گروه خودرو- پنج‌شنبه گذشته مطلبی با عنوان «بد عهدی خودروسازان» در این صفحه منتشر شد که در پی آن انجمن خودروسازان ایران جوابیه‌ای را به روزنامه «دنیای اقتصاد» ارسال کرد. بر اساس این جوابیه گروه صنعتی ایران خودرو در سال‌های گذشته بیش از ۴۶۱ هزار دستگاه خودرو در اجرای طرح جایگزینی خودورهای فرسوده تحویل داده است. گروه سایپا نیز در این سال‌ها نزدیک به ۳۵۵ هزار دستگاه خودروی شخصی، تاکسی و وانت جایگزین خودروهای فرسوده کرده که مجموع خودروهای تحویل شده در اجرای این طرح از سوی دو خودروساز بزرگ کشور به بیش از ۸۱۰ هزار دستگاه خودرو می‌رسد.با وجود مشارکت قابل توجه خودروسازان در مدت زمان گذشته از اجرای این طرح متاسفانه سایر نهادها و دستگاه‌های مرتبط با این طرح تعهدات خود را به درستی انجام نداده‌اند که مهم‌ترین دلیل کندی روند اجرای این مصوبه قانونی همین بدعهدی دیگران با خودروسازان بوده است. گروه صنعتی ایران خودرو ۱۸۰۰ میلیارد ریال و گروه خودروسازی سایپا ۸۰۰ میلیارد ریال مطالبات ناشی از گواهی اسقاط خودروهای فرسوده دارند که هنوز پرداخت نشده است و این بدعهدی متولیان مربوطه را نشان می‌دهد نه خودرو سازان را.

در شرایطی که خودروسازان سال‌ها است با مشکلی به نام کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند اما به‌دلیل اهمیت اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل شهری و موضوع سلامت شهروندان، همواره تمام تلاش خود را برای تامین خودروهای مورد نیاز این طرح به‌کار بسته‌اند. همه مالکان خودروهای فرسوده که برای دریافت محصول جایگزین معرفی شده‌اند با استقبال خودروسازان رو به رو بوده‌اند، اما مدتی است ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت به دلایل مختلف از پذیرش خودروهای تولید داخل جهت جایگزینی سر باز می‌زند و در ماه‌های اخیر نیز به صورت جدی پیگیر دریافت مجوز واردات خودرو جهت استفاده در ناوگان حمل‌ونقل شهری است که این رویکرد جای تامل دارد.

دو خودروساز بزرگ چندین بار آمادگی خود را برای مشارکت در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعلام کرده‌اند، اما واکنش به این اقدامات خودروسازان تهدید آنها به واردات خودروهای خارجی بوده است. پرسش اینجا است که چگونه پرداخت مطالبات خودروسازان داخلی به‌دلیلی که نبود اعتبار عنوان می‌شود، به تعویق می‌افتد، اما برای خرید و واردات خودروهای خارجی پول نقد موجود است؟ با تمام این اوصاف خودروسازان داخلی همچنان آماده همکاری با دستگاه‌ها و نهادهای کشور جهت انجام طرح‌های ملی از جمله از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هستند.