فضای باز سیاسی در مسکو

دنیای اقتصاد: میلیون‌ها روس امروز به پای صندوق‌های رای می‌روند. یکی از ویژگی‌های این انتخابات حضور نیروهای اپوزیسیون است. به گزارش سی‌ان‌ان در انتخابات گذشته، بیشتر مخالفان حق حضور نداشتند و آنها را از حضور در انتخابات منع کرده بودند. اما در این انتخابات، صدها نفر از افراد مخالف کرملین حق حضور در انتخابات پیدا کرده‌اند. برخی از آنها حتی حق حضور در شبکه‌های تلویزیونی پیدا کردند که اصولا این شبکه‌ها تحت کنترل کرملین هستند و در باب دیدگاه‌های خود سخن گفتند، موضوعی که تا پیش از این امکان آن وجود نداشت. میخاییل کاسیانوف، دبیر کل حزب «پارناس» به‌عنوان رهبر یک حزب مخالف می‌گوید: «مقامات با خود اندیشیده‌اند که باید تصویری از خود نشان دهند که آنها به استانداردهای بین‌المللی انتخابات پایبند هستند و قصد دارند تصویری آزاد و منصفانه به دیگران نشان دهند.» اما منتقدان می‌گویند این تصویر درستی از روسیه نیست. افراد اپوزیسیون مدعی‌اند که تهدید یا مورد آزار و اذیت واقع شده‌اند.

ویدئوهای شیطانی

کاسیانوف، نخست‌وزیر سابق روسیه به صدای مخالفان پوتین تبدیل شده و بارها وی هدف حمله و آزار قرار گرفته است. در یکی از ویدئوها نشان داده شده که وی مورد حمله دو نفر قرار گرفته است. در این ویدئو دو مرد ناشناس با کیک به وی حمله می‌کنند. منتقدان می‌گویند که هدف از انتشار این ویدئوها مخدوش کردن چهره سابق نخست‌وزیر روسیه است. در این راستا یک ویدئوی دیگر در شبکه‌های اجتماعی در روسیه منتشر شده که حاوی محتوای زننده جنسی است. همچنین در یک ویدئوی دیگر نشان داده شده است که کاسیانوف و یکی دیگر از رهبران اپوزیسیون در نقطه‌ای قرار گرفته و یک تک‌تیرانداز آنها را نشانه گرفته و آنها در داخل کادر دوربین این تک‌تیرانداز قرار گرفته‌اند. این در حالی است که قدیر رمضانف، یکی از متحدان نزدیک پوتین اعتراف کرده است که ویدئوی اخیر را وی منتشر کرده و هدفش از ارسال آن شوخی بوده است. اما منتقدان می‌گویند در کشوری که مخالفان کشته می‌شوند جایی برای خندیدن به این موارد وجود ندارد.

کشته شدن مهره کلیدی مخالفان

در فوریه سال ۲۰۱۵، بوریس نمتسوف یکی از رهبران برجسته مخالف کرملین روی پلی در نزدیکی کرملین مورد حمله دو فرد مسلح قرار گرفت و کشته شد. کاسیانوف و نمتسوف دو مهره کلیدی مخالفان بودند که ارتباط تنگاتنگی نیز با هم داشتند. در ماه مه سال گذشته نیز ولادیمیر کارا موزا، یکی دیگر از چهره‌های مخالف کرملین ابتدا به شدت مریض و در نهایت اعلام شد که مریضی وی ناشی از مسمومیت بوده است. کارا موزا پس از اینکه از بیمارستان مرخص شد، در یک مصاحبه اعلام کرد که احتمالا وی از سوی کرملین مورد سوءقصد قرار گرفته است. کاسیانوف در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان می‌گوید: این روزها در کشور من هر کسی باید از رفتار مقامات بترسد. کاسیانوف مدعی است که هم خودش ترس از بیم جانش دارد و هم می‌ترسد که خانواده وی هم مورد تهدید واقع شوند. با این حال او اضافه می‌کند که این ترس مانع از آن نخواهد شد که راه خودش را ادامه ندهد.

یک اقدام نادر

در حالی که در آستانه انتخابات امروز فشارها روی چهره‌های مخالف بیشتر شده است اما در روسیه یک اتفاق نادر افتاده و آن هم مناظره تلویزیونی بوده که بین موافقان و مخالفان کرملین صورت گرفته است. کاسیانوف اعتراف می‌کند این اقدام نادری در تاریخ انتخابات روسیه بوده است. او به همین منظور به یک برنامه پربیننده روسی دعوت می‌شود و با رهبر موافقان مناظره می‌کند. برخی از منتقدان می‌گویند که کاسیانوف نباید در برنامه‌ای که پرچم طرفداران کرملین در پس‌زمینه آن بوده ظاهر می‌شده است اما خود وی اعتقاد دارد که تابوی حضور یک مخالف در تلویزیون دولتی شکسته شده است. برای انتخابات امروز ۴۵۰ نماینده حق حضور در پارلمان این کشور را پیدا می‌کنند. انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۱ با اتهام تقلب که از سوی مخالفان مطرح شد، به جنجال کشیده شد.