گروه خودرو- بیش از سه ماه از ابلاغ مصوبه دولت به بانک‌ها مبنی‌بر گشایش ال.سی ۳۰ درصدی می‌گذرد، اما این زمان در حالی سپری شده است که مصوبه دولت برای صنعت خودرو مانند بسیاری بخش‌های دیگر صنعت کشور سودی به همراه نداشته است. هرچند تصویب و ابلاغ این تصمیم هیات دولت به بانک‌ها در ابتدا برای خودروسازان بسیار خوشایند بود و به منزله باز شدن یکی از قفل‌های صنعت خودرو بود، اما با گذر زمان آنها متوجه شدند که مصوبه دولت کلیدی نیست که بتواند قفل گشایش ال.سی ۳۰ درصدی را باز کند.

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» و در رابطه با این موضوع می‌گوید: بعد از ابلاغ مصوبه دولت خودروسازان و بسیاری از قطعه‌سازان درخواست‌های خود برای گشایش ال.سی ۳۰ درصد را به بانک‌ها بردند؛ اما با وجود گذشت مدت زمانی طولانی هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند.

انتظار خودروسازان برای گشایش ال.سی ۳۰ درصد و گلایه‌های آنها از بانک مرکزی برای انجام نشدن این مصوبه دولت در حالی است که رئیس بانک مرکزی روز گذشته در حاشیه سومین همایش سیاست‌های پولی توضیحاتی برای این اتفاق ارائه داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس ولی‌الله سیف، در رابطه با این موضوع در جمع خبرنگاران گفته است که اصل مطلب این بود که بانک مرکزی بانک‌ها را ملزم کرده بود، معادل ۱۰۰ درصد ارز درخواست‌شده را به صورت ریالی از مشتری دریافت کنند و بانک مرکزی در مصوبه خود این الزام را برداشت.

سیف در ادامه صحبت‌هایش گفت که در حال حاضر فقط کافی است بانک‌ها ۳۰ درصد معادل ارز درخواستی را به صورت ریال دریافت کنند؛ بنابراین اگر بانک به‌دلیل رفتار مشتری اعتباری برای او قائل نیست، ربطی به این بخشنامه ندارد.

این گفته سیف، به خوبی بیانگر چرایی عملیاتی نشدن مصوبه دولت مبنی‌بر گشایش ال.سی ۳۰ درصد است.

بر اساس گفته‌های سیف، ظاهرا بانک‌ها اعتماد چندانی به خودروسازان ندارند چراکه تا کنون برای درخواست آنها مبنی‌بر گشایش ال.سی ۳۰ درصد کاری انجام نداده‌اند.

به گفته سیف بانک متناسب با عملکرد مشتری، درخواست او را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ بنابراین گشایش ال.سی ۳۰ درصد کاملا به خوش حسابی مشتری و نظر بانک در این مورد باز می‌گردد، اتفاقی که در مورد خودروسازان رخ نداده است.