گروه جهان: باراک اوباما اوقات خوبی را در آخرین حضورش در گروه ۲۰ تجربه نمی‌کند. پس از آنکه مقامات چینی آنگونه که گاردین نوشته عامدانه از باراک اوباما در بدو ورود به هانگژو استقبال نکردند حالا نوبت رئیس‌جمهوری فیلیپین است تا باراک اوباما را «حرامزاده» خطاب کند. باراک اوباما که قصد داشت تا در لائوس با رودریگو دوترته گفت‌وگو کند این دیدار را لغو کرده است. او قبل از لغو مراسم دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا، باراک اوباما را اینچنین مورد خطاب و عتاب خود قرار داد: «من عروسک خیمه‌شب‌بازی آمریکایی‌ها نیستم.

من رئیس‌جمهور کشوری مستقل هستم و من به کسی پاسخگو نیستم، جز مردم فیلیپین.» این برای بار دوم است که رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین از این نوع «ادبیات» استفاده می‌کند. او پیش‌تر نیز پس از ورود پاپ فرانسیس به این کشور، وی را «حرامزاده» خطاب کرده بود. سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: نشانه‌های پشیمانی در تیم فیلیپین دیده می‌شود اما سخنگوی فیلیپین می‌گوید: «از این اتفاق متاسف است اما این یک حمله شخصی بوده که به رئیس‌جمهوری آمریکا انجام شده است.» پیش از اینکه این تنش در اجلاس بین دو کشور به وجود آید، رئیس‌جمهوری آمریکا ابراز تمایل کرده بود تا با رئیس‌جمهوری فیلیپین در باب معضل مواد مخدر در این کشور گفت‌وگو کند. از زمان روی کار آمدن دوترته، گزارش‌ها حاکی از کشته شدن صدها فروشنده یا قاچاقچی خرده‌پا یا عمده‌فروش، در جریان تیراندازی و کشتار خیابانی‌ در فیلیپین است. این کشتارها بدون روند قضایی و عمدتا از سوی افرادی که چهره‌هایشان پوشانده شده و گفته می‌شود نیروهای دولتی هستند، انجام می‌شود. وضعیت هفته‌های گذشته با انتقادهای سازمان‌های مدافع حقوق بشر روبه‌رو شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد رئیس‌جمهوری آمریکا نیز قرار بود در این مورد با رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری جنجالی فیلیپین گفت‌وگو کند. اما واکنش دوترته به گزارش‌ها این بود؛ «او فکر می‌کند کیست؟ من عروسک آمریکا نیستم. من رئیس‌جمهوری کشوری مستقل و فقط هم در مقابل مردم فیلیپین پاسخگو هستم.» دوترته در ادامه سخنرانی روز دوشنبه در سخنان خود گفته است: «حرامزاده! من به تو ناسزا خواهم گفت.» دیدار اوباما و دوترته قرار بود این هفته در لائوس انجام شود؛ جایی که رئیس‌جمهوری آمریکا با دیگر رهبران آسیای جنوب شرقی دیدار خواهد کرد.

رئیس‌جمهور فحاش

دوترته در پایان ماه ژوئن- حدود دو ماه پیش- قدرت را در فیلیپین در دست گرفت. مانیل از متحدان مهم واشنگتن در منطقه به شمار می‌رود. این کشور به دلیل اختلافات مرزی که با چین دارد، سعی کرده خود را در جبهه آمریکا حفظ کند اما رئیس‌جمهوری تازه فیلیپین نشان داده که چندان با آمریکایی‌ها سر سازگاری ندارد.

این بار نخست نیست که رئیس‌جمهوری تازه فیلیپین سخنانی جنجال‌برانگیز می‌گوید. او پیش‌تر، در یک سخنرانی، به شهروندان کشورش گفته بود «اگر کارتان با مواد مخدر است و حاضر نیستید ترک کنید، باید از خانواده‌تان پوزش بخواهم، چون شما حتما کشته خواهید شد. اگر به شابو (متامفتامین) معتاد شده‌اید، راه درمانی برای شما وجود ندارد.» وی همچنین در سخنانی دیگر گفته بود «اگر خبرنگار هستی و اگر حرامزاده هستی، از اینکه به قتل برسی مستثنی نیستی.»

رئیس‌جمهوری فیلیپین همچنین به جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته بود سفیر آمریکا در مانیل «یک همجنس‌باز حرامزاده است.» دوترته، پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک را نیز، پس از آنکه در ترافیک ناشی از ورود او به مانیل گیر کرد، «حرامزاده» نامید، ولی با این حال حاضر به پوزش‌خواهی نشد و از او خواست دیگر به کشورش نیاید. فیلیپین یکی از مذهبی‌ترین کشورهای کاتولیک جهان است.

آیا فیلیپین از جبهه آمریکا فاصله می‌گیرد؟

فیلیپینی‌ها همواره خود را از جانب چین در حال تهدید می‌بینند. از این‌رو باراک اوباما سعی کرده در دکترین سیاست خارجی خود از رقبای منطقه‌ای چین حمایت کند. او در دور دوم ریاست‌جمهوری خود دو بار از فیلیپین دیدن کرده است و بار دوم در پایگاه نظامی آمریکا در دریای چین جنوبی هم توقف کرد. اما آمریکا در این اواخر از کشتار قاچاقچیان مواد مخدر بدون طی کردن رویه قضایی ابراز نگرانی کرده و از رئیس‌جمهوری فیلیپین خواسته بود مسیری منطقی برای عاملان مواد مخدر در پیش بگیرد. باراک اوباما هفته جاری قصد دارد در لائوس با رهبران کشورهای آسیای جنوب شرقی دیدار کند. این دیدار در راستای حمایت آمریکا از کشورهای کوچک در برابر چین است. سخنگوی دولت فیلیپین گفته بود که این دیدار قرار است انجام شود اما مقامات آمریکایی می‌گویند این دیدار انجام نخواهد شد و به جای آن باراک اوباما با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی دیدار می‌کند.

رئیس‌جمهوری فیلیپین روز دوشنبه در یک سخنرانی آمریکا را متهم کرد که عامل اصلی نا‌آرامی‌های این کشور در جنوب و جزیره میندانو است. او در این سخنرانی گفته بود: ما می‌دانیم که عامل اصلی نا‌آرامی‌ها ایالات متحده است. برای اینکه آنها کشور ما را اشغال کرده‌اند و ما را گوش به فرمان خود کرده‌اند. هر کشوری رویه فراقانونی برای کشتار دارد چرا برای ما یک جرم محسوب می‌شود. او در این سخنرانی با انتقاد از رفتارهای حقوق بشری آمریکا افزود: به حقوق بشر آمریکا نگاه کنید. ببینید این کشور چگونه با مهاجران برخورد می‌کند. اوباما در واکنش به این سخنان با لغو دیدارش با رئیس‌جمهوری فیلیپین گفت: «ممانعت از گزافه‌گویی موجب می‌شود رابطه بین دو کشور رو به جلو باشد.» او افزود: «من همیشه زمانی دیدار می‌کنم که در آن مطمئن باشم چیزی به سرانجام خواهد رسید و دیدار مفید خواهد بود.»