گروه خودرو: رسوایی تقلب فولکس واگن در میزان آلایندگی خودروهای دیزلی این شرکت هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند.

طی دو، سه روز گذشته اخبار جدیدی مبنی‌بر چگونگی کشف تقلب این شرکت از سوی رسانه‌های آلمانی منتشر شد. این نشریات همچنین از قول برخی منابع آگاه اعلام کردند که فولکس‌واگن از سال‌ها پیش از تقلب در میزان آلاینده‌ها آگاه بوده است.


در حال حاضر این شرکت آلمانی در وضعیت دشواری قرار گرفته؛ چراکه علاوه‌بر تحمل جریمه، هزینه باز پس‌گیری خودروهای دستکاری شده و سقوط ارزش سهام، با تشکیل پرونده‌ای در وزارت دادگستری آمریکا نیز روبه‌رو است.


اما روز گذشته سایت خبری دویچه وله در گزارشی به نقل از پیتر موک، رئیس بخش اروپایی یک موسسه پژوهشی به چگونگی برملا شدن رسوایی فولکس واگن پرداخت در این گزارش پیتر موک توضیح داده که چگونه تحقیقات او و همکارانش در سال گذشته باعث شد که اداره محیط زیست آمریکا به تقلب خودروسازی فولکس واگن پی ببرد. وی گفته است که می‌خواسته در یک پژوهش ثابت کند که خودروهای صادراتی آلمانی به آمریکا از ویژگی‌های محیط‌زیستی بهتری برخوردارند؛ زیرا قوانین آمریکا سخت‌گیرانه است، ولی نتیجه عکس آن درآمد.


پیتر موک که یک پژوهشگر آلمانی است، در این مصاحبه می‌گوید که رسوایی «فولکس واگن» و بحرانی که این خودروساز غول‌‌‌آسا با آن مواجه شده، برای او غیرمنتظره نبوده زیرا نتایج تحقیقات موسسه او که بیانگر کمبودهای خودروهای فولکس واگن بوده، در ماه مه (اردیبهشت) سال گذشته منتشر شده است. موک می‌گوید که در گزارش نتایج تحقیقات موسسه‌اش، مدل خودروهای مشکل‌دار ذکر نشده و این آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا بوده که با کمک دانشگاه ویرجینای جنوبی تقلب فولکس واگن را برملا ساخته است.


این پژوهشگر آلمانی همچنین تاکید کرده که ریشه اصلی پیشنهاد کنترل بیشتر خودروهای دیزلی فولکس واگن این نبوده که کمبودها یا تقلب در خودروهای آلمانی را برملا کنند بلکه برعکس، آنها قصد داشته‌اند ثابت کنند که خودروهای آلمانی که برای صدور به ایالات‌متحده تولید می‌شوند، از نظر میزان آلایند‌ه‌های هوا «پاک‌تر» از خودروهای آلمانی در آلمان هستند؛ زیرا آمریکایی‌ها در این زمینه قوانین سختگیرانه‌تری دارند.

موک و همکارانش برای این منظور فولکس‌واگن مدل «جتا» و «پاسات» و همچنین «ب‌ام‌و» مدل «X۵» را آزمایش کرده‌اند.


در ادامه این پژوهش کارخانه مرسدس بنز حاضر نشده برای کنترل میزان آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروهایش با موسسه ICCT همکاری کند.

در آزمایش‌هایی که این موسسه انجام داده، «جتا۲» و «پاسات۲» مردود شده‌اند، ولی «ب‌ام‌و» موفق بیرون آمده است. علت این امر، نصب دو سیستم گوناگون فیلترینگ آلاینده‌ها در «ب‌ام‌و» است. فولکس واگن در خودروهای خود تنها یک سیستم فیلترینگ کار گذاشته است. موک در ادامه می‌گوید که موسسه او اخیرا با همکاری «باشگاه خودرورانی آلمان» (ADAC) خودروهای گوناگون را از نظر میزان تولید اکسید نیتریک در اروپا آزمایش کرده است. به گفته او، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند که شماری از خودروهای دیگر اروپایی از نظر میزان تولید اکسید‌نیتریک وضعیت بدتری از «فولکس واگن» دارند.


این کارشناس می‌گوید که در آلمان برای این گونه خودروها جریمه‌ای تعیین نشده، اما نصب نرم‌افزار برای کمتر نشان‌دادن میزان واقعی آلاینده‌های خروجی از اگزوز ممنوع است.

موک در پاسخ به این پرسش که این گونه نرم‌افزار در چه تعداد از خودروهایی که در آلمان موجود هستند نصب شده می‌گوید، هنوز برای اظهارنظر در این مورد زود است.


اما در خبر دیگر، دویچه وله اعلام کرده که دو رسانه آلمانی از مطلع بودن هیات‌مدیره شرکت خودروسازی «فولکس‌واگن» از تقلب در میزان آلایندها خبر داده‌اند. این سایت خبری تاکید کرده که در رسوایی تقلب در میزان آلودگی آلاینده‌ها در خودروهای شرکت خودروسازی فولکس واگن نکات جدیدی مبنی‌بر آگاهی هیات‌مدیره این شرکت فاش شده است. روزنامه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» نوشته است مدارکی به دست آمده‌اند که نشان می‌دهند مقامات شرکت خودروسازی فولکس واگن از سال‌ها پیش از تقلب در میزان آلاینده‌ها آگاه بوده‌اند. هیات‌مدیره جدید شرکت خودروسازی «فولکس‌واگن» آلمان هیاتی خارج از این شرکت را مسوول بررسی‌پرونده‌های شرکت و تحقیق در باره رسوایی در ارتباط با تقلب در میزان آلاینده‌ها کرده است. برمبنای گزارش روزنامه «بیلد آم زونتاگ» مسوولان بررسی‌کننده مدارک شرکت خودروسازی فولکس واگن، در جریان بررسی تقلب در میزان آلاینده‌ها به مدرکی برخورد کرده‌اند که مربوط است به سال ۲۰۰۷ میلادی. در این مدرک شرکت بوش (Bosch) که بعضی قطعات مورد نیاز فولکس واگن را تهیه می‌کرده، در گزارشی به مسوولان این شرکت نسبت به استفاده غیرقانونی از فناوری‌هایی برای تاثیر در میزان آلایندگی در خودرو هشدار داده است.


شرکت بوش نرم‌افزار ویژه‌ای را برای شرکت خودروسازی فولکس واگن تهیه کرده و به مقامات این شرکت تحویل داده است. این نرم افزار هنگام معاینه فنی میزان آلاینده‌های خودرو را کمتر از حد واقعی آنها نشان می‌داده است.


این نرم‌افزار اما قرار بوده تنها برای آزمایش‌های مخصوص مورد استفاده قرار گیرد و از آن برای استفاده عادی در خودرو استفاده نشود. در نامه شرکت بوش به خودروسازی فولکس واگن در این‌باره آمده است که استفاده از این نرم‌افزار برای استفاده عادی در خودرو غیرقانونی است. همچنین روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه زونتاگ ‌تسایتونگ» نیز در شماره یکشنبه گذشته خود به نقل از محافل سندیکایی گزارش داده است که یکی از تکنسین‌های شرکت خودروسازی فولکس واگن نیز در سال ۲۰۱۱ نسبت به دستکاری‌های غیرقانونی در میزان آلاینده‌های خودرو هشدار داده بود. گفته می‌شود که این هشدار نیز در یکی از گزارش‌های داخلی شرکت فولکس واگن وجود دارد و در نشست روز جمعه (۱۰ مهر / ۲ اکتبر) هیات بررسی کنترل رسوایی در شرکت خودروسازی فولکس واگن مورد بحث قرار گرفته است.


هنوز مشخص نیست که چرا هیچ واکنشی نسبت به این هشدار در اسناد شرکت خودروسازی فولکس واگن وجود ندارد. هیات بررسی‌کننده قرار است به این امر رسیدگی کند و در صورت تشخیص عواملی که به پنهان نگه داشته شدن این مورد کمک کرده‌اند، آنها را فاش سازند.

در صورتی که مشخص شود اقدامات هیات‌مدیره کنونی یا گذشته شرکت خودروسازی فولکس واگن در این رابطه غیرقانونی بوده‌ است، همین افراد باید بخشی از خسارت‌های سنگین وارد شده به این شرکت بزرگ خودروسازی را تقبل کنند.