گروه خودرو - نشستن مهرداد بذرپاش بر صندلی مدیرعاملی شرکت پارس خودرو منشا تحولات فراوانی در این شرکت خودروساز شده است. به طوری که هر چند وقت یکبار خبرهای قابل توجهی از پارس خودرو به گوش می‌رسد که حاوی نظرات و ایده‌های این مدیر جوان است.

ایده‌هایی که معمولا با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شود. شاید بتوان اولین و مهم‌ترین خبر منتشره در زمان مدیریت بذرپاش بر پارس خودرو را خبر تولید خودروی مگان دانست که در روزهای نخستین ریاست وی مطرح شد.

اما بدون شک جسورانه‌ترین و جالب‌ترین ایده این مدیر جوان را باید طرح ادغام خودروسازان کشور دانست که به تازگی از جانب وی مطرح شده است. طرح این ایده با واکنش‌ و جبهه‌گیری‌های متفاوتی از سوی کارشناسان و خودروسازان روبه‌رو شده است که هنوز هم شاهد ارائه نظرات موافق و مخالف‌در این زمینه هستیم. یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها، اظهارنظر، مهدی مفیدی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور است.

وی گفته است: هیچ برنامه اجرایی و عملیاتی برای ادغام شرکت‌های خودروساز نداریم.

مهدی مفیدی در حاشیه نشست هم افزایش صنعت و تجارت گروه مشاوران جوان سازمان گسترش درخصوص ایده ادغام شرکت‌های خودروساز اظهار داشته است: بحث‌هایی که در این همایش درخصوص ادغام خودروسازان بزرگ دنیا مطرح کردم، از باب بحث‌های نظری بود و فعلا برنامه‌ای عملیاتی و اجرایی برای این کار نداریم. وی تاکید کرد: ادغام خودروسازان اقدام عظیمی است که انجام دادن آن نیازمند الزامات بسیاری است، طبیعی است که الان بحثی در این باره مطرح نیست. با توجه به گفته‌های مفیدی باید این‌گونه انگاشت که اجرای طرح ادغام خودروسازان در حال حاضر با توجه به اینکه سازمان گسترش نوسازی صنایع (به عنوان یک مرجع تصمیم‌گیرنده مهم) حمایتی از آن انجام نمی‌دهد، قابلیت اجرایی نخواهد داشت. دیگر واکنش مهم، اظهارنظر دبیر انجمن خودروسازان است که گفته است، ادغام شرکت‌های خودروساز را در کاهش هزینه این شرکت‌ها و رقابتی شدن قیمت محصولات موثر می‌داند.

احمد نعمت‌بخش در خصوص طرح ادغام شرکت‌های خودروساز اظهار داشته است: شرکت‌های خودروساز در دنیا اکثرا به سمت ادغام شدن می‌روند و این ادغام‌ها سبب می‌شود هزینه‌ها کاهش یافته، قیمت تمام شده پایین بیاید و کالای تولیدشده قابل رقابت با کالاهای دیگر باشد. وی افزود: بنابراین اگر دو شرکت بزرگ خودروساز کشور بتوانند ادغام شوند در کاهش هزینه‌های آنها موثر خواهد بود.

نعمت‌بخش ادغام واحدهایی چون تحقیق و توسعه شرکت‌ها و اثر آن در کاهش هزینه‌های R&D را مثال زد و یادآور شد: همچنین وقتی تیراژ خودرو به معیار اقتصادی مناسب برسد، قیمت تمام شده به حداقل رسیده و قابل رقابت‌تر در بازار صادراتی خواهد بود.

وی گفته است: خودروسازان علاوه بر این قادر خواهند بود خودرو را در داخل با قیمت اقتصادی عرضه کنند که در ارتقای کیفیت آنها مؤثر خواهد بود.

نعمت‌بخش افزوده است: ظاهرا خودروسازان برای ادغام مشکلاتی از جهت صاحبان سهام دارند اما راهی که بزرگان این صنعت رفتند، راهی منطقی و مثبت است.

وی در مورد از بین رفتن عامل رقابت میان خودروسازان داخلی نیز تاکید کرده است: ما به جز دو شرکت بزرگ خودروساز، خودروسازان دیگری نیز داریم و این رقابت می‌تواند حفظ شود.