گروه جهان: هنوز بحران در ترکیه فروکش نکرده و جنجال کودتا در این کشور قربانی می‌گیرد که خبر از شورش مسلحانه به گوش می‌رسد؛ این بار در ارمنستان. به گزارش روزنامه «میرِر» یک گروه مسلح به دفتر مرکزی ساختمان پلیس در ارمنستان حمله کرده و آنجا را اشغال کردند. این روزنامه می‌نویسد این کودتا باعث رعب و وحشت در این کشور شده است. رسانه‌ها از کشته شدن یک نفر و مجروح شدن چند تن در جریان حمله افراد مسلح به این ساختمان خبر می‌دهند. گفته شده اشغال‌کنندگان ساختمان پلیس خواهان آزادی ژیرار سفیلیان، یک فعال مخالف دولت از زندان هستند. او پیش‌تر خواهان «تغییر قدرت» و «شورش مسلحانه» در کشور شده بود. حامیان سفیلیان می‌گویند خواهان شورش مسلحانه برای تغییر وضعیت امور در ارمنستان هستند.

تا لحظه تنظیم خبر، گزارش‌ها حاکی از این بود که نیروهای نظامی ارمنستان در حال مذاکره با گروه مسلحی هستند که مقر پلیس را به گروگان گرفته‌اند تا به‌طور مسالمت‌آمیز تسلیم شوند. «واروژان آودیسیان» عامل گروگانگیری در مقر پلیس ایروان است. گفته شده او سابقه نظامی دارد. رادیو ارمنستان اعلام کرد فقط یک خیابان ایروان که منتهی به مقر پلیس است، مسدود شده و زندگی و فعالیت و رفت‌وآمد در دیگر مناطق پایتخت ارمنستان به روال عادی ادامه دارد. روزنامه «میرِر» می‌افزاید براساس برخی گزارش‌ها رئیس پلیس ایروان «والری اوسیپیان» گروگان گرفته شده است.

سازمان امنیت ارمنستان با انتشار اطلاعیه‌ای از مذاکره با مهاجمان برای تشویق آنها به تسلیم شدن بدون مقاومت خبر داده و گفته که طراحان و عاملان این حمله در مقابل قانون پاسخگو خواهند بود. یکی از شورشیان با پست کردن ویدئویی در فیس‌بوک از درون ساختمان پلیس به گزارش واقعه پرداخته است. این ویدئو نشان می‌دهد که مردانی کاملا مسلح در حال صحبت با دوربین هستند. فردی که این ویدئو را گرفته می‌گوید برخی «به‌شدت مجروح شده‌اند». گزارش‌ها و تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که از بازداشت گروهی از مخالفان دولت حکایت دارد که همزمان با حمله، قصد برگزاری تجمعی در میدان آزادی ایروان را داشتند.

میرِر می‌نویسد سفیلیان در پایان ژوئن و پس از توطئه‌ای برای تسخیر ساختمان‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی دستگیر شد. او اکتبر گذشته اعلام کرده بود که جنبش «ارمنستان جدید» به رهبری او خواستار «تغییر در قدرت» است. سفیلیان مدعی بود که این امر فقط با «شورش مسلحانه» ممکن است. شورای امنیت ملی ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که از همان آغاز گروگانگیری از سوی افراد مسلح در حال مذاکره با آنها برای پایان مسالمت‌جویانه ماجرا است. این بیانیه می‌گوید حامیان حمله در حال پخش شایعات مبنی بر «شورش مسلحانه» هستند که به گفته پلیس صحیح نیست. رویترز نیز در همین زمینه به نقل از نهادهای امنیتی ارمنستان می‌نویسد حامیان گروگان‌گیران در فضای مجازی فعال شده و شایعاتی را پخش می‌کنند مبنی بر اینکه اینترنت قطع شده و اوضاع در این کشور امنیتی است. نهادهای دولتی و امنیتی می‌نویسند تمام بحران بر سر آزادی ژیرار سفیلیان، رهبر اپوزیسیون و فرمانده سابق ارتش است که در ماه ژوئن دستگیر شده است.

رویترز می‌نویسد بحران از جایی آغاز شد که سفیلیان به شدت به انتقاد از رئیس‌جمهوری ارمنستان پرداخت و از اینکه دولت نزاع بلندمدت میان جدایی‌طلبان حامی ارمنستان و منطقه ناگورنو-قره‌باغ را به درستی مدیریت نکرده ناراحت است. گزارش‌ها حاکی از این بود که گروگان‌گیران خواستار استعفای رئیس‌جمهوری ارمنستان شده‌اند. با این حال، تصاویر نشان می‌دهد که نیروهای پلیس و ارتش با ادوات کامل در میدان حضور یافته و اوضاع را تحت کنترل دارند. برآیند گزارش‌ها چنین نشان می‌دهد که این مساله کودتا نبود بلکه طغیان برخی اعضای اپوزیسیون علیه پلیس بود آن هم به دلیل بازداشت رهبرشان ژیرار سفیلیان. نگرانی اپوزیسیون یکی در مورد نحوه حل و فصل بحران قره‌باغ بود و دیگر آزادی رهبر اپوزیسیون. رویترز به نقل از نهادهای امنیتی ارمنستان می‌نویسد این اتفاق کودتا نبود بلکه اعتراض مسلحانه اپوزیسیون برای آزادی رهبرشان بود.