ایسنا - مدیرعامل زامیاد گفت: وزارت نفت در چند سال اخیر از پرداخت بدهی ۳۰ میلیارد تومانی خود به شرکت زامیاد خودداری کرده است. فریدون حمیدی در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: قرار بود چند سال پیش در پروژه تولید موتور سبک دیزل وزارت نفت ۳۰ میلیارد تومان به شرکت زامیاد کمک کند.

وی با بیان اینکه تاکنون به‌رغم پیگیری‌های انجام گرفته وزارت نفت از پرداخت این مبلغ خودداری کرده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که طراحی و تولید وانت دیزلی بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت به دنبال داشته است.

حمیدی ادامه داد: مسوولان وزارت نفت معتقدند که باید طراحی موتور دیزلی از ابتدا در داخل کشور صورت می‌گرفت این در حالی است که این اقدام نیاز به سه سال زمان و حدود صد میلیارد تومان هزینه داشته و امکان‌پذیر نبود.

مدیرعامل زامیاد افزود: امیدواریم که مسوولان جدید وزارت نفت نگاه مثبتی به این موضوع داشته و بدهی ۳۰ میلیارد تومانی را که مربوط به چند سال پیش است پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه طبق استانداردها نصب کیسه هوا بر روی خودروهای وانت اجباری نیست، خاطرنشان کرد: البته اقدامات لازم برای نصب کیسه هوا بر روی وانت نیسان آبی صورت گرفته و قابل انجام است.

حمیدی ادامه داد: وانت جدیدی به نام پادرا نیز در شرکت زامیاد تولید شده است که تا پایان سال جاری وارد بازار خواهد شد. طبق برنامه سال آینده ۴۰ هزار دستگاه وانت نیسان آبی و ۵۰۰۰ دستگاه وانت پادرا تولید خواهد شد.

وی افزود: ‌به دلیل موضوع تحریم و خرید شرکت ایویکو توسط آمریکایی‌ها با کمبود قطعات برای تولید خودروهای سنگین مواجه شده‌ایم با این حال به دنبال واردات این قطعات از طریق مسیر دیگری هستیم.

مدیرعامل زامیاد با بیان اینکه لغو تحریم صنعت خودرو فعلا در حد حرف بوده و عملیاتی نشده است، تصریح کرد:‌ در این شرایط با تولیدکننده موتور در آلمان مذاکراتی داشته‌ایم تا با همکاری یکدیگر موتور جدید بنزینی و دیزلی تولید کنیم.

حمیدی تصریح کرد:‌ هم‌اکنون وانت دیگری در حال طراحی است تا در آینده جایگزین وانت نیسان آبی شود.

در این نشست معاون شرکت زامیاد نیز اظهار کرد: با توجه به سرعت بالای برخی از رانندگان وانت نیسان و درخواست پلیس تغییراتی روی ECU این خودرو داده شده به‌گونه‌ای که سرعت خودرو بیش از ۱۱۰ کیلومتر در ساعت افزایش نخواهد یافت.