ایسنا: درحال حاضر حدود ۵۴قطعه‌ساز برای ساخت قطعه تندر ۹۰ با شرکت رنو پارس همکاری می‌کنند که سه قطعه‌ساز به دلیل مشکلات فنی نتوانستند سر موقع قطعه را تامین کنند؛ البته این مشکلات در حال برطرف شدن است. محمدرضا نجفی‌منش ـ دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو ـ با بیان این مطلب افزود: تاخیر قطعه‌سازان یاد شده موجب به تاخیر افتادن پروژه شده است. البته بقیه قطعه‌سازان مشکلی ندارند و استاندارد‌های رنو را رعایت کرده‌اند، ولی مشکل این است که پروسه تولید باید هماهنگ با هم پیش رود.

وی تصریح کرد: هفته گذشته برنامه‌ریزی برای تولید ۶۰۰ دستگاه تندر۹۰ شده بود که با توجه به مسائل یاد شده حدود ۴۰۰ خودرو به تولید رسید. این در حالی است که پیش‌بینی تولید برای پایان سال حدود ۶۴‌هزار دستگاه تندر۹۰ است.

وی مشکل اصلی قطعه‌سازان تندر۹۰ را مسایل مالی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر مشکلات مالی آنها بسیار حاد شده است. سال گذشته قرار بود ۱۳۰‌میلیارد تومان از طریق طرح‌های زودبازده به شرکت‌های ساپکو، سازه‌گستر و مگاموتور وام داده شود که در این میان آنها هم تعهد کردند که پول قطعه‌سازان را ۱۵ روزه تحویل دهند، اما این طرح عملیاتی نشد.

نجفی منش ادامه داد: آذر ماه سال گذشته وزیر وقت صنایع و معادن وعده دادن وام ۱۳۰‌میلیارد تومانی را به قطعه‌سازان داد که متاسفانه این طرح نیز به سرنوشت طرح قبلی دچار شد.

وی موانع پیش روی قطعه‌سازان فعلی تندر۹۰ را مشکلات مالی و نقدینگی، مسائل مربوط به تحریم و سخت‌گیری‌های نظام بانکی کشور عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر تمام انرژی قطعه‌سازان صرف مشکلات مالی‌ آنها می‌شود.

ضمن این که این مشکلات نیز به مرور زمان برای ۵۰قطعه‌ساز دیگر که مشکلی در کیفیت قطعه تولیدی ندارند، در حال نمود است.

نجفی‌منش با بیان این که پروژه تندر۹۰ در هند و مراکش با سرعت بیشتری در حال انجام است، اظهار کرد: این در حالی است که این کشور‌ها برای تندر۹۰ خیلی دیرتر از ما با شرکت رنو قرارداد

بستند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شرکت رنو پارس در انتخاب قطعه‌ساز به تولید کیفی توجهی نکرده و این پروژه با مشکل سه قطعه‌ساز به تاخیر افتاده است؟ گفت: مطلب کیفیت در چند مرحله مطرح است، اول بررسی آن در انتخاب واحد مناسب، دوم در نمونه‌های اولیه تولید و سوم کیفیت در تولید انبوه که همه این قطعه‌سازان تقریبا در مراحل اول پارامتر‌های یاد شده را گذراندند، ولی به مرور زمان مشکلات مالی و مواد اولیه برای آنها پیش آمد.

حتی آن ۵۰ قطعه‌ساز نیز که مشکلی ندارند، ممکن است در ادامه به عنوان مثال به دلیل تامین نشدن مواد اولیه مرغوب دچار مشکل شوند و حل شدن هر کدام از این مشکلات زمان‌بر و هزینه‌بر است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو در خصوص ارتباط تاخیر پروژه با اعلام محدودیت‌هایی که از سوی دولت فرانسه برای کاهش همکاری شرکت رنو اعلام شده است، گفت: این قضیه ربطی به مساله عنوان شده ندارد، زیرا این شرکت مستقل از دولت متبوعش عمل می‌کند و به کیفیت و حیثیت تولیدات جهانی خود پایبند است.

درست است که پروژه یک سال و نیم به تاخیر افتاده، ولی مشکل فقط مشکل قطعه‌سازان نبوده است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت رنو مثل خودرو‌سازان داخلی برای تامین قطعه با چند قطعه‌ساز کار نمی‌کند، بلکه این کار را تنها با یک قطعه‌ساز انجام می‌دهد، حال اگر قطعه‌ساز انتخابی نتوانست استاندارد‌های موردنظر این شرکت را فراهم کند، آن را تغییر نمی‌دهد.

برخورد وزارت صنایع با رنو؛ مشکل تندر-۹۰

داوود میرخانی رشتی، دبیرسابق انجمن خودروسازان نیز با بیان اینکه تنها چند قطعه‌ساز در تامین قطعات تندر۹۰ تاخیر داشته‌اند افزود: بعد از تفاهم‌نامه‌ای که در مجلس به امضا رسید و قرارداد با شرکت رنو اصلاح شد، باز هم تا مدتی نایب رییس کمیسیون صنایع و وزیر سابق صنایع و معادن روی این مساله اعتراض داشتند و همین اعتراضات باعث شد که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دچار ترس

شوند.

البته تبعات تاخیر در سرمایه‌گذاری هم این بود که پروژه سر موقع به انجام نرسد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اینجا است که شرکت رنو قطعات بدون کیفیت را قبول نمی‌کند. یک عده این انتقاد را به رنو وارد می‌کنند که چرا با برخی قطعه‌ساز بی‌کیفیت قرارداد بسته است، ولی باید دانست که دید رنو در انتخاب قطعه‌ساز یک دید اروپایی است.

میرخانی تصریح کرد: شرکت رنوپارس فکر می‌کرد ساخت داخل کردن قطعات در ایران ساده است و به قول قطعه‌سازان ایرانی اعتماد کرد. در این راستا نیز همه قطعه‌سازان جز چند مورد به تعهدات خود عمل کردند.

میرخانی درخصوص این که عنوان شده بود انتخاب بعضی قطعه‌سازان در پروژه تندر۹۰ به دلیل فشارهای سیاسی و لابی‌های انجام شده، بوده است، گفت: برای شرکت‌های ساپکو و سازه‌گستر نیز این بحث‌ها برسر انتخاب قطعه‌ساز وجود دارد و داستان از گذشته هم بوده است.

معمولا قطعه‌سازی که قرارداد ندارد، برای رقیبش شایعه‌سازی می‌کند، ولی برخورد وزارت صنایع با شرکت رنو زیاد جالب نبوده، به طوری که سه ماه قطعات وارداتی این شرکت را در گمرک نگه داشت و عنوان ‌کرد که چون شما خودروساز نیستید، حق واردکردن قطعات به صورت CKD را ندارید، در حالی که همین کار توسط شرکت ساپکو انجام شد.

عضو انجمن خودروسازان ادامه داد: حتی وزارت صنایع معادن در ابتدا اجازه واردات مگان را نمی‌داد و بعد هم مشکل شماره‌گذاری برای آن به وجود آورد، این بدین معنی است که مخالفت با رنو در سطح وزارتخانه وجود دارد.