خبرگزاری مهر- در نشست مشترک مسوولان ستاد تبصره ۱۳، وزارت کشور و خودروسازان مقرر شد تعداد یک‌هزار و ۸۸۰ دستگاه اتوبوس تا ۲۰ شهریور ماه سال‌جاری وارد سیستم حمل و نقل عمومی‌کشور شود. روز گذشته جلسه‌ای مشترک بین مسوولان ستاد تبصره ۱۳، وزارت کشور، خودروسازان داخلی، مدیران عامل اتحادیه‌های اتوبوسرانی کشور، مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی و مدیران کارخانجات اتوبوس سازی کشور برای تنظیم صورت جلسه ای مبنی بر تعهد خودروسازان به تحویل یک‌هزار و ۸۸۰ دستگاه اتوبوس جهت ورود به سیستم حمل و نقل کشور برگزار شد.

معاون توسعه و نوسازی ناوگان تبصره ۱۳ کشور در حاشیه این نشست گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار بود که یک‌هزار و ۹۴۵ دستگاه اتوبوس و ۶۵ دستگاه میدل باس تا ۲۰ شهریور ماه و حداکثر اول مهر ماه سال‌جاری وارد ناوگان حمل و نقل عمومی‌کشور شود.

قاسم قانعی افزود: براساس این نشست مدیران کارخانجات خودروسازی تعهد می‌دهند که در چهار مرحله این تعداد اتوبوس را در زمان مشخص شده وارد سیستم حمل و نقل عمومی‌کشور کنند.

به گفته وی علاوه بر آن کارخانجات ایران خودرو دیزل و شهاب خودرو نیز متعهد می‌شوند که تعدادی از اتوبوس‌هایی که در مرحله گارانتی و یا تعمیرات است تا ۲۰ شهریور ماه آماده کنند.

معاون توسعه و نوسازی ناوگان تبصره ۱۳ کشور با بیان اینکه آمارهای موجود با آمارهای اعلام شده کارخانجات اتوبوس سازی در مورد تعداد اتوبوس‌های متوقف شده متفاوت است، تصریح کرد: قرار است تعداد دقیق این اتوبوس‌ها مشخص و به کارخانجات اعلام شود.

همچنین خسرو تاجیک مدیر طرح و توسعه حمل و نقل عمومی‌کشور نیز گفت: سهمیه هر کارخانه برای تولید اتوبوس‌ها براساس توان و تدارکات آنها مشخص شده است و همچنین قرار است عیب خودروهای متوقف شده در تعمیرگاه‌ها با توجه به سهمیه‌بندی بنزین رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه قرار است امسال ۱۰‌هزار دستگاه اتوبوس از طریق تولیدکنندگان داخلی و حتی خارج از کشور تامین شود که البته بخش اعظم آن در داخل کشور تامین خواهد شد.

وی همچنین به برخی مشکلات مطرح شده از سوی خودروسازان نظیر بازکردن LC اشاره کرد و افزود: به دلیل اهمیت موضوع و توان ستاد تبصره ۱۳ مذاکراتی در زمینه رفع اینگونه مشکلات طی هفته گذشته با مدیران عامل بانک‌ها برگزار و در نهایت قرار بر رفع آنها شد.

رضا عاصم نخجوانی مدیرعامل ایران خودرو دیزل نیز با بیان اینکه قبل از بازگشایی مدارس مشکلات اتوبوس‌های متوقفی که آمار آنها کمتر از آمارهای اعلام شده است رفع خواهد شد، اظهار امیدواری کرد که تا پایان شهریور ماه سال‌جاری تعداد اتوبوس‌های تعهد شده تحویل و در نهایت وارد سیستم حمل و نقل عمومی ‌کشور شود.

براساس صورت جلسات این نشست مقرر شد تا ایران خودرو دیزل ۷۰۰ دستگاه اتوبوس، آنا کاغذ ۲۵۰، عقاب افشان ۲۰۰، پیشرو یدک ۱۰۰، زامیاد ۷۰، شهاب خودرو ۵۰۰ و ارک دیزل ۶۰ دستگاه اتوبوس را تا ۲۰ شهریور ماه آماده کنند.

همچنین در صورتی که هر کدام از این تعهدات عملی نشود یا تاخیر در تحویل از جانب خودروسازان وجود داشته باشد به ازای تاخیر مبلغ ۲۰۰‌میلیون ریال برای هر دستگاه اتوبوس جریمه و در صورت لزوم قرارداد فسخ و خسارت از خودروسازان دریافت خواهد شد.

براساس صورت جلسات انجام شده مقرر شد خودروسازان برنامه زمانبندی تولید خودرو را به صورت روزانه تهیه کرده و در هر روز به ستاد تبصره (۱۳) گزارش کنند.

قرار شد شرکت‌های ایران خودرو دیزل و شهاب خودرو نسبت به تعمیرات اساسی اتوبوس‌ها در دوره گارانتی و تامین قطعات اتوبوس‌هایی که به دلیل کمبود قطعه در پارکینگ‌های اتوبوس‌های سراسر کشور متوقف هستند تا ۲۰ شهریور ماه سال‌جاری اقدام کنند.

در این جلسه مدیران شرکت‌های خودروسازی کشور برخی مشکلات خود را نظیر گرانی قطعات، کمبود قطعات و گشایش LC اعلام و بر رفع مشکلاتی نظیر بهبود سرویس‌های خدمات پس از فروش و تنظیم سیستم نظارتی تاکید کردند.