دنیای اقتصاد: آتش‌بس سوریه نفس‌های آخر خود را می‌کشد؛ حمله به کاروان کمک‌رسانی سازمان ملل و توقف فرآیند امدادرسانی و همچنین بیانیه ارتش سوریه مبنی بر پایان یافتن آتش‌بس به‌دنبال حمله نیروهای آمریکایی به مواضع نیروهای دولتی در دیرالزور همه نشانه‌هایی از بحرانی شدن تحولات شام است. با این حال کری و لاوروف قرار است در دیداری دوجانبه آخرین تلاش‌های خود را برای پایدار نگه داشتن آتش‌بس انجام دهند.

چه کسی مقصر است؟

پس از حمله به کاروان کمک‌رسانی در حلب، صلیب سرخ جهانی برنامه‌های امدادی در سوریه را به حالت تعلیق درآورده است. مسوولان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با برگزاری کنفرانس اعلام کردند تا بهبود شرایط کمک‌رسانی به مناطق جنگ‌زده سوریه را به حالت تعلیق درآورده‌اند. این اقدام درپی حمله به کاروان کمک‌های سازمان ملل به حلب در روز گذشته صورت گرفته است. یک گزارش تایید نشده حاکی از مرگ ۱۲ نفر در این حمله در نزدیکی شهر اورم کبرا است. یک سخنگوی سازمان ملل گفت که حداقل ۱۸ دستگاه از ۳۱ کامیون حامل کمک‌ها هدف قرار گرفته‌اند اما گفت نمی‌تواند تایید کند حمله هوایی بوده است یا نه. این حملات در غرب و جنوب غربى استان حلب اتفاق افتاده که بخش اعظم آن در دست جبهه فتح الشام است. خبرنگاران می‌گویند که بار کامیون‌ها را سازمان ملل ارسال کرده اما وسایل نقلیه و رانندگان آن وابسته به هلال احمر سوریه است. استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل نسبت به این حمله ابراز «انزجار» کرده است. او در بیانیه‌ای که برای رویترز ارسال شد، نوشت: «این کاروان نتیجه فرآیند طولانی کسب مجوز و مقدمه چینی برای کمک‌رسانی به غیرنظامیانی بود که تنها مانده‌اند.» یان اگلند، مشاور دی میستورا گفت که کاروان درحالی که مشغول تخلیه بار در یک انبار بود «بمباران» شد. حدود ۷۸ هزار نفر در اورم کبرا نیازمند کمک هستند. اینگی سدکی از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اوضاع در صحنه حادثه را بسیار پرهرج و مرج توصیف کرد. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما از هدف گرفته شدن امدادرسانان و خدمه ماموریت در این مناقشه بی‌رحمانه در شوک عمیق هستیم.» سازمان هلال احمر سوریه گفت که این کاروان مشغول حمل کمک از حلب به نواحی روستایی تحت کنترل شورشیان بود. تحویل کمک‌ها به نواحی تحت محاصره بخش مهمی از توافق ترک مخاصمه بود که هفته گذشته با میانجی‌گری آمریکا و روسیه به دست آمد. ارتش سوریه و شورشیان یکدیگر را به نقض آتش‌بسی که هفت روز پیش شروع شد متهم کرده‌اند.

ناامیدی از تداوم آتش‌بس

پس از آنکه ارتش سوریه پایان آتش‌بس را اعلام کرد گزارش شد که حملات هوایی علیه حلب و سایر شهرها شروع شده است.

ارتش گفت که گروه‌های شورشی به مفاد آتش‌بس پایبند نبوده‌اند. آمریکا که برای پایان خشونت‌ها با کمک روسیه این آتش‌بس را میانجیگری کرده بود گفت برای تمدید آن توافق می‌کوشد اما از روسیه خواست از بیانیه دولت سوریه رفع ابهام کند. جان کربی سخنگوی وزارت خارجه گفت: «توافق ما با روسیه است، که مسوول پایبندی دولت سوریه است، بنابراین از روسیه انتظار داریم موضع آنها را روشن کند.» جان کری وزیر خارجه آمریکا از اعلامیه سوریه انتقاد کرد و گفت: «خوب بود ابتدا با رسانه‌ها صحبت نمی‌کردند بلکه با کسانی صحبت می‌کردند که عملا مشغول مذاکره در این باره هستند.» او پیش‌تر آتش‌بس را «شکننده» توصیف کرده بود.قرار است وزرای خارجه آمریکا و روسیه در نیویورک بیشتر در مورد اوضاع سوریه گفت‌وگو کنند. گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه گفت که حملات هوایی علیه نواحی و روستاهای غرب استان حلب که در کنترل شورشیان است صورت گرفته است. یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه در حلب گفت که گلوله توپخانه و حملات هوایی به نواحی شکری و امیریه در غرب شهر اصابت کرد.حملات هوایی همچنین در شهر حمص و شهرهای حما و ادلب گزارش شد.