گروه خودرو - بیش از یک سال از حذف ارز مرجع می‌گذرد؛ اما به نظر می‌رسد همین ارزی که روزگاری کار تولیدکنندگان و صنعتگران را برای تولید سهل می‌کرد حالا آنها را به دردسر انداخته است. این دردسر خصوصا این روزها برای قطعه‌سازان مشکل آفرین شده است زیرا آنها باید بعد از گذشت بیش از یک سال از دریافت و هزینه کردن این ارزها، در رابطه با چگونگی مصرف ارز دریافتی‌شان به دولت پاسخ بدهند.

عضو انجمن قطعه‌سازان در رابطه با مشکل جدید قطعه‌سازان به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: طبق روال گذشته قطعه‌سازان نیز مانند بسیاری از صنعتگران، پیش از تیرماه سال گذشته برای واردات مواد اولیه خود از ارز مرجع استفاده کرده‌اند و خریدهایی را که با استفاده از ارز مرجع انجام گرفته شده بود نیز قبل از مهرماه همان سال وارد کشور کردند.

محمدرضا نجفی منش در ادامه توضیح می‌دهد: اما حالا بر اساس بخشنامه‌ای که در دولت دهم تصویب و ابلاغ شده است، قطعه‌سازانی که پیش از التهابات ارزی و متولد شدن ارز مبادله‌ای ارز مرجع دریافت کرده‌اند، باید توضیح بدهند که کالاهایشان را به چه قیمت و در کجا به فروش رسانده‌اند حتی برخی بانک‌ها اصرار دارند که قطعه‌سازان باید مابه‌التفاوت ارزهای مرجع دریافتی‌شان را نیز پس بدهند. در حال حاضر سازمان نظارت بر کالا و خدمات مشغول پیگیری این بخشنامه است.

نجفی منش با توجه به قول‌های دولت تدبیر و امید برای ملغی اعلام کردن بخشنامه‌هایی که مانعی بر سر راه تولید هستند می‌گوید: این انتظار در میان قطعه‌سازان وجود دارد که بخشنامه تاریخ ۶/۹/۹۱ که در جلسه هیات دولت تصویب شده است در آینده‌ای نزدیک ملغی اعلام شود؛ زیرا به عقیده آنها این بخشنامه نه تنها هیچ کارکرد مثبتی ندارد؛ بلکه تنها کارکرد آن ایجاد زحمت و بدبینی میان تولیدکنندگان و دولت است.