گروه خودرو: «عرضه نامناسب خودرو» که این روزها بازار را در حالت انتظار برای افزایش قیمت‌ها نگاه داشته است، موضوعی است که خودروسازان نیز به آن اذعان دارند. هرچند خودروسازان برای این کاهش عرضه توجیهاتی مانند شماره نشدن خودروهای یورو۲ و تک ایربگ از سوی پلیس یا مشخص نبودن نرخ بیمه شخص ثالث و مالیات دولت را مطرح می‌کنند؛ اما موضوعی که در این میان اهمیت دارد این است که در حال حاضر بازار خودرو در نتیجه کاهش عرضه دچار نوعی آشفتگی شده است. انتظار رشد قیمت که حالا برای بازار خودرو به‌وجود آمده، بار دیگر باعث شده است علاوه‌بر مشتریان واقعی این بازار، پای دلال‌ها به امید دریافت سود به این بازار دوباره باز شود.

در چنین شرایطی برنامه خودروسازان برای تنظیم بازاری که خود می‌دانند عرضه محدود، آن را به چنین روزی کشانده است چیست؟ دست کم راهکار آنها برای خروج از زیر بار اتهاماتی مانند احتکار خودرو یا انبار کردن خودروها برای افزایش قیمت چیست؟

عبدالله بابایی، معاون فروش و بازاریابی ایران‌خودرو در همین رابطه به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: درست است که رشد تولید طی چند ماه گذشته نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است، اما ما برای عرضه این خودروها مشکلاتی نظیر شماره‌گذاری و مشخص نبودن نرخ بیمه داشتیم که باعث شد این خودروها به موقع به بازار نرسد. بابایی در ادامه تاکید دارد که حدود ۷۰ هزار خودرویی که به دلایل ذکر شده به بازار عرضه نشدند، به‌زودی از سوی خودروسازان راهی بازار خواهند شد.

معاون فروش ایران‌خودرو عقیده دارد با توجه به عرضه‌هایی که از سوی خودروسازان آغاز شده است و همچنین توقف تولید خودروهای ناقص(خودروهایی که به دلیل نبود برخی قطعات، قابلیت عرضه به بازار پیدا نمی‌کردند)، بازار خودرو نهایتا تا یک ماه آینده به تعادل نزدیک خواهد شد. او با اشاره به رفع مشکلات شماره‌گذاری خودرو می‌گوید: درست است که در حال حاضر تولید افزایش پیدا کرده است و خودروسازان نیز عرضه خودرو را آغاز کرده‌اند، اما با توجه به شدت کاهش تولیدات خودروسازان در گذشته نمی‌توان انتظار داشت که بازار خودرو یک شبه تنظیم شود. بابایی در ادامه پیش‌بینی می‌کند کاهش دو تا ۵/۲ میلیون تومانی قیمت خودرو در حاشیه بازار در نتیجه آغاز عرضه خودروسازان، به‌زودی در بازار خودرو اتفاق بیفتد.