گروه جهان: رئیس‌جمهوری فرانسه در سفر به مصر با همتای مصری خود در قاهره دیدار کرد. به گزارش الجزیره، دو طرف قراردادی نظامی به ارزش یک میلیارد دلار امضا کردند که امضای آن ماه‌ها مذاکره به دنبال داشت. اسکای‌نیوز نیز می‌نویسد فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، در ادامه سفر خود به منطقه، پس از لبنان وارد قاهره شد و با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر دیدار کرد. عبدالفتاح السیسی اعلام کرد که «همکاری میان دو کشور در تمام حوزه‌های بین‌المللی» باید افزایش یابد از جمله در حمل و نقل، انرژی‌های تجدیدپذیر و تهدیدات تروریستی. این در حالی است که پس از سقوط هواپیمای روسی در صحرای سینا به دست «انصار بیت‌المقدس»، زیرشاخه داعش در مصر و سپس ترور تعدادی از نمایندگان پارلمان این کشور فضای ناامنی و تهدیدات تروریستی بر این کشور حاکم بود.

به گزارش الجزیره، در راستای توافق نظامی طرفین، مصر هواپیماهای جنگنده و کشتی از فرانسه دریافت خواهد کرد. به نظر می‌رسد مصر به دنبال متنوع کردن خریدهای نظامی خود و دوری از اتکای صرف به آمریکاست. این گزارش می‌افزاید: طی دو سال گذشته، دولت مصر میلیاردها دلار صرف خرید تسلیحات فرانسوی و سایر سخت‌افزارهای نظامی کرده تا توان نظامی خود را ارتقا دهد. طرفین همچنین در مورد طیفی از موضوعات اعم از اوضاع مصر تا لیبی و سوریه و لبنان و یمن و مسائل مربوط به اسرائیل و فلسطین بحث کردند. رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «ما نمی‌توانیم این واقعیت را پنهان کنیم که وضعیت در خاورمیانه بحرانی است و تروریسم ریشه‌های عمیقی دارد.» اولاند افزود: «باید عزم مبارزه داشته باشیم... و به همین دلیل است که توافق امنیتی با مصر امضا کردیم.»

با این حال، سیسی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اولاند تاکید کرد: «ما همواره می‌خواهیم قانون در کشور ما حاکم باشد تا به آزادی‌ها و حقوق شهروندان احترام گذاشته شود.» وی گفت: «اولاند به موضوع حقوق بشر و آزادی‌ها در مصر توجه دارد و من به وی می‌گویم که مصر به‌عنوان یک کشور دموکرات درحال برداشتن گام‌های نخست است.» رئیس‌جمهوری مصر افزود: «تروریست‌ها می‌خواهند به امنیت و ثبات ۹۰ میلیون مصری لطمه بزنند. گروه‌هایی که برای از بین بردن قدرت حکومت و تسلیم کردن مردم در برابر تفکرات خود تلاش می‌کنند، گروه‌های تروریستی هستند که باید با تمامی وسایل و ابزارها با آنها مقابله کرد.»

اولاند نیز گفت: فرانسه به مصر درباره مبارزه با تروریسم کمک می‌کند. مقابله با تروریسم جدیت بیشتر و حاکمیت قانون را می‌طلبد. وی افزود: «فرانسه و مصر روابطی دارند که در آینده نیز ادامه خواهد داشت. مصر دارای تمدن بزرگی است و باید در این راستا با قاهره همکاری داشته باشیم. ما خواهان افزایش روابط با مصر در تمامی زمینه‌ها هستیم.» اما به نظر می‌رسد نقطه تمرکز مواضع آنها در مورد لیبی بود. رئیس‌جمهوری مصر با اشاره به اینکه قاهره از ارتش ملی لیبی برای مقابله با گروه‌های افراطی و در عین حال از دولت فائز السراج حمایت می‌کند، افزود: «مصر از ارتش لیبی به رهبری خلیفه حفتر حمایت می‌کند و آماده آموزش و حمایت بیشتر از آن در صورت درخواست دولت لیبی است.» اولاند نیز درباره لیبی گفت: «ما امیدواریم که پارلمان به دولت فائز السراج رای اعتماد بدهد. ما دیرزمانی منتظر دولتی در لیبی بودیم که دارای اختیارات کامل شد. ما با جامعه جهانی برای تحقق این امر تلاش می‌کنیم.»

کریستینا ماکاریان، روزنامه‌نگار فرانسوی، به الجزیره می‌گوید: اولین و مهم‌ترین چیزی که سیسی از فرانسه می‌خواهد «مشروعیت بین‌المللی» است. او می‌گوید: «دومین چیزی که سیسی می‌خواهد کمک‌های نظامی است و فرانسه در موقعیت مطلوبی برای تامین کشتی و هواپیما است.» پس از سقوط مرسی در سال ۲۰۱۳، ایالات‌متحده کمک‌های نظامی خود به مصر را به حال تعلیق درآورد و باعث شد این کشور به سوی روسیه، فرانسه و آلمان برای خریدهای نظامی سوق پیدا کند. ماکاریان می‌گوید: در سال ۲۰۱۴ حجم تجارت قاهره و پاریس بیش از ۴/ ۱ میلیارد دلار بود. سال بعد این رقم ۱۰ درصد افزایش یافت و به ۶/ ۱ میلیارد دلار رسید.