گروه جهان: انتخاب بوریس جانسون، شهردار سابق لندن به‌عنوان وزیر امور خارجه بریتانیا، با موجی از واکنش‌ها از سوی سیاستمداران و رسانه‌‎ها به ویژه درباره اظهار نظرهای عجیب این سیاستمدار در مورد رهبران جهان، روبه‌رو شده است. گویی بسیاری از رهبران جهان در صف انتقاد از جانسون ایستاده اند و با هر کلامی که او بر زبان می آورد صف تازه ای از منتقدان شکل می گیرد. شهرت جانسون چنان است که برخی او را «ترامپِ بریتانیا» نامیده‌اند و انتصاب او به عنوان وزیر خارجه را آغاز بحران خارجی در این کشور دانسته اند.

آمریکا

گویا تندترین اظهارات جانسون ایالات متحده را هدف گرفته بود. به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری آمریکا در زمان برگزاری برگزیت گفته بود در صورتی که انگلیس اتحادیه اروپا را ترک کند در آخر خط قرار خواهد گرفت. اما جانسون پیش از این به «رئیس‌جمهوری» آمریکا تاخته و وی را «نیمه کنیایی» نامیده بود. جانسون در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید آیا در نظر دارد از اوباما به دلیل آنکه وی را رئیس‌جمهوری «نیمه کنیایی» خوانده عذرخواهی کند، گفت:« آمریکا در خط مقدم است». جانسون گفته بود که اوباما به دلیل نفرت پیشینیانش از امپراطوری انگلیس با انگلیس برخوردی مغرضانه دارد.

ایشان تارور، نویسنده مقاله واشنگتن پست نیز کنایه ای به اظهارات جانسون زده است. شهردار سابق لندن در دوره ای به حمایت از بشار اسد در مبارزه با داعش پرداخته بود. همین اظهارات دستمایه انتقاد واشنگتن پست شده و نویسنده مقاله می افزاید؛ «اقدام بحث‎برانگیز» جانسون مبنی بر ستایش از بشار اسد برای مبارزه با داعش بدون در نظر گرفتن اقداماتی است که رهبر سوریه علیه مردم این کشور روا داشته است. او به طرز «جنجال‌برانگیزی» به روند انتقادآمیز دولت‎های غربی نسبت به اعمال بشار پشت پا زده است.

فرانسه

به گزارش بی بی سی، ژان مارک آیرو ، وزیر امور خارجه فرانسه همتای بریتانیایی خود را «دروغگو» خوانده و گفته است درست در زمانی که به یک نفر قابل اعتماد برای ایفای نقش وزیر امور خارجه نیاز هست، بریتانیا کسی را انتخاب کرده که دیگر «راه فرار» ندارد. او در این مورد توضیح داد: «بوریس جانسون در طول کارزار خود برای همه پرسی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا به مردم دروغ گفت و حال این اوست که راه فرار ندارد». روزنامه فیگارو نوشته به نظر می‌رسد که جانسون «افسانه‎ای» دارای انگیزه‎های فرصت‎طلبانه است.

آلمان

هفته‌نامه اشپیگل نیز جانسون را یک «سیاستمدار جنجال برانگیز» خوانده و تصمیم او مبنی بر حمایت از خروج را مهم‌ترین عامل نتیجه همه‌پرسی می‎داند که با ۵۲ درصد آرا منتهی به خروج از اتحادیه اروپا شد. این مجله روی جلد یکی از شماره های خود را با پرچم بریتانیا و عبارت «لطفا نرو» اختصاص داده و از مردم این کشور خواسته بود تا گزینه خروج از اتحادیه اروپا را انتخاب نکنند.

روسیه

روس ها نه نظر مساعدی نسبت به وزیر خارجه قبلی (فیلیپ هاموند) داشتند نه نظر مساعدی به وزیر خارجه جدید (بوریس جانسون) دارند. آلکسی پوشکوف، رئیس کمیسیون امور خارجی دومای روسیه‌ در توییتر خود نوشت که فیلیپ هاموند در ارتباط با روسیه «دارای عقده‎های دردناکی بود» و ابراز امیدواری کرد که جانشین او دارای چنین عقده‎هایی نباشد. هاموند سال پیش گفته بود که «روسیه قابلیت آن را دارد که بزرگ‌ترین تهدید برای بریتانیا باشد». برخی پایگاه های خبری روسیه نیز جانسون را «عجیب‎ترین» سیاستمدار بریتانیایی توصیف کرده و نوشته اند که او «می‎داند چطور مردم را غافلگیر» کند. در سوئد نیز کارل بیلد، نخست وزیر سابق سوئد در توییتر خود نوشته: ای کاش خبر انتصاب آقای جانسون به سمت وزیر امور خارجه بریتانیا «یک جوک» باشد.

ترکیه

ترکیه نیز از ترکش سخنان بی پروای جانسون بی‌نصیب نبود. او پیش‌تر در وصف رئیس‌جمهوری ترکیه شعری توهین آمیز سروده بود. روزنامه «خبر ترک» خبر انتصاب آقای جانسون را پوشش داده اما به شعر توهین آمیزی که در وصف رئیس‌جمهوری ترکیه گفته بود اشاره‎ای نکرده است. یکی از مقامات ترکیه گفته است که آنکارا «زیر اظهارات پیشین آقای جانسون خط می کشد». بینالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه که درست قبل از انتصاب آقای جانسون به مقام وزیر خارجه صحبت می‎کرد گفت که اظهارات شهردار سابق لندن در مورد پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا «تاسف‎بار» بود. به گفته او: «اظهارات منفی جانسون در مورد ترکیه غیرقابل قبول هستند اما ما از یک چیز اطمینان داریم، اینکه روابط بریتانیا و ترکیه دارای اهمیت بیشتری است و نمی‎تواند گروگان حرف‌های گذشته باشد.»