حمیدرضا کاتوزیان و حجت‌الاسلام علی بنایی از سوی کمیسیون اصل ۹۰ به عنوان اعضای پیگیری قیمت خودروی ال - ۹۰ و نصب موتورهای مدنظر در قرارداد این خودرو انتخاب شدند. به گزارش ایسنا، کاتوزیان، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن، با اعلام این خبر افزود: به زودی بنده و آقای بنایی مخبر کمیسیون اصل نود مساله اجرای مفاد قرارداد ال-۹۰ و الحاقیه‌های آن را به عنوان ناظران کمیسیون اصل نود پیگیری می‌کنیم و مراقب هستیم تا انحرافی در این قرارداد صورت نگیرد.

وی با اشاره به این‌که قیمت خودروی ال-۹۰ بر اساس قرارداد باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که این خودرو جایگزین پیکان شود، تصریح کرد: زمانی که این قرارداد تنظیم شد برای آن یک هدف قیمتی در نظر گرفته شده بود و مقرر شده تا خودرویی با قیمت ۵ تا ۶میلیون تومان برای خریداران به بازار بیاید و این خودرو جایگزین پیکان شود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: البته آقایان بعد از چندی گفتند نمی‌توانند این خودرو را با این قیمت به بازار بیاورند و گفته می‌شد که قیمت این خودرو باید نزدیک به ۷میلیون تومان باشد.

کاتوزیان با بیان این‌که قیمت‌گذاری هدف یک امر متداول در میان خودروسازان دنیاست، اظهار داشت: اشکال این قرارداد در این بود که قیمت خودرو بر اساس یورو نوشته شده بود یعنی آن که خودروی استاندارد ال-۹۰ قیمتش نزدیک به ۶هزار و ۷۵۰ یورو تمام شود.

وی تصریح کرد: در آن زمان اعتراض بنده آن بوده که این خودرو باید در ایران تولید شود چون شرکت رنوپارس یک شرکت ایرانی است و نسبت به این مساله که در قرارداد قیمت به یورو نوشته شده بود نیز اعتراض داشتم، چون این موضوع با توجه به نوسانات بازار ارز می‌تواند اهداف پروژه را بر هم بریزد.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر این‌که قرارداد در حال حاضر از تمام اهداف قیمتی خود دور شده است، اظهار داشت: در حال حاضر صحبت بین ۸ تا ۹میلیون تومان برای قیمت این خودرو عنوان شده است که این در حالی است که نه فرمان این خودرو هیدرولیک است، نه شیشه‌های آن برقی است و نه کولر دارد و حتی من در مورد موتور آن نیز مطمئن نیستم که از موتوری که در قرارداد آمده استفاده کنند. کاتوزیان با بیان این‌که شاید این مقدار قیمت خودرو به دلیل نوسانات قیمت یورو بوده است، تصریح کرد: هدف اصلی این پروژه، جایگزینی خودروی ال- ۹۰ به جای پیکان بود، اما متاسفانه در حال حاضر این خودرو مانند سایر خودروها قیمت‌گذاری می‌شود و تابع شرایط بازار است یعنی نگاه می‌کنند که بازار آیا کشش دارد که این خودرو با قیمت بالاتری به فروش برسد یا خیر؟ و بر همین اساس سیاست قیمت‌گذاری ال-۹۰ اعمال شده است.

وی افزود: امروز در میان بازار خودروسازان این نگاه وجود دارد که ببینیم خودرو را تا چه اندازه می‌توان در بازار گران فروخت، حتی اگر قیمت ساخت خودرو پایین تمام شود، ولی چون بازار کشش پرداخت بالاتری دارد به قیمت بالاتری به بازار عرضه می‌شود که متاسفانه به نظر می‌رسد خودروی ال-۹۰ نیز دچار این آفت شده است.