گروه جهان: به دنبال تیراندازی جمعه شب در مونیخ رئیس پلیس آلمان در جریان کنفرانس خبری اعلام کرد که این تیراندازی ارتباطی با مهاجران و گروه تروریستی داعش ندارد. بنابر اعلام «هوبرتوس آندرا»، شمار قربانیان ۱۰ تن و افرادی که به‌دنبال تیراندازی زخمی شدند، ۲۷ نفر برآورد شده است که ۱۰ نفر از‌ آنان به سختی آسیب دیده‌اند. در جریان بازرسی از محل زندگی عامل حادثه نشانه‌ای از ارتباط او با گروه داعش دیده نشده است. پلیس همچنین اعلام کرد که عامل این حمله اگرچه سابقه کیفری نداشته است اما تحت درمان‌های روانپزشکی قرار داشته و دادستانی آلمان هم تایید کرده که هیچ‌گونه انگیزه سیاسی در پس این اقدام قرار نداشته است.

پلیس همچنین اعلام کرد شب گذشته ۴ هزار و ۱۳۰ تماس تلفنی در ارتباط با حمله یاد شده دریافت کرده است که در نوع خود عجیب بوده است. فرد مهاجم حدود ۳۰۰ گلوله در کوله‌پشتی خود داشته و در اتاق وی هم کتابی درباره شیوه تیراندازی پیدا شده است.پلیس آلمان همچنین اعلام کرد مهاجم مونیخ تحت‌تاثیر «آندریاس برویک» عامل حمله مرگبار پنج سال قبل نروژ، «ارتباطی آشکار» قرار داشته است.

پس از اینکه روز جمعه یک نوجوان ایرانی ـ آلمانی ۱۸ ساله به سمت مردم تیراندازی کرد و جان ۱۰ تن را گرفت و ۲۷ تن دیگر را زخمی کرد، دولت آلمان حالت فوق‌العاده اعلام کرد. ضارب نیز پس از اندکی خود را کشت. به گزارش الجزیره، سومین حمله به شهروندان و غیرنظامیان در غرب چنان ترسی در شهر مونیخ، سومین شهر بزرگ آلمان، ایجاد کرد که باعث شد خریداران و فروشندگان در مرکز خرید «المپیا» در مونیخ پا به فرار بگذارند. به گزارش الجزیره، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیروز خواستار نشست شورای امنیت ملی این کشور شد. شورای امنیت ملی آلمان علاوه بر مرکل و رئیس دفترش شامل وزرای امور خارجه، دفاعی، کشور و همچنین دیگر مقامات ارشد است.

پیتر آلتمایر، رئیس دفتر صدراعظم آلمان گفت: «شورای امنیت ملی تمامی اطلاعات در دسترس را جمع‌آوری و آنها را ارزیابی خواهد کرد. ما قصد داریم هر کاری که بتوانیم انجام دهیم تا اقدامات تروریستی و خشونت‌های ضد انسانی دیگر هیچ شانسی در آلمان نداشته باشند.» رئیس پلیس مونیخ نیز گفت: «هنوز خیلی زود است که برچسب اقدام تروریستی را به این حمله بزنیم. همان‌طور که قبلا اعلام شده هیچ ردپایی از افراط‌گرایی در این رویداد وجود ندارد. مساله تروریسم یا حمله به انگیزه مربوط می‌شود و ما هنوز انگیزه این مهاجم ۱۸ ساله را نمی‌دانیم.»

پلیس آلمان اوایل صبح دیروز پس از هفت ساعت از زمان شروع حمله که باعث شد تمامی سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی در بحبوحه تیراندازی متوقف شوند، اعلام کرد که تهدید رفع شده است.

پلیس اعلام کرد جسدی در فاصله یک کیلومتری صحنه تیراندازی کشف شده که متعلق به مهاجم است و ظاهرا وی به تنهایی عمل کرده و ضمن فرار دست به خودکشی زده است. رئیس پلیس مونیخ افزود: «جسد مظنون حدود دو ساعت و نیم پس از حمله کشف شد و براساس اظهارات شاهدان و تصاویر تلویزیونی از این حمله مشخص شد که این جسد متعلق به مهاجم ۱۸ ساله است.» وی ادامه داد: «هیچ سندی از ارتباط مهاجم با سازمان‌های تروریستی وجود ندارد. از آنجا که مظنون خودکشی کرده نمی‌توانیم از او درباره انگیزه‌اش سوال کنیم به همین خاطر پی بردن به ارتباط او با سازمان‌های تروریستی کار دشواری است.» خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد؛ فیلم گرفته شده توسط یک تلفن همراه که در فضای مجازی منتشر شده نشان می‌دهد که مظنون با لباس مشکی در پارکینگ این مرکز خرید ایستاده و فریاد می‌زند من آلمانی هستم و نهایتا شروع به تیراندازی می‌کند. الجزیره روایت دیگری دارد. این خبرگزاری می‌نویسد، ویدئوی منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که فردی که لباس مشکی بر تن دارد از برابر یک رستوران فست‌فود مک دونالد در حال عبور است در حالی که به مردمی که در حال فرار هستند تیراندازی می‌کند. این خبرگزاری می‌افزاید، مناطق پیرامون این مرکز خرید با ورود نیروهای ویژه تعطیل شد.

ابراز خوشحالی نیروهای داعش

اگرچه مسوولان امنیتی آلمان اعلام کرده‌اند که هیچ سرنخی در مورد تروریستی بودن حادثه ندارند اما طرفداران گروه تروریستی داعش در رسانه‌های اجتماعی تیراندازی روز جمعه در یک مرکز خرید در مونیخ را که به کشته شدن چند تن انجامید، جشن گرفتند. به گزارش رویترز، در پیام عربی ثبت شده در صفحه توییتری که طرفدار جنبش‌ افراط‌گرایی است، آمده است: «خدا را شکر، خداوند به مردان داعشی ما سعادت و خوشبختی ارزانی کند.» در پیامی عربی که در یک صفحه توییتری دیگر که معروف به حمایت از داعش است آمده است: «داعش درحال گسترش در اروپا است. در فرانسه، بلژیک و آلمان.»

الجزیره می‌نویسد، حمله به مرکز خرید مونیخ چند روز پس از حمله با تبر به یکی از قطارهای ایالت باواریای آلمان صورت گرفته است. «هوبرتوس آندرای»، رئیس پلیس مونیخ، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «عامل این حمله یک ایرانی- آلمانی ۱۸ ساله از مونیخ بود.» وی افزود: تا کنون هیچ نشانه دیگری از مداخله افراد دیگر به چشم نمی‌خورد. او افزود فرد مظنون دوتابعیتی بوده و «هیچ سابقه کیفری نداشت.» رئیس پلیس مونیخ با اشاره به فیلمی که در فضای مجازی منتشر شد و نشان می‌داد افراد سلاح به دست دیگری هم در صحنه حادثه حضور دارند، افزود: «پلیس معتقد است که این فیلم واقعیت دارد. به گفته شاهدان سه مرد با سلاح گرم در نزدیکی این مرکز خرید حضور داشتند اما دو تن از آنها که از صحنه فرار کرده بودند مورد بازجویی قرار گرفتند و مشخص شد که هیچ ارتباطی با این رویداد ندارند.»

واکنش‌ها به حادثه مونیخ

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت آلمان با اعلام حالت‌ فوق‌العاده در این کشور، نشست گروه بحران در کاخ صدراعظم آلمان در برلین را برگزار کرد و یگان‌های مبارزه با تروریسم این کشور نیز فعال شده‌اند. یوآخیم گائوک، رئیس‌جمهوری آلمان، نسبت به حملات مرگبار در یکی از مراکز خرید مونیخ که در آن چند تن کشته شدند ابراز نگرانی کرد. وی در بیانیه‌ای گفت: «قلب و فکر من با قربانیان، عزاداران و بازماندگان است. من با پرسنل امنیتی که تلاش می‌کنند از مردم محافظت کرده و جان آنها را نجات دهند، همدردی می‌کنم.» توماس دومیزیر، وزیر کشور آلمان نیز که در زمان وقوع حمله سوار بر یک هواپیما به سمت نیویورک سفر می‌کرد، فورا به آلمان بازگشت. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: «انگیزه‌های این حمله هنوز مشخص نشده است و ما تا آنجا که بتوانیم هر خطری را از شهروندان‌مان دفع می‌کنیم.» به گزارش آسوشیتدپرس، فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: «سازمان ملل به شدت این تیراندازی مرگبار را که در آن چند تن کشته شدند و نیز کشتار غیرنظامیان بی‌گناه را محکوم می‌کنیم.» دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا تاکید کرد: «به دنبال حملات مرگبار در مونیخ باید هر کار می‌توانیم انجام دهیم تا تروریسم را متوقف کنیم.» وی در بیانیه‌ای گفت: «ما برای تمامی قربانیان این حملات وحشتناک در مونیخ دعا می‌کنیم. این مساله نمی‌تواند ادامه یابد.»

ترامپ در ادامه بیانیه‌اش افزود: «میراث هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مرگ، تخریب، تروریسم و ضعف است.» هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز گفت: «من با دقت وضعیت هولناک در مونیخ را دنبال می‌کنم. ما در کنار دوستانمان در آلمان که در تلاشند مجرمان را به سزای عملشان برسانند، ایستاده‌ایم.»

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت:
« تیراندازی مرگبار در مونیخ یک حمله تروریستی منزجر‌کننده و وحشتناک با هدف ایجاد ترس در آلمان بوده است.» وی در بیانیه‌ای گفت: «حمله تروریستی صورت گرفته در مونیخ که در آن چند تن کشته و زخمی شدند یک اقدام منزجر‌کننده با هدف ایجاد ترس در آلمان پس از دیگر کشورهای اروپایی است.» بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس پس از حمله مرگبار مونیخ که احتمالا یک حمله تروریستی است، گفت: «من بار دیگر بر هدف انگلیس برای تشدید مبارزات علیه افراط‌گرایان تاکید می‌کنم.» جانسون با اشاره به نقش انگلیس افزود: «قطعا ما باید اقدامات و مبارزاتمان را افزایش دهیم.»

سناریوی مطرح شده چه می‌گوید

سی‌ان‌ان به سناریویی اشاره می‌کند که شباهتی میان حمله فرد مسلح با داعش ترسیم می‌کند اما در ادامه به نقض این سناریو اشاره می‌کند. این خبرگزاری می‌نویسد فرد مسلح در ساعت 5:50 به وقت محلی هنگام عبور از مقابل رستوران مک دونالد نزدیک مرکز خرید المپیا اقدام به تیراندازی کرد. شاهدان می‌گویند فرد مسلح در حالی آتش گشود که تعدادی کودک در رستوران مشغول غذا خوردن بودند. آنها می‌گویند فرد مهاجم فریاد می‌زد:«با این کار آشنایم.» شاهدی به نام «حسین بایری» می‌گوید فرد مهاجم هنگام حمله فریاد می‌زد شما «خارجیان» را می‌کشم. او می‌گوید: «ابتدا فریادی شنیدیم که می‌گفت: شما خارجی‌های کثیف. من آلمانی هستم. خواهید دید.» این نشان می‌دهد که مهاجم انگیزه تروریستی نداشته بلکه از حضور خارجیان و ناامنی‌های ناشی از حضور آنها به تنگ آمده و اقدام به تیراندازی کرده بود.