دنیای اقتصاد: براساس یک سند شش‌صفحه‌ای که در سه فصل و ۲۶ ماده ترتیب یافت، روز پنج‌شنبه توافق‌نامه صلحی میان دولت افغانستان و «حزب اسلامی» گلبدین حکمتیار امضا شد. به گزارش نیویورک تایمز، بر اساس این توافق مقرر شد طرفین به خصومت‌ها براساس شرایطی پایان دهند. براساس یکی از بندهای این توافق، دولت افغانستان به‌طور رسمی «حزب اسلامی» گلبدین حکمتیار را مورد شناسایی قرار داده و از خروج این گروه از فهرست تروریسم دولت آمریکا حمایت می‌کند.

این توافق‌نامه میان پیر سید احمد گیلانی، رئیس شورای‌عالی صلح، محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان، عطاء الرحمان سلیم، منشی شورای‌عالی صلح به نمایندگی از دولت افغانستان و محمد کریم امین، رئیس هیات مذاکره‌کننده حزب اسلامی، غیرت بهیر یکی از اعضای برجسته این حزب و حبیب الرحمان حکمتیار فرزند گلبدین امضا شد. در اعلامیه مشترک دولت افغانستان و حزب اسلامی آمده که این سند پس از امضای محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی اجرایی خواهد شد.

نیویورک تایمز می‌نویسد این اولین تلاش موفقیت آمیز برای صلح میان دولت و شورشیان است. محمد حنیف اتمر پس از امضای این توافق، طالبان را مورد خطاب قرار داد و گفت آنها هم می‌توانند همین مسیر را انتخاب کنند. تلاش برای از سرگیری مذاکرات صلح میان دولت و طالبان سال جاری با فروپاشی مواجه شد. پیر سید احمد گیلانی، رئیس شورای‌عالی صلح که این توافق‌نامه را امضا کرد، گفت:«نتیجه جنگ فقط ویرانی است. گروه‌های دیگری که در حال نبرد با دولت هستند باید حزب اسلامی را به‌عنوان الگو بپذیرند و به فرآیند صلح ملحق شوند». بخشی از این توافق می‌گوید حکمتیار در کابل اقامت خواهد کرد و وارد فرآیند سیاسی خواهد شد و دولت افغانستان وعده می‌دهد که به او «پست تشریفاتی» در دولت بدهد. تقسیم قدرت بخشی از توافق نیست. همچنین دولت تضمین می‌کند که در قبال برقراری آتش بس، به گلبدین حکمتیار و دیگر رهبران شورشی حزب اسلامی مصونیت قضایی اعطا کند.

از دیگر تعهدات دولت افغانستان این است: تلاش برای رفع تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه گلبدین حکمتیار و سایر رهبران حزب اسلامی، به رسمیت شناختن این حزب به‌عنوان یک سازمان سیاسی مطابق قانون و حق فعالیت سیاسی آن در کلیه زمینه‌های سیاسی مانند شرکت در انتخابات. دولت همچنین متعهد شده حکمتیار به‌عنوان «رهبر جهادی» از طرف رئیس‌جمهوری با صدور فرمان ویژه‌ای «مورد احترام خاص» قرار گیرد و برای او دو تا سه محل اقامت تعیین و هزینه و امنیت آن را تامین کند. همچنین دولت متعهد شده تمام زندانیان عضو این حزب به جز افرادی که مرتکب جرایم جنایی شده باشند و ادعاهای خصوصی علیه آنها وجود داشته باشد، آزاد کند. با این حال، نیویورک تایمز می‌نویسد مشکلات مربوط به این توافق زیاد است.

ازجمله مشکلات دولت ائتلافی این است که وضعیتی شکننده دارد. نظام رهبری در بحران است زیرا اشرف غنی به‌عنوان رئیس جمهور و عبدالله عبدالله به‌عنوان مدیر اجرایی هر یک ساز خود را می‌زنند. با این وجود، گنجاندن حکمتیار در دم و دستگاه حکومتی می‌تواند اوضاع را بی ثبات سازد به‌ویژه آنکه مردم نیز دل خوشی از او ندارند. در یک تجمع اعتراضی در کابل، مردم افغانستان اعلام کردند که گلبدین حکمتیار را به‌دلیل دست داشتن در جنگ‌های داخلی و جنگ‌های اخیر نمی‌بخشند و خواهان مجازات او هستند. حزب اسلامی شاخه حکمتیار یکی از چهار گروه اصلی شورشی در کنار گروه طالبان، شبکه حقانی و گروه موسوم به داعش است که در حال حاضر علیه دولت می‌جنگند.

به نوشته نیویورک تایمز، بسیاری از افغان‌ها دل خوشی از فردی که مسوول کشتن مردم در دهه ۹۰ است ندارند. همچنین طالبان از اینکه در اشارات دولتی حکمتیار «امیر حزب اسلامی» شناخته شود خشمگین هستند زیرا طالبان عنوان «امیر» را متعلق به خود می‌داند. از سوی دیگر، مذاکره‌کنندگان حکمتیار اعلام کردند وی به پایتخت نخواهد آمد تا زمانی که تحریم‌ها علیه او برداشته شود. اگرچه گروه وی از سوی طالبان و سایر رقبا تا حد زیادی به حاشیه رانده شده اما برخی حملات جدی به او و حامیانش نسبت داده شده است. با این حال، کارشناسان می‌گویند برقراری توافق با حکمتیار اولین گام در راستای برقراری آتش بس و صلح در افغانستان است و احتمالا می‌تواند الگویی برای سایر گروه‌های شورشی باشد.