نیویورک تایمز/ رویترز: باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در نخستین واکنش پس از کناره‌گیری رقبای جمهوری‌خواه دونالد ترامپ نامزد جنجالی جمهوری‌خواه، در سخنانی کنایه‌آمیز هشدار داد ریاست‌جمهوری منصبی جدی در آمریکاست و سرگرمی و شوی تلویزیونی نیست. اوباما روز جمعه در یک نشست خبری در کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاران در واکنش به نامزدی احتمالی دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: ریاست‌جمهوری منصبی بسیار جدی است و رسانه‌ها باید کارنامه و سوابق و شعارها و برنامه‌های ترامپ را به‌طور دقیق مورد واکاوی قرار دهند و اجازه ندهند او رقابت‌های جدی انتخابات ریاست‌جمهوری را به «شوی تلویزیونی» و نمایش سیرک تبدیل کند.

اوباما تلاش کرد زیرکانه از ارائه توصیه‌ای به کارزار انتخاباتی جبهه دموکرات‌ها خودداری کند و در این زمینه به ارائه توضیحاتی کلی درباره شعارها و سیاست‌های مورد نظر هر دو نامزد دموکرات بسنده کرد. در مقابل به رای‌دهندگان جمهوری‌خواه توصیه کرد با چشمانی باز درباره نامزد نهایی تصمیم‌گیری کنند. اوباما تا کنون بارها در سخنانی طعنه‌آمیز دونالد ترامپ را فاقد ویژگی‌های یک رئیس‌جمهور دانسته و درباره تفاوت بین شوی تلویزیونی و منصب ریاست‌جمهوری به این نامزد جمهوری‌خواه هشدار داده است.

سابقه اختلافات بین ترامپ و اوباما به اوایل دوران ریاست‌جمهوری اوباما بازمی‌گردد. ترامپ در آن زمان از کمپینی حمایت می‌کرد که با ادعای آمریکایی نبودن و مسلمان بودن رئیس‌جمهور آمریکا خواستار ارائه شناسنامه و اسناد هویتی رئیس‌جمهوری آمریکا بودند. اوباما که از پدری کنیایی و مادری آمریکایی در هاوایی آمریکا به دنیا آمده است، در نهایت در اثر فشارهای این کمپین اسناد هویتی و شناسنامه خود را منتشر کرد. با این حال ترامپ و برخی دیگر از مخالفان جمهوری‌خواه اوباما حتی با ارائه شناسنامه اوباما نیز متقاعد نشده‌اند که او یک آمریکایی است. براساس قانون اساسی آمریکا رئیس‌جمهور این کشور باید حتما متولد و شهروند آمریکا باشد.

از زمان کناره‌گیری رقبای ترامپ در اردوگاه جمهوری‌خواهان و افزایش احتمال نامزدی نهایی او از این حزب، اختلافات در حزب جمهوری‌خواه بر سر نامزدی ترامپ بالا گرفته است و جمهوری‌خواهان به دو دسته مخالف و موافق ترامپ تقسیم شده‌اند. در ۳ روز گذشته برخی چهره‌های جمهوری‌خواه از ترامپ اعلام حمایت کرده‌اند و در مقابل برخی دیگر اعلام کرده‌اند از او حمایت نخواهند کرد. جب بوش رقیب سابق ترامپ و فرماندار سابق فلوریدا روز جمعه اعلام کرد: از نامزدی ترامپ حمایت نمی‌کند. پیش‌تر برادر بزرگ‌تر و پدر جب بوش که هر دو روسای جمهوری سابق آمریکا هستند نیز اعلام کرده‌اند از نامزدی ترامپ حمایت نمی‌کنند. پل رایان، رئیس ‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و میت رامنی نامزد نهایی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ نیز اعلام کرده‌اند از نامزدی ترامپ حمایت نخواهند کرد.

در مقابل برخی دیگر از چهره‌های جمهوری‌خواه از ترامپ اعلام حمایت کرده‌اند. در میان این افراد و چهره‌های شاخص، نام‌هایی چون دیک چنی (معاون جورج دبلیو بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا) و میچ مک کانل رهبر جمهوری‌خواهان سنا دیده می‌شود. برخی از جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ نیز اعلام کرده‌اند به نشانه اعتراض به نامزدی نهایی ترامپ ممکن است در کنوانسیون حزب جمهوری‌خواه که قرار است در ماه ژوئیه برای انتخاب نامزد نهایی تشکیل شود، حضور نیابند. جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز روز جمعه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا از احتمال نامزدی ترامپ ابراز نگرانی کرد و گفت: جدی نگرفتن ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی مقدماتی یک اشتباه بزرگ بوده است.

احتمال دادگاهی شدن ترامپ

دونالد ترامپ بنا بر دادخواست تنظیم شده علیه وی و دانشگاه غیرحضوری و آنلاین «ترامپ» که اکنون منحل شده است، پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و در صورت پیروزی در انتخابات پیش از برگزاری مراسم تحلیف، برای پاسخ به اتهامات در دادگاه حاضر می‌شود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گونزالو کوریل، قاضی منطقه‌ای آمریکا اعلام کرد: این دادگاه در ۲۸ نوامبر براساس دادخواست ارائه شده از سوی افرادی که مدعی هستند تا ۳۵ هزار دلار برای حضور در سمینارهای املاک و مستغلات از آنها کلاهبرداری شده است، برگزار می‌شود. دانیل پتروسلی، وکیل ترامپ اعلام کرد: او احساس بسیار خوبی نسبت به این پرونده دارد.

وی از قاضی درخواست کرده بود که این دادگاه پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید آمریکا برگزار شود؛ اما قاضی با بیان اینکه برگزاری دادگاه در آن تاریخ می‌تواند باعث بروز نگرانی‌ها درباره به انحراف کشیده شدنش درصورت پیروزی ترامپ در انتخابات شود، این درخواست را رد کرد. یکی از موارد شکایت این است که در دانشگاه ترامپ به دانشجویان وعده‌هایی درباره آموزش رازهای موفقیت در املاک و مستغلات داده شده که به این وعده‌ها عمل نشده است. براساس دادخواست سان دیگو، دانشگاه ترامپ که دیگر منحل شده است، سمینارها و کلاس‌هایی را در سراسر کشور برگزار می‌کرد که در این جلسات دانشجویان را به خرید بیشتر تشویق می‌کرد؛ اما در نهایت این کلاس‌ها نتایجی به همراه نداشتند.

ترامپ در دفاعیات خود همواره به رضایت «۹۸ درصدی» از این دانشگاه براساس نظرسنجی‌های داخلی استناد می‌کند. این پرونده در سال ۲۰۱۰ باز شده است و دومین پرونده قدیمی در دفتر دعاوی ثبت شده وی است. با این حال ترامپ از برگزاری جلسه دادگاه در دوران کمپین انتخاباتی ابراز نگرانی کرده است. از اوایل دهه ۱۹۸۰ ترامپ شخصا دست‌کم ۱۵۰ مرتبه به دادگاه احضار شده است.