید بسته شده‌اند و پلیس در ساختمان‌های این مرکز جست‌وجو برای یافتن ضارب یا ضاربان احتمالی را آغاز کرده است. به گفته رئیس‌پلیس شهر برلینگتون هر ۴ قربانی پیش از رسیدن نیروی‌های امدادی در مرکز خرید جان باخته‌اند. گفته می‌شود که ضارب احتمالی، به یک تفنگ مسلح بوده است. برای پلیس هنوز روشن نیست که آیا تنها یک نفر مسوول این تیراندازی بوده یا ضارب همدستانی نیز داشته است. انگیزه ضارب نیز هنوز روشن نیست.

به گفته برخی شاهدان عینی ضارب مردی ۲۰ تا ۲۵ ساله بوده و دوربین مرکز خرید نیز از مرد جوانی با لباس تیره‌رنگ فیلم گرفته که احتمالا تیرانداز مورد نظر است. پلیس این ویدئو را منتشر کرده و از شهروندان خواسته که در شناسایی ضارب احتمالی به ماموران کمک کنند. به گفته تلویزیون محلی شهر برلینگتون مرکز خرید در زمان تیراندازی مملو از جمعیت بوده است.

بسیاری از افرادی که در مرکز خرید بوده‌اند با اتوبوس از محل حادثه به مکان امنی منتقل شده‌اند. شهر برلینگتون در ۱۰۰ کیلومتری شمال کلان‌شهر سیاتل در ایالت واشنگتن قرار دارد. یک شاهد عینی می‌گوید با شروع تیراندازی این مرکز خرید تبدیل به یک آشفته‌بازار شد و هر کسی سعی می‌کرد در نقطه‌ای پناه بگیرد یا سریعا خود را از مرکز خرید دور کند. این شاهد عینی می‌گوید که در سالن سینما نشسته و مشغول تماشای فیلم بود که ناگهان ماموران سینما به آنها اخطار دادند هرچه سریع‌تر سالن سینما را ترک کنند. این جوان اهل برلینگتون به سی‌ان‌ان می‌گوید: اول که به ما اخطار دادند تا سالن را ترک کنیم، مقاومت کردیم اما زمانی که یاد تیراندازی در کلرادو افتادیم، بر سرعت خود افزودیم. در یک باشگاه شبانه در کلرادو یک آمریکایی افغانی‌تبار با تیراندازی به حاضرین آنجا موجب کشته شدن ده‌ها نفر شد.

شاهدان عینی که موفق به خروج از مرکز خرید شده بودند، می‌گویند: زمانی که به بیرون رسیدیم دور تا دور مرکز خرید محاصره شده بود. تعداد بی‌شماری خودروی پلیس و آمبولانس بیرون از مرکز خرید پارک کرده بودند. برخی نجات یافته‌گان افزودند: پلیس برای نجات جان مردم آنها را با اتوبوسی به یک کلیسا که در نزدیکی این مرکز خرید بود برد و در آنجا آنها را پناه داد. خبرنگار سی‌ان‌ان هم که در محل حاضر بود، گزارش داد که پلیس تمامی ورودی و خروجی‌ها را بسته و جست‌وجو را در نقطه به نقطه این مرکز خرید آغاز کرده است. یکی از مقامات نظامی واشنگتن هم به نقل از برخی شاهدان عینی به سی‌ان‌ان گفت که مظنون احتمالا از پشت ساختمان خود را به یک بزرگراه رسانده است.

شارلوت هنوز ناآرام است

همزمان با افزایش فشارها بر پلیس محلی شهر شارلوت واقع در ایالت کارولینای‌شمالی برای انتشار فیلم‌های مربوط به کشته شدن «کیت لامونت اسکات» از سوی پلیس، چهارمین شب اعتراضات به مرگ این مرد سیاه‌پوست، جمعه شب برگزار شد. به گزارش رویترز، در حالی که پلیس این شهر از مردم خواسته بود شب را بیرون نمانند و به نوعی حکومت نظامی اعلام کرده بود اما مردم معترض بی‌توجه به اخطار پلیس به خیابان‌ها ریختند و خواستار مجازات عاملان مرگ اسکات شدند.

در این راستا خانواده کیت لامونت اسکات فیلمی را از لحظه تیراندازی پلیس به این مرد آفریقایی ـ آمریکایی منتشر کردند و باعث افزایش فشارها بر مقامات برای انتشار علنی فیلم‌های پلیس شدند. در چهارمین شب اعتراضات چند صد معترض جمعه شب به وقت محلی به خیابان‌های شارلوت آمده و بنرهایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود پلیس باید فیلم‌ها را منتشر کند. خانواده اسکات ۴۳ ساله روز جمعه فیلم دو دقیقه‌ای را منتشر کردند که از سوی همسرش ضبط شده بود. در این فیلم لحظه تیراندازی مرگبار به سوی کیت دیده نمی‌شود اما صدای فریاد همسرش شنیده می‌شود که می‌گوید شوهرش مسلح نیست و از پلیس می‌خواهد به وی شلیک نکند. براساس این فیلم پلیس به‌طور مرتب فریاد می‌زند «اسلحه‌ات را بنداز» و در نهایت چندین گلوله شلیک می‌شود. به دنبال این اعتراضات مقامات محلی مقررات منع رفت و آمد اعمال کردند که از نیمه شب به اجرا درآمد.

پلیس شارلوت مدعی است که اسکات سلاح‌گرم در دست داشته اما خانواده‌اش این ادعا را رد می‌کنند. معترضان جمعه شب زیرنظر نیروهای مسلح گارد ملی راهپیمایی کرده و شعار «در برابر پلیس مقاومت کنید» سر دادند و خواستار انتشار فیلم‌های مربوط به لحظه تیراندازی شدند. همسر اسکات در این فیلم همچنین به پلیس اعلام می‌کند که همسرش بیماری روانی دارد و باید داروهایش را بخورد. هنوز مشخص نیست که پلیس صدای همسر کیت را شنیده است یا خیر. خانواده‌ کیت ابتدا تاکید کردند که اسکات یک کتاب در دست داشته است، نه اسلحه اما وکیل این خانواده گفت، شی در دست کیت در این فیلم‌ها قابل تشخیص نیست. در همین حال صدها معترض نیز در شهر آتلانتا دست به راهپیمایی اعتراضی زده و خواستار اصلاحات در سازمان پلیس شدند. اعتراضات در پی مرگ کیت سبب شد تا جنیفر رابرتس، شهردار شارلوت از هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بخواهد تا سفر خود به این شهر را به دلایل امنیتی به تاخیر بیندازند. در همین حال باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از معترضان خواست تا از آشوب خودداری کنند.