ایسنا - نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: پیش‌بینی می‌شد که با اجرای سهمیه‌بندی، قیمت خودروهای کم مصرف افزایش یابد. حمیدرضا کاتوزیان با بیان این مطلب، اظهار کرد: همچنین قابل پیش‌بینی بود که قیمت خودروهای پر مصرف که حجم سلیندر آنها بالا است کاهش پیدا کند و یا ثابت بماند.

وی درباره علت افزایش قیمت خودروهای کم مصرف، بیان کرد: چون نقل و انتقال به وسیله خودروهای کم مصرف‌تر در شرایط سهمیه‌بندی مقرون به صرفه است و افرادی که خودروهای پر مصرف دارند، امروز به دلیل داشتن مشکل بنزین اقدام به خرید یا تعویض خودروهایشان با خودروهای کم مصرف‌تر می‌کنند، نتیجه آن هم افزایش قیمت خودروهایی است که مصرف پایین‌تری دارند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ادامه داد: البته این رشد هم در ابتدا جهشی اتفاق می‌افتد بعد مجددا پایین می‌آید و حالت ثابتی پیدا می‌کند که البته در حال حاضر در حالت گذرا هستیم، یعنی گذر از قیمت معمولی به قیمت بالاتر که به تدریج قیمت آن در حد متعادل باقی خواهد ماند.

وی با بیان این‌که قیمت خودروهای کم مصرف نسبت به گذشته افزایش یافته، گفت: مگر این‌که در سیاست سهمیه‌بندی تغییراتی ایجاد شود و یا سهمیه بنزین را زیاد کنند یا بنزین آزاد را با قیمت مناسب در اختیار مردم بگذارند که در این صورت این امر می‌تواند اثر جزیی در تغییر قیمت‌ خودروها داشته باشد.

نماینده تهران در ادامه گفت‌: سهمیه‌بندی، گامی در جهت واقعی کردن قیمت بنزین نیست و بهتر خواهد بود اگر دولت در کنار سهمیه‌بندی ،بنزین را به صورت آزاد و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهد؛ چنان‌که در قانون بودجه سال جاری آمده است.

وی با بیان این‌که در قانون هم به دولت گفته شده که بخشی از بنزین به شکل سهمیه‌بندی عرضه شود و بخش دیگر هم که مورد نیاز جامعه است با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، تصریح کرد: با توجه به این‌که عده ای هم در دولت و هم در مجلس معتقدند که اگر نرخ آزاد بنزین با قیمت چهارصد تا پانصد تومان یا حتی بالاتر عرضه شود آثار بدی را روی قیمت کالاهای دیگر می‌گذارد و می‌تواند منشا تورم و گرانی باشد بنابراین دولت باید تدبیری بیندیشد و قیمت مناسب را براساس قانون بودجه مصوب مجلس تنظیم کند.

نایب رییس کمیسیون صنایع با بیان این‌که مصرف بنزین بسیاری از افراد بیش از ۳ لیتر در روز است اظهارکرد: با توجه به این‌که از یک طرف نمی‌توانیم با اتکا به همین حمل و نقل عمومی مشکلات‌مان را حل کنیم و از طرف دیگر هم نرخ تاکسی‌ها، مسافربر‌های شخصی و آژانس‌ها افزایش پیدا کرده است، بنابراین مردم ترجیح می‌دهند که هزینه رفت و آمد خود با وسایل حمل و نقل عمومی را برای خرید بنزین آزاد بدهند و به این ترتیب مشکلات خود را حل کنند. کاتوزیان در ادامه تصریح کرد: با توجه به این‌که روزی باید قیمت بنزین را به قیمت‌ جهانی برسانیم تا این‌که وضعیت اقتصادی ما قابل رقابت شود و از نظر مزیت‌ها شبیه دیگر کشورهای دنیا شویم، باید در این راستا گام‌هایی را برداریم که در واقع بهترین گام سهمیه‌بندی بنزین، به علاوه عرضه بخشی از آن به صورت آزاد و با قیمت مناسب است.