قفقاز آرام گرفت
گروه جهان: شعله‌های آتش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان فروکش کرد. در حالی که بزرگترین نقض آتش‌بس از سال 1994 به این سو رخ داده بود، جمهوری آذربایجان در اقدامی یکجانبه اعلام آتش‌ بس کرد. در آخرین لحظات تنظیم گزارش، شبکه خبری بی‌بی‌سی اعلام کرد که جمهوری‌ آذربایجان در اقدامی یک‌جانبه اعلام آتش‌بس کرده است. سخنگوی وزارت دفاع این کشور در گفت‌وگو با رسانه‌ها درخصوص اعلام آتش‌بس یک‌جانبه گفت: این تصمیم به درخواست جامعه جهانی برای قطع خشونت‌ها اتخاذ شده است. در این راستا وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد: آذربایجان در پی نشان دادن حسن نیت خود است و به همین منظور به‌طور یک‌جانبه اقدام به آتش‌بس کرده است.

پیش‌بینی می‌شد در صورت عدم توافق در زمینه آتش‌بس، شعله‌های این جنگ فراگیرتر شود. پیشتر روزنامه «یو اس‌ای تودی» خبر داده بود که افزون بر ۳۰ نفر از دو طرف در درگیری‌های بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان کشته شده‌اند. این بدترین و فاجعه‌بارترین شکستن آتش‌بس پس از پایان جنگ تمام‌عیار در سال ۱۹۹۴ به‌حساب می‌آمد. در این راستا رئیس‌جمهوری ارمنستان در حالی از کشته شدن ۱۸ سرباز کشورش در جریان درگیری‌های اخیر در منطقه ناگورنو-قره‌باغ خبر داد که باکو اعلام کرد ۱۲ سرباز آذربایجانی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهوری ارمنستان اعلام کرد:۱۸ سرباز این کشور در جریان درگیری‌ها در منطقه ناگورنو- قره‌باغ کشته و ۳۵ تن دیگر زخمی شدند. وی نیز بر این باور است که درگیری‌های اخیر شدیدترین درگیری‌ها از زمان برقراری آتش‌بس در این منطقه در سال ۱۹۹۴ بوده است. رئیس‌جمهوری ارمنستان افزود: با عملکرد به موقع نیروهای ارتش توانستیم نه‌تنها اوضاع را تحت کنترل درآوریم بلکه آسیب قابل‌توجهی به دشمن واردسازیم. در همین حال، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی اعلام کرد: ۱۲ سرباز کشورش در جریان درگیری‌های اخیر جان خود را از دست دادند. پیش از این الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز این آمار را تایید کرده بود. علی‌اف در آخرین اظهارات خود گفته بود که به دنبال راهکاری برای حل مسالمت‌آمیز درگیری‌های اخیر است. این در حالی است که علی‌اف، پیشتر گفته بود که اگر کشورش بخواهد می‌تواند قره‌باغ را که در اشغال ارمنستان است بازپس گیرد.در این‌باره خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های محلی باکو گزارش داد:وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای مدعی شده در جریان درگیری‌های اخیر بیش از ۱۰۰ سرباز ارمنستان کشته و شش تانک این کشور نیز منهدم شده است؛ ادعایی که دولت ارمنستان آن را رد کرده است. پس از رد این ادعا از سوی ایروان، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان به شبکه خبری ترند گفت: مقام‌های ارمنستان برای پنهان کردن آمار تلفات خود دست به هر نوع دروغ‌پردازی می‌زنند.

پیش از این اخباری هم از سرنگون شدن یک هلی‌کوپتر جمهوری آذربایجان توسط نیروهای ارمنستان منتشر شد و البته باکو این موضوع را تایید کرد. درگیری میان دو کشور از زمانی که ناگورنو-قره‌باغ از جمهوری آذربایجان جدا شد، در سال ۱۹۸۸ آغاز شده است و این دو کشور مدعی مالکیت این منطقه هستند. دیوید بابایان، سخنگوی جدایی‌طلبان ناگورنو-قره‌باغ می‌گوید: تلفات وارده تنها به نظامیان دو کشور نبوده است. در پی حملات موشکی جمهوری آذربایجان به این منطقه یک کودک ۱۲ ساله نیز کشته شده است. همچنین دو کودک دیگر هم در پی این حملات به شدت زخمی شده‌اند. با افزایش تنش‌ها بین دو طرف،پیش از آتش‌بس مقامات کشورهای گوناگون به این موضوع واکنش نشان دادند. عمده این افراد نیز از طرفین خواسته‌ بودند که صبوری پیشه کنند.

روز شنبه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به درگیری‌های اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه ناگورنو- قره‌باغ ابراز نگرانی کرده بود. اما عصمت یلماز، وزیر دفاع ترکیه نیز گفته که کشورش در جریان درگیری‌هایی که میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ رخ داده، از باکو حمایت می‌کند. از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در تماسی تلفنی با الهام‌ علی‌اف، درخصوص کشته شدن سربازان جمهوری آذربایجان در درگیری‌های اخیر، با رئیس‌جمهوری این کشور ابراز همدردی کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که ملت این کشور همواره از ملت آذربایجان حمایت کرده‌اند. اردوغان در گفت‌وگو با روزنامه آکشام مشکلات به‌وجود آمده را ناشی از کم‌کاری گروه مینسک اعلام کرد و گفت: اگر در این سال‌ها مشکلات بین دو طرف پابرجا و حل نشده باقی‌مانده، به دلیل اهمال کشورهای گروه مینسک است. او افزود: اگر گروه مینسک، به موقع مشکل را حل می‌کرد، هم‌اینک شاهد وقوع این حوادث نبودیم. اردوغان در حالی گروه مینسک را مورد شماتت قرار می‌دهد که کشورش خود جزوی از این گروه است. در این گروه به جز ترکیه، آمریکا، روسیه، فرانسه ، کشورهایی همچون بلاروس، فنلاند، ایتالیا، سوئد و آلمان نیز حضور دارند.

با این حال الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس روز شنبه با علی‌اف تلفنی گفت‌وگو و نسبت به درگیری‌های اخیر ابراز نگرانی کرد. این درگیری‌ها درحالی صورت گرفته که دولت روسیه به دو کشور تاکید کرده بود هرچه سریع‌تر اعلام آتش‌بس کرده و از درگیری‌ها خودداری کنند.به گزارش راشا تودی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مراتب نگرانی خود را بابت گزارش‌های اخیر درباره درگیری‌ها در این منطقه مورد مناقشه ابراز کرده و خواستار پایان یافتن درگیری‌ها در این منطقه شده بود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: پوتین به طرف‌های درگیر تاکید کرده تا آتش‌بس را رعایت کرده و از خود خویشتنداری نشان دهند.

در همین حال، سرگئی شویگو، وزیر دفاع و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در تماس تلفنی فوری با وزرای دفاع و خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان به این درگیری‌ها اشاره کرده و خواستار توقف آن شده بودند.فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز نسبت به درگیری‌های رخ داده بین نیروهای آذربایجان و ارمنستان ابراز تاسف کرد و از هر دو طرف خواست خویشتندار باشند و فورا به‌طور کامل آتش‌بس را برقرار کنند. اولاند تاکید کرد که این درگیری‌ها شدیدترین و خطرناک‌ترین نوع درگیری‌ها از زمان امضای توافق‌نامه در سال ۱۹۹۴ بعد از به‌جا ماندن ۳۰ هزار کشته است. اولویت اول باید آتش‌بس باشد و تنها با مذاکره می‌توان مشکل به‌وجود آمده را حل کرد. حدود ۲۱ درصد از اراضی آذربایجان در اشغال ارمنستان است و رئیس‌جمهوری ارمنستان، آذربایجان را متهم کرده که آرامش را از این مناطق گرفته است. او می‌گوید: بر اساس آتش‌بس موجود در سال ۱۹۹۴، برقراری و حفظ امنیت در این مناطق به عهده ایروان است و ذره‌ای در این امر مسامحه نخواهد کرد.