ناکامی چینی‌ها در بازار آمریکا

گروه خودرو - نمایشگاه بین‌المللی خودرو آمریکای شمالی، با قدمتی ۲۵ ساله، از دو روز پیش رسما در دیترویت آمریکا، قلب خودروسازی این کشور آغاز شد. این شهر در حالی میزبان این نمایشگاه است که همچنان ورشکسته محسوب می‌شود و در حدود ۱۸ میلیارد دلار بدهی دارد. با این حال سه خودروساز بزرگ ساکن آن قدرت سابق را آنقدر بازیافته‌اند که میزبانی شایسته برای این رویداد بزرگ باشند. پس از بحرانی که در سال ۲۰۰۹ شروع شد و جنرال موتورزر، فورد و کرایسلر را تا مرز ورشکستگی پیش برد، سه خودروساز دیترویت همزمان با بهبود اوضاع اقتصاد و رونق دوباره بازار خودرو نشانه‌ها و تبعات بحران را به سرعت پشت سر می‌گذارند و با میلیاردها دلار درآمد و با اعتماد به نفسی دوباره پا به این نمایشگاه می‌گذارند. در سال ۲۰۱۳ فورد ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، جنرال موتورز ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و کرایسلر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سود به دست آورده‌اند.

در نمایشگاه امسال بیش از ۵۰۰ خودرو و بیش از ۵۰ مدل کاملا تازه به نمایش درآمده است؛ شرکت‌کنندگانی از ۶۰ کشور دنیا و قطر و مغولستان برای اولین بار در این رویداد گرد هم آمده‌‌اند. از آمریکا هم ۳۶ ایالت (هاوایی برای اولین بار) در این نمایشگاه نماینده دارند. پیش‌بینی می‌شود این نمایشگاه ۵ هزار خبرنگار و بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون بازدیدکننده را به دیترویت بکشاند.

معرفی فناوری‌های مربوط به «خودروهای هوشمند» از اصلی‌ترین محورهای این نمایشگاه است. خودروسازان بزرگ دنیا با صرف بودجه‌های بسیار در حال توسعه امکاناتی در خودروهایشان برای مسیریابی، برقراری ارتباط با دیگر خودروها، پیش‌بینی مسیر و اوضاع آب و هوا، ارتقای ایمنی از طریق گسترش تجهیزات دیجیتالی و الکترونیکی و حتی امکاناتی چون امکان جست‌وجو در اینترنت و ارسال ایمیل برای سرنشینان هستند. خودروهای سبز، کم‌مصرف، هیبرید و الکترونیکی هم از دیگر بخش‌هایی است که همچون چند سال اخیر توجهات را به سوی خود جلب خواهد کرد؛ و بالاخره شاسی‌بلندهای کوچک (SUV) که ظرف چند ماه تقاضا برای آنها در اروپا و آسیا رشد چشمگیری داشته است. فورد، نیسان، اینفینیتی، هوندا، هیوندای، کیا، مزدا، لکسوس، سوبارو، مرسدس بنز، بی‌ام‌و، شورولت، کادیلاک، فولکس واگن، آئودی و مینی از جمله خودروسازان شاخصی هستند که با محصولاتی کاملا جدید به دیترویت آمده‌اند.

در این میان چینی‌ها که در سال گذشته حضوری فعال در نمایشگاه‌های خودرو در آسیا و اروپا داشته‌اند، چندان رغبتی به حضور در دیترویت نشان نداده‌اند. وانگ شانگ‌شنگ، مدیر گروه خودروسازی گوانگژو - ششمین خودروساز بزرگ چین - همزمان با آغاز نمایشگاه دیترویت در دبی و در مسابقات گلف حاضر خواهد بود که با حمایت مالی مجموعه تحت مدیتریتش برگزار می‌شود. او می‌گوید امسال به نمایشگاه دیترویت نمی‌رود، چون «حضور در بازار آمریکا به مطالعه و بررسی بسیار نیاز دارد» و این گروه هنوز آماده ورود به آن نیست. گروه گوانگژو تنها نیست و در واقع برای اولین بار پس از سال ۲۰۰۶ که گروه جیلی (Geely) اولین خودروساز چینی حاضر در نمایشگاه دیترویت لقب گرفت، امسال چینی‌ها هیچ نماینده‌ای در این جشنواره خودرو ندارند. حقیقت آن است که خودروسازان چینی از ۵ سال پیش مدعی شدند که به‌زودی جهانی خواهند شد، اما تا به اینجا فروششان به بازارهای نوظهور دنیا (و کشورهای در حال توسعه) محدود مانده و هنوز نتوانسته‌اند راهی به بازار کشورهای توسعه‌یافته بیابند. BYD در شروع سال ۲۰۱۴ اعلام کرد در پایان سال آینده میلادی وارد بازار آمریکا خواهد شد. خودروساز چینی پیش از این و در سال ۲۰۱۰ همچنین ادعا کرده بود، اما هرگز محقق نشد. امسال هم سخنگوی BYD حضور در نمایشگاه فعلی را به صرفه ندانسته است. کوروس (Qoros) خودروساز دیگری است که به‌رغم دریافت پنج ستاره برای کیفیت و ایمنی سواری تازه‌اش از سوی اتحادیه اروپا در دیترویت غایب است و یکی از سخنگویانش گفته هنوز هیچ قصدی برای شروع عرضه این خودرو در آمریکا در کار نیست. گروه دیوار بزرگ (Great wall Group) و گروه خودروسازی SAIC هم اعلام کرده‌اند به دیترویت نمی‌آیند چون حضور در آمریکا با استراتژی‌هایشان مغایرت دارد.

به نظر می‌رسد مشکلاتی چون فقدان ایمنی، آلودگی و عدم‌انطباق خودروهای چینی با استانداردهای روز صنعت خودرو یا به مانعی اصلی برای حضور آنها در چنین بازارهایی تبدیل شده یا خودروسازان چینی به‌دلیل هزینه‌های بالای رفع این مشکلات، داوطلبانه از حضور در آنها انصراف می‌دهند. علاوه‌بر این طراحی برخی از این خودروها تقلیدی است از نمونه‌های آمریکایی و اروپایی که ارائه‌شان به خریدارانی که اصل را پیش‌رو دارند، عبث به نظر می‌رسد و بالاخره آنکه موفقیت در فروش در کشوری چون آمریکا مستلزم استقرار شبکه‌ای گسترده و کارآ از نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش است که در حال حاضر دور از دسترس چینی‌ها است.این‌گونه است که به گفته پل هالترمن، نایب رئیس موسسه تحقیقاتی معتبر IHS در حوزه خودرو «چینی‌ها موقعیت را در بازارهای جذاب دیگری غیر از آمریکا یافته‌اند که رقابت در آن بسیار دشوار است. آنها پیش از آمریکای شمالی، بازار کشورهای آمریکای لاتین، جنوب شرقی آسیا، روسیه و آفریقا را ترجیح می‌دهند.»