خودروی تندر به بازار نزدیکتر شد

دنیای اقتصاد- خط تولید تندر ۹۰ (ال-۹۰) در ایران‌خودرو دیروز در حالی به بهره‌برداری رسید که پارس خودرو دیگر تولیدکننده

تندر ۹۰ در کشور از اواخر ماه گذشته تولید این خودرو را آغاز کرده است.

به رغم آغاز رسمی تولید این خودروی فرانسوی در دو کارخانه بزرگ خودروساز کشور، به غیر از آپشن ساده آن (E۰)، قیمت سایر مدل‌ها هنوز اعلام نشده و خبرنگاران روز گذشته نیز برای این سوال پاسخی از مسوولان نشنیدند.

به گفته محمد حسین فقیه، معاون مدیر عامل ایران‌خودرو درتولید تندر، ظرفیت این خط تولید ۱۵۰هزار دستگاه در سال و ۲۵دستگاه در ساعت است که در ۳ تیپ و ۷ مدل به تولید خواهد رسید. وی در‌خصوص قیمت مدل فول آپشن این خودرو ابراز امیدواری کرد که قیمت آن از ۱۰میلیون تومان بالاتر نرود. عکس از :سامان دزیانیان

ایران خودرو ازتندر ۹۰ سود نمی‌برد

تندر ۹۰ به کیلومتر ۱۴ رسید

علیرضا بهداد -خط تولید تندر ۹۰ (ال-۹۰) در ایران‌خودرو دیروز در حالی به بهره‌برداری رسید که پارس خودرو دیگر تولیدکننده تندر ۹۰ در کشور، اواخر ماه گذشته تولید این خودرو را آغاز کرده بود.

به رغم آغاز رسمی تولید این خودروی فرانسوی در دو کارخانه بزرگ خودروساز کشور، به غیر از آپشن ساده آن (E۰) ، قیمت سایر مدل‌ها هنوز اعلام نشده و خبرنگاران روز گذشته نیز برای این سوال پاسخی از مسوولان نشنیدند.

از سوی دیگر چگونگی عرضه این خودرو به بازار و نحوه خدمات پس از فروش نیز سوالاتی بود که در مراسم آغازین تولید تندر ۹۰ ایران خودرو پاسخ قانع‌کننده‌ای به آنها داده نشد.

تولید تندر ۹۰ که با وقفه‌ای چند ماهه همراه بود، اینک در حالی آغاز می‌شود که هنوز منتقدان این قرارداد مدعی‌اند بخش اعظمی از سود این قرارداد از آن شرکت رنو و بخش کمی از آن نصیب سازندگان ایرانی تندر ۹۰ خواهد شد.

تولید تندر ۹۰، مبارک

سید حسین هاشمی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، به عنوان تنها نماینده مجلس حاضر در مراسم افتتاحیه خط تولید تندر ۹۰ ایران خودرو طی نطقی اظهار داشت : تولید این خودرو تحول جدیدی در صنعت خودرو کشور است که این تحول بر ملت ایران مبارک باد!

وی که دیدگاه‌های خود را به عنوان دیدگاه تمامی اعضای کمیسیون صنایع و معادن برای حاضران تشریح می‌کرد، افزود: این محصول باعث ایجاد رقابت جدی خودروسازهای داخلی کشور خواهد شد و خودروهای بی‌کیفیت و مشکل‌دار در این عرصه جایگاهی نخواهند داشت.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تندر ۹۰ هم‌اکنون استاندارد یورو ۲ را دارد و قابل ارتقا به یورو ۴ نیز هست، افزود: ما چه چیز دیگری بالاتر از این می‌خواهیم بنابراین می‌توان گفت که تولید تندر ۹۰ در کشور حرکتی مبارک است که باعث عزت جمهوری اسلامی خواهد شد.

هاشمی با بیان دو تذکر در خصوص تندر۹۰ ادامه داد: قیمت و مباحث فنی این خودرو اخیرا مهم‌ترین موضوعاتی هستند که مطبوعات دنبال کرده‌اند و امیدوارم که خودروسازها با قیمت کف ۸میلیون تومان این خودرو را در آپشن ساده آن به بازار عرضه کنند و با معرفی این خودرو به مردم به سولات موجود در خصوص کیفیت پاسخ دهند.

وی تصریح کرد: بهتر است مسوولان با ارائه پاسخ‌های قانع کننده در خصوص قیمت و مشخصات فنی تندر۹۰، یکبار برای همیشه این بحث را جمع کنند.

هاشمی خطاب به منتقدان این خودرو گفت: چرا به طور مکرر اشکال گرفته می‌‌شود و به جای اینکه به قدرت خودمان افتخار کنیم، مرتب از این خودرو اشکال گرفته می‌شود.

وی افزود: گفته می‌شود که در خصوص اجرای این قرارداد انحرافاتی به وجود آمده اما امروز نگاه کردم و دیدم که در تولید این خودرو هیچ تغییری به وجود نیامده است.

اظهارات دوستان شخصی است

در پی سخنان هاشمی، حمیدرضا کاتوزیان، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن از دیگر منتقدان قرارداد ال-۹۰ در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت که کمیسیون صنایع و معادن تا کنون در ارتباط با قیمت تندر۹۰ به جمع‌بندی نرسیده و اظهارات برخی از دوستان شخصی است و نباید به عنوان نظر کمیسیون القا شود چرا که کمیسیون مخبر دارد و نظرات رسمی خود را از طریق مخبر اعلام می‌کند.

وی در خصوص اینکه چرا دیگر نمایندگان در این مراسم حضور نداشتند، گفت: اینکه آیا سایر اعضای کمیسیون دعوت شده‌اند یا خیر چیزی نمی‌دانم اما کسی مرا به این مراسم دعوت نکرده است.

سرمایه‌گذاری ۱۶۱میلیارد تومانی ایران‌خودرو

محمد حسین فقیه، معاون مدیر عامل ایران‌خودرو درتولید تندر، در این مراسم گفت: تندر۹۰ ایران‌خودرو در سالن سابق تولید پیکان مونتاژ می‌شود که راه‌اندازی این خط تولید د رمجموع ۱۶۱میلیارد تومان برای ایران‌خودرو هزینه در برداشته است.

وی افزود: ظرفیت این خط تولید ۱۵۰هزار دستگاه در سال و ۲۵دستگاه در ساعت است که در ۳ تیپ و ۷ مدل به تولید خواهد رسید.

فقیه در ادامه برنامه در نشستی با خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در خصوص اینکه آیا ۶۰درصد ساخت داخل این خودرو در‌حال‌حاضر محقق شده است یا خیر، گفت: شرکت رنو پارس مسوول تامین قطعات این خودرو است که به نظر می‌رسد به بخش‌عمده‌ای از این میزان ساخت داخل رسیده باشیم.

وی در خصوص تامین قطعات گفت: اگر تامین قطعات به صورت CKD بود مشکل خاصی نداشتیم اما اکنون مشکلات مربوط به تامین قطعات کاملا برطرف نشده است شرکت رنو پارس متعهد به تامین ۶۰درصد قطعات از داخل و ۴۰درصد از رنو فرانسه است که با توجه به تعهد خود این کار را خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تحریم احتمالی ایران و رابطه آن با ال-۹۰ گفت: هنوز نگرانی خاصی از تحریم نداریم که بخواهیم آن را انتقال دهیم.

تندر ۹۰ برای ایران‌خودرو سود ندارد

فقیه در خصوص قیمت تندر ۹۰ گفت: براساس وعده‌ای که به مردم داده‌ایم، تندر ۹۰ در ساده‌ترین آپشن‌‌ بدون بالابر برقی، فرمان هیدرولیک و کولر با قیمت ۶هزار و ۷۵۰یوور به بازار خواهد آمد و این مبلغ برای خودروسازان حاشیه سود نخواهد داشت.

فقیه در پاسخ به سوالی مبنی بار اینکه چه تمهیداتی اندیشیده‌اید تا به عنوان یک بنگاه بزرگ اقتصادی از تولید تندر ۹۰ سود ببرید، گفت: هم‌اکنون فقط نوع E۰ این خودرو قیمت‌گذاری شده و در رابطه با قیمت سایر مدل‌های این خودرو هنوز تصمیم‌گیری نشده که با تعیین قیمت سایر آپشن‌های این خودرو ، تولیدکنندگان می‌توانند به سود برسند.

وی خاطرنشان کرد ، قیمت‌های هر دو کارخانه پارس خودرو و ایران‌خودرو یکسان خواهد بود و هر ۷مدل این خودرو به طور همزمان تولید خواهد شد.

وی در‌خصوص قیمت مدل فول آپشن این خودرو ابراز امیدواری که قیمت آن از ۱۰میلیون تومان بالاتر نرود.

فقیه در عین‌حال تصریح کرد: مونتاژ این خودرو در ایران‌خودرو با توجه به بازار برنامه‌ریزی خواهد شد به‌طوری که هر مدلی را که مشتری بپسندد، تولید خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر مشتری آپشن ساده این خودرو را بپسندد با توجه به اینکه تولید آن برای ایران‌خودرو سود کمی خواهد داشت، آیا حاضرید آن را تولید کنید، گفت: اگر مشتری این مدل را بپسندد تمرکز تولید بر روی آن خواهد بود.

ربات برای ایران‌خودرو ابزار تبلیغات نیست

فقیه در‌خصوص تولید تندرو ۹۰ به روش دستی در ایران خودرو گفت: استفاده از ربات در تولید محصولات، برای ایران‌خودرو موضوع جدیدی نبوده و این شرکت با موضوع ربات بیگانه نیست و قصد نداریم از ربات به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده کنیم.

وی گفت: تندرو ۹۰ تولیدی ایران خودرو تمامی استانداردهای شرکت رنو را کسب کرده و از سوی این شرکت به عنوان یکی از بهترین سایت‌های تولید این خودرو در جهان انتخاب شده است.

فقیه تاکید کرد، تولید تندرو ۹۰ به صورت دستی بر روی کیفیت تاثیری نخواهد داشت و ربات‌ها تنها باعث افزایش راندمان کاری خواهند شد اما در حال حاضر سالن رنگ تندر ۹۰ رباتیک است و در برنامه داریم که در آینده این خط تولید را نیز رباتیک کنیم. وی در‌خصوص نوع موتور این خودرو گفت: موتور K۱۶۰۰ K۴M، سی سی، بر روی این خودرو نصب خواهد شد.