پراید و پژو 405 پرتیراژترین خودروهای سواری ایران

گروه خودرو- براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی معاونت بهره‌برداری و نوسازی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تا پایان آذرماه سال‌جاری ، ۶۵۸هزار و ۲۵۹دستگاه انواع خودروی سواری در دوشرکت بزرگ خودروسازی کشور تولید شده است که از این تعداد ۳۱۶هزار و ۶۹۱دستگاه( بیش از ۴۸درصد) به پراید اختصاص دارد. این آمار نشان می‌دهد، در مجموع ۱۳نوع خودرو سواری در دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا تولید می‌شود، که پراید در میان این خودروها بیشترین تعداد تولید را به خود اختصاص داده است.

پراید هم‌اکنون در دو کارخانه سایپا و پارس‌ خودرو تولید می‌شود و با توجه به اینکه این خودرو هم‌اکنون پس از پی‌کی ارزان‌ترین خودروی سواری کشور است به جانشین مناسبی برای پیکان تبدیل شده و فروش آن شرکت سایپا را با درآمد قابل توجهی مواجه کرده است.

پس از پراید، پژو ۴۰۵ با تولید بیش از ۹۴هزار دستگاه، ۳/۱۴درصد از کل تولید خودروهای سواری ایران را به خود اختصاص داده، به این ترتیب این خودرو پرفروش‌ترین خودروی تولید ایران خودرو است.

رتبه سوم تولید خودروهای سواری کشور به پژوRD (معمولی و روآ) اختصاص یافته به طوری که طی ۹ماه امسال، ۶۳هزار و ۲۹۷دستگاه از این خودرو تولید شده است. سهم این خودرو از کل تولیدات خودروهای سواری کشور ۶/۹درصد است.

پراید، ۹۰درصد تولیدات سایپا

این آمار بیانگر آن است که از لحاظ تعداد تولید، سایپا، با تولید ۳۵۳هزار دستگاه انواع خودرو شامل پراید، زانتیا، ریو، کاروان، پیکاپ، ماکسیما و پی‌کی، گوی سبقت را از رقیب دیرینه خود گرفته تا به عنوان بزرگ‌ترین سازنده خودروی سواری در ایران مطرح باشد. حدود ۹۰درصد تولید خودروهای سواری سایپا، مربوط به پراید، ۳درصد زانتیا، ۴درصد ریو، ۲/۲درصد پی‌کی و مابقی به ماکسیما، پیکاپ، ون و خودروی دو دیفرانسیل اختصاص یافته است.هر چند سایپا ۷ نوع خودرو سواری تولید می‌کند، اما تولید بالای پراید است که این شرکت را در رده اول تولید خودرو در ایران قرار داده است.

تنها ۸درصد تولیدات داخلی مربوط به سمند است

بررسی وضعیت تولید در شرکت ایران‌خودرو نشان می‌دهد که این شرکت تا پایان آذر ماه، ۳۰۵هزار و ۲۵۹ دستگاه انواع خودروی سواری شامل سمند، پژو RD، پژو ۴۰۵ ، پژو ۲۰۶ و پژو پارس تولید کرده که از این تعداد، بیش از ۹۴هزار دستگاه (۳۱درصد کل تولیدات ایران‌خودرو) مربوط به پژو ۴۰۵ است.

این آمار بیانگر آن است که پس از پژو ۴۰۵، حدود ۷/۲۰درصد تولیدات ایران‌خودرو مربوط به پژو RD پ ، ۷/۱۸درصد پژو ۲۰۶، ۶/۱۶درصد سمند و ۱۲درصد مربوط به پژو پارس بوده است.

طبق آمارهای مذکور، اگرچه ایران خودرو از لحاظ تعداد تولید نسبت به سایپا در رتبه پایین‌تری قرار گرفته، اما با تنوع در تولید توانسته است سهم خود را در بازار خودرو کشور بالا ببرد.

نکته تامل برانگیز در آمار تولید خودروهای سواری ایران‌‌خودرو اینکه، این شرکت تا پایان آذر ماه باید ۷۷هزار و ۱۶۱دستگاه سمند تولید می‌کرد، اما با تولید حدود ۵۱هزار دستگاه سمند تنها ۶۶درصد برنامه در نظر گرفته شده را محقق کرده است.

بر اساس برنامه سال جاری، ایران‌‌خودرو تا پایان سال باید ۱۰۵هزار دستگاه خودروی ملی تولید کند. این در حالی است که در برنامه از پیش تعیین شده شرکت ایران‌‌خودرو، پژوهای ۴۰۵و ۲۰۶از نظر تعداد سهم بیشتری را نسبت به سمند به خود اختصاص داده‌اند.

اینکه خودروی ملی پس از سال‌ها تولید هنوز به جایگاه در نظر گرفته شده خود نرسیده سوالی است که پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی مسوولان به آن داده نشده است.

سمند که در ابتدای طراحی قرار بود به جای پیکان وارد سبد محصولات ایران‌‌خودرو شود، اینک قیمتی حدود ۲ برابر پیکان دارد و بالا بودن قیمت این خودرو باعث شده آنچنان که باید، خودروی ملی، جایگاه واقعی خود را در بین مردم باز نکند.

عقب‌ماندگی از برنامه

برنامه پیش‌بینی شده برای تولید خودروهای سواری تا پایان سال ۸۵، نشان می‌دهد که تا پایان امسال بیش از ۹۸۰هزار دستگاه خودروی سواری باید تولید شود که طی ۹ماه، ۶۷درصد این برنامه محقق شده و ظاهرا طی سه‌ماه باقی‌مانده قرار است ۳۳درصد دیگر به تحقق برسد ،که امری بعید به نظر می‌رسد، چرا که در این برنامه تولید ۲۷هزار دستگاه ال‌-۹۰ و ۳هزار دستگاه مگان نیز دیده شده است و براساس گفته خودروساز‌ها شاید تولید ال‌-۹۰ تا پایان سال‌جاری به ۵هزار دستگاه هم نرسد. از طرفی هم مگان با توجه به مشکلات به وجود آمده امکان تولیدش در سال ۸۵ فراهم نشده است.

این آمار بیانگر آن است که تولید خودرو‌های سمند، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، کاروان، خودرو‌های دو دیفرانسیل و پی‌کی از برنامه عقب و خودرو‌هایی همچون پژو RD، پژو پارس، زانتیا، ریو، ماکسیما و پراید موازی برنامه و حتی در برخی خودرو‌ها جلوتر از برنامه در حرکت است.