پایان امسال در «رقه» خواهیم بود
توپخانه دائم در حال شلیک بود. این ژنرال دوست نداشت در برابر دوربین ظاهر شود و حتی نمی‌خواست نام او را بدانیم. این ژنرال سوری با توصیف میدان جنگ و قدرت عملیات ارتش سوریه در نبرد با داعش و النصره می‌گفت: «مداخله روسیه یک نعمت بود.» او می‌گوید: «آنها به دو شکل به ما کمک کردند: اول حملات هوایی شان بود که دست ما را در پیشروی زمینی باز کرد. دوم اطلاعات هوایی بود که به ما می‌دادند و باعث شد عملیات پیشدستانه انجام دهیم.» این ژنرال سوری از پیشروی‌های ارتش سوریه به سوی رقه و پالمیرا سخن می‌گفت.

توپخانه دائم در حال شلیک بود. این ژنرال دوست نداشت در برابر دوربین ظاهر شود و حتی نمی‌خواست نام او را بدانیم. این ژنرال سوری با توصیف میدان جنگ و قدرت عملیات ارتش سوریه در نبرد با داعش و النصره می‌گفت: «مداخله روسیه یک نعمت بود.» او می‌گوید: «آنها به دو شکل به ما کمک کردند: اول حملات هوایی شان بود که دست ما را در پیشروی زمینی باز کرد. دوم اطلاعات هوایی بود که به ما می‌دادند و باعث شد عملیات پیشدستانه انجام دهیم.» این ژنرال سوری از پیشروی‌های ارتش سوریه به سوی رقه و پالمیرا سخن می‌گفت. خبرنگار سی‌ان‌ان می‌نویسد؛ میراث جهانی یونسکو نیز در مسیر اتوبانی است که به سوی دیرالزور می‌رود. اگرچه غرب دولت سوریه و حامی اصلی‌اش، مسکو را متهم به هدف قرار دادن اپوزیسیون میانه‌روی سوری کرده اما ژنرال با رد این ادعاها می‌گوید: در نبرد هر روزه با داعش هستیم. او می‌گوید: عملیات ما وابسته به میادین جنگ در لاذقیه و حلب است و حلب برای ما اولویت دارد. ژنرال می‌گوید: «اکنون اولویت ما پاکسازی مرز با ترکیه است تا مسیر تدارکاتی تمام گروه‌های شورشی را قطع کنیم.»

ژنرال می‌گوید: هر گونه کمکی از هر کشوری در مقابله با داعش را می‌پذیریم حتی آمریکا. خبرنگار سی‌ان‌ان از کمک آمریکا در نبرد با داعش سخن به میان می‌آورد؛ اما ژنرال به سرعت می‌گوید: «آمریکا؟ آنها به ما کمک می‌کنند؟ هنوز ندیدم آنها به ما کمک کنند. آمریکایی‌ها کسانی هستند که به تقویت داعش کمک کرده‌اند.» او برای تایید سخنش عکسی از خودروی هاموی آمریکایی را به تیم سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که داعش با آن مواضع ارتش سوریه را هدف قرار می‌داد. ژنرال می‌گوید: «ما این خودرو را با موشک‌های روسی زدیم.» با این حال، ژنرال خوشبین است. او به این تیم خبری می‌گوید: «اگر مداخله خارجی نباشد و ترکیه و عربستان به داعش کمک نکنند، تا پایان سال در رقه خواهیم بود.» اگرچه اکنون ژنرال و نیروهایش برای رسیدن به این هدف راهی طولانی و دشوار در پیش دارند؛ اما مداخله روسیه به آنها اعتماد به نفس بیشتری برای مقابله با داعش داده است.


درخواست مسکو از شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل به درخواست روسیه تشکیل جلسه می‌دهد تا درباره بمباران اهداف در سوریه از سوی ترکیه مذاکره کند. به گزارش رویترز، ترکیه برای سومین روز متوالی مواضع نیروهای یگان‌های مدافع خلق را در سوریه بمباران کرده و در تلاش است تا مانع تصرف شهر اعزاز از سوی نیروهای کرد شود. یکی از دیپلمات‌ روسیه گفت: «هیات روسیه به شدت نسبت به اعمال زور ترکیه در خاک سوریه نگران است.» در همین راستا، آنکارا بیکار ننشسته و به روشی می‌کوشد مانع پیشروی کردها شود. ترس ترکیه بیش از آنکه ناشی از پیشروی کردها باشد برخاسته از ترس این کشور مبنی بر قطع راه‌های تدارکاتی به شورشیان است که باعث می‌شود ترکیه در آچمز قرار گیرد و نتواند شورشیان مورد حمایت خود را زیر بال و پر خود بگیرد. منابع محلی در حلب از تلاش ترکیه برای رساندن حدود 300 شبه نظامی به شهر تل رفعت در شمال سوریه خبر دادند تا مانع از سقوط این شهر به دست کردها بشود. به گزارش اسپوتنیک، این گروه شبه‌نظامی در کاروانی همراه با خودروهای باری و مهمات از ترکیه راهی شهر تل رفعت، واقع در شمال حلب سوریه بودند اما بخش عمده آنها در یک حمله هوایی کشته شدند. منابعی در نیروهای مردمی سوریه به خبرگزاری ریا نووستی گفتند: از خاک ترکیه یک گروه پشتیبانی شامل حدود 300 شبه‌نظامی به سمت تل رفعت فرستاده شدند اما کاروان آنها در مسیر اعزاز - تل رفعت مورد حمله هوایی قرار گرفت. مشخص نشده که حمله هوایی از جانب ارتش سوریه بوده یا جنگنده‌های روسیه؛ اما با توجه به عصبانیت بی‌سابقه مقامات آنکارا از مسکو در 24 ساعت گذشته، احتمال می‌رود این حمله دقیق از جانب روسیه بوده باشد.


جنگ سرد میان آنکارا- مسکو

احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه با طرح این ادعا که «روسیه و سازمان‌های تروریستی مسوول جنایت‌ها در سوریه هستند» گفت: «در صورت ادامه حملات جنگنده‌های روسی و سرازیر شدن پناهجویان به سمت ترکیه، آنکارا پاسخ متقابل خواهد داد.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر ترکیه افزود: «روسیه همانند یک سازمان تروریستی رفتار می‌کند.» وی هشدار داد: «ترکیه پاسخ محکمی به حملات روسیه خواهد داد.» داووداوغلو که ظاهرا از حمله به کاروان شبه نظامی ترکیه که عازم تل رفعت بود عصبانی به نظر می‌رسید، افزود: «متاسفانه حملاتی مانند دوران بربریت علیه غیرنظامیان در سوریه ادامه دارد.» اوغلو همچنین مذاکرات صلح سوریه را به یک «تئاتر دیپلماتیک» تشبیه کرد که تنها چند روز پس از شروع مذاکرات در اوایل این ماه متوقف شد.

ترکیه در واکنش به مداخله روسیه در سوریه از حربه دیگری هم استفاده می‌کند. ظاهرا مقامات ترکیه‌ای مسیر بهبود رابطه با اوکراین را در پیش گرفته‌اند تا با ورود به حریم «خارج نزدیک» مسکو این کشور را تحت فشار قرار دهند. به گزارش روزنامه حریت، اوغلو که این سخنان را در سفر به کی یف، پایتخت اوکراین مطرح کرد، تصریح کرد: «روسیه از تهدید جنگ جهانی برای تحمیل سیاست سوریه خود استفاده می‌کند.» نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به اظهارات اخیر دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه در گفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی مبنی بر اینکه «اگر مذاکرات برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه شکست بخورد، یک جنگ جهانی رخ می‌دهد»، مدعی شد: «روسیه به اذیت جهان ادامه می‌دهد و سیاست خود را در قبال سوریه دیکته می‌کند. ما نباید فریب این اقدامات را بخوریم.»


نبرد حلب سرنوشت‌ساز است

تمام اقداماتی که در سوریه صورت می‌گیرد برای تسلط بر حلب است. برخی روزنامه‌های عرب زبان از جمله السفیر آزادی حلب را باعث تغییر در ژئوپلیتیک منطقه می‌دانند. هدف روس‌ها هم بستن کامل مرز ترکیه با سوریه است تا مانع عبور و مرور و امدادرسانی به گروه‌های شورشی- داعشی شوند. یکی از دلایلی که تاکنون مسکو با گسترش آتش‌بس به جبهه شمالی حلب مخالفت کرده همین مساله است. مسکو تلاش دارد تا با بستن مرز ترکیه نه تنها مانع کمک‌رسانی ترکیه‌ به شورشیان شود بلکه آنکارا را در تحولات سوریه در آچمز قرار داده و مانع مداخله بیشتر این کشور در سوریه شود. تسلط ارتش سوریه بر حلب باعث می‌شود رویای آمریکا- ترکیه برای ایجاد منطقه حائل یا پرواز ممنوع نقش بر آب شود و از آن پس، دولت اسد دست برتر در مذاکرات خواهد داشت. برخی دیگر از خبرگزاری‌ها از جمله «سوریا الان» پا را فراتر گذاشته و نبرد برای آزادسازی حلب را با نبرد استالینگراد مقایسه می‌کنند.