گروه خودرو: در شرایطی که گزارش‌های کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از بروز تخلف در واردات خودرو به کشور حکایت دارد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو این گزارش را غیرمستند و فاقد ارزش می‌داند. فرهاد احتشام‌زاد در گفت‌و‌گو با «ایسنا» به برخی ابهامات و پرسش‌ها در مورد واردات خودرو به کشور پاسخ داد و تاکید کرد که تخلفی از سوی واردکنندگان صورت نگرفته است.

این در حالی است که پیش‌تر کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی از فساد گسترده در روند واردات خودرو به کشور در سال‌های اخیر به‌ویژه سال 1391، پرده برداشته بود. استفاده از ارز دارو برای واردات خودرو، دستیابی به رانت‌های اطلاعاتی و همچنین واردات خودرو با ارز مرجع 1226 تومانی و فروش آن با ارز آزاد از جمله موارد مطرح در این زمینه در گزارش مجلس بود. در این شرایط از بهمن ماه سال گذشته با دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودرو منحصر به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی شده است. این موضوع اعتراض شورای رقابت را به‌دنبال داشته و این شورا از وزارت صنعت خواسته که در اسرع وقت این دستورالعمل را اصلاح کند.


رئیس انجمن واردکنندگان در این مورد با تاکید بر اینکه در جریان اصلاحات موردنظر شورای رقابت نیست، می‌گوید: این دستورالعمل بعد از ساماندهی واردات خودرو شکل گرفت و برخلاف اعتقاد شورا که سبب ایجاد انحصار شده، ما اصلا چنین اعتقادی نداریم؛ زیرا در این مدت قراردادهای مشخصی با واردکننده‌هایی که به‌صورت غیرنمایندگی، اما به‌صورت شفاف فعالیت می‌کنند، بسته شده است.


وی در واکنش به اینکه رئیس شورای رقابت گفته «نمایندگی‌های رسمی به واردکنندگان متفرقه اجازه واردات نمی‌دهند و در مقابل به تعدادی از کارمندان خود مجوز واردات داده‌اند»، تاکید می‌کند: این‌طور نیست. شاید اطلاعات وی بر مبنای نمونه‌هایی بوده که دیده است، ولی طبق نمونه‌های کلان ما،تمام شرکت‌های بزرگ با شرکت‌های دیگر قرارداد بسته‌اند.


احتشام زاد در مورد اینکه گفته می‌شود برخی واردکنندگان در سال ۱۳۹۱ با استفاده از ارز دارو اقدام به واردات خودروکرده‌اند، می‌گوید: از همان سال ۱۳۹۱ تمام آمار و اطلاعات ما شامل آمار واردات، آمار فروش و آمار گمرک در سه نسخه به‌صورت هفتگی برای سازمان بازرسی کل کشور، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اداره شکایت وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده و تک‌‌تک رکوردهای عملکرد ما از مرحله واردات تا فروش مشخص است. اما به اعتقاد برخی کارشناسان، حدود ۷۰ درصد بازار خودروهای وارداتی ایران مربوط به سه برند هیوندایی، کیا و جیلی است و نمایندگی انحصاری این سه برند نیز به یک خانواده ارتباط دارد و این نوعی انحصار به شمار می‌رود. این در حالی است که رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اعتقادی به این موضوع نداشته و می‌گوید: بهتر است بگوییم ۷۰ درصد تقاضای مشتریان در بازار، خرید برند کیا و هیوندایی است. احتشام زاد اما در واکنش به اظهارات رئیس شورای رقابت مبنی‌بر اینکه نمایندگی‌های رسمی مجوز واردات به غیر‌رسمی‌ها نمی‌دهند، تاکید می‌کند: این موضوع صحت ندارد.


احتشام‌زاد در ادامه با اشاره به آمار چهار ماهه واردات خودرو، می‌گوید: در این مدت، 70 درصد واردات خودروها توسط متفرقه‌ها و 30 درصد آن از سوی نمایندگی‌های رسمی صورت گرفته است.