گروه خودرو - نگاهی به آمار تولیدات ۲ خودروساز بزرگ کشور طی فروردین‌ماه امسال، از این موضوع حکایت دارد که آنها سال ۹۳ را با شیبی صعودی در تولیدات خود آغاز کرده‌اند، حال آنکه به‌گفته فعالان بازار، این «رشد تیراژ» تاثیری در افت قیمت‌ها نگذاشته است. آن‌طور که قائم‌مقام تولید ایران خودرو اعلام کرده، تولید این شرکت بعد از مدت‌ها افت با رشدی حدودا ۳۰ درصدی همراه بوده است. بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها در فروردین امسال ۱۹ هزار دستگاه تولید داشته‌اند؛ درحالی‌که سال گذشته در همین بازه زمانی، این خودروساز تنها موفق به تولید ۶ هزار و ۸۹۹ دستگاه خودرو شده بود.

گروه خودروسازی سایپا نیز در فروردین امسال با رشد تولید همراه بوده و توانسته ۱۷ هزار و ۵۵۵ دستگاه خودرو تولید کند که نسبت به فروردین‌ماه سال ۹۲ با تولید ۱۳ هزار و ۸۱۸ دستگاه به رشد ۲۷ درصدی دست یافته است.

هرچند رشد تولیدات خودروسازان می‌تواند به‌معنای بازگشت گام‌به‌گام آنها به دوران خوب تولید و عرضه خودرو بیشتر به مشتریان و بازار باشد، اما دست‌کم طی یک ماه گذشته بازار از رشد تولید خودروسازان بهره‌ای نبرده و در عوض فاصله قیمت‌های کارخانه و بازار بیش از پیش افزایش یافته است.

در حال حاضر با وجود رشد تولید خودروسازان و برنامه آنها برای ادامه این روند در ماه‌های آینده، فاصله قیمت بازار و کارخانه برخی از محصولات پرتیراژ از ۲ میلیون آغاز و به ۶میلیون تومان نیز می‌رسد.

به عقیده فعالان بازار این فاصله قیمتی که به‌نوعی در یک ماه گذشته ایجاد شده است، به عرضه نامناسب خودرو به‌میزان نیاز بازار بازمی‌گردد. این موضوع در حالی از سوی فعالان بازار مطرح می‌شود که به هیچ وجه با آمار و ارقام مربوط به رشد تولید خودرو در فروردین‌ماه تناسب ندارد.

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود رشد محصولات خودروسازان، التهاب قیمت‌ها در بازار خودرو بیشتر شده، به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: قیمت‌های کارخانه‌ای، قیمت‌هایی دستوری به حساب می‌آیند، اما قیمتی که امروز در بازار مشاهده می‌کنید، قیمت‌های واقعی هستند که «بازار» با توجه به واقعیت‌های اقتصاد به آنها رسیده است.

محمدرضا نجفی‌منش، ضمن واقعی خواندن قیمت‌های کف بازار، عرضه نامناسب خودرو از سوی خودروسازان را رد کرده و می‌گوید که بازار در هر شرایطی بهترین تعیین‌کننده قیمت است. گفته‌های نجفی‌منش در حالی است که به اعتقاد فعالان بازار، عرضه نامناسب خودرو توسط خودروسازان یکی از عوامل افزایش قیمت‌ها طی یکی، دو هفته اخیر به حساب می‌آید و باید دید شرکت‌های خودروساز داخلی زیر بار این اتهام می‌روند یا آن را رد خواهند کرد؟