طرح کلید به کلید سازمان تاکسیرانی برای تعویض تاکسی های فرسوده

مژگان میرزایی - به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل شهری اولین گام برای کاهش آلودگی هوا و همچنین صرفه‌جویی در مصرف بنزین محسوب می‌شود. هرچند دولت با طرح خروج خودروهای فرسوده از جمله تاکسی‌های از رده خارج، سعی بر نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی دارد اما بی‌اعتمادی برخی از تاکسیرانان به طرح جدید دولت، مانع از اجرای آن به طور کامل شده است. در تبصره ۱۳ قانون بودجه سال‌جاری خروج ۳۵هزار تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری پیش‌بینی شده بود که تا به امروز تنها ۶هزار و ۵۰۰ دستگاه از رده خارج شده است. عکس: سامان دزیانیان

به اعتقاد مدیرعامل تاکسیرانی کشور، شکست طرح‌های قبلی، بی اعتمادی محسوسی را بین تاکسیرانان به وجود آورده و این امر مانع از استقبال تاکسیرانان شده است. در خصوص آخرین وضعیت تاکسی‌های فرسوده تاکسی‌های بانوان، تحویل تاکسی‌های ون و... با جواد صادقی مجد مدیرعامل تاکسیرانی کشور به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ذیل می‌آید.

به عنوان اولین سوال در حال حاضر چه تعداد تاکسی فرسوده در کشور در حال تردد است و چه تعدادی از تاکسیرانان برای جایگزینی به سازمان تاکسیرانی مراجع کرده‌اند؟

در مجموع ۵۰هزار تاکسی پلاک عمومی و پلاک سفید با عمر بالای ۱۵ سال در کشور وجود دارد، که از این مقدار ۳۵هزار دستگاه تاکسی و ۱۵هزار دستگاه نیز پلاک سفید است. همچنین از ۳۵هزار تاکسی فرسوده شناسایی شده، تاکنون ۲۳هزار نفر مراجعه کرده، که از این تعداد تاکنون ۱۹هزار نفر به شرکت‌های خودروساز معرفی و ۶هزار و ۵۰۰ متقاضی نیز موفق به دریافت تاکسی‌های نو شده‌اند. ایران‌خودرو تاکنون ۵هزار سمند و سایپا یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه پراید در اختیار متقاضیان

قرارداده است.

همچنین ۶۰درصد مالکان تاکسی فرسوده برای جایگزینی مراجعه کرده‌اند یعنی از ۳۵هزار تاکسی فرسوده‌ای که شناسایی شده‌اند ۲۳هزار نفر به صورت داوطلبانه جهت جایگزینی تاکسی‌های نو خود مراجعه کرده‌‌اند و ۱۲هزار نفر هنوز برای جایگزینی به مراکز مراجعه نکرده‌اند.

برنامه سازمان تاکسیرانی برای مالکانی که تاکنون مراجعه نکرده‌اند چیست؟ ظاهرا از طرح نیز استقبال چندانی نشده است

در مرحله اول برای مالکانی که تاکنون در این زمینه اقدامی نکرده‌اند تذکرنامه‌ای ارسال می‌شود که در صورت عدم مراجعه آنها، از مزایا و تسهیلات در نظر گرفته شد ه محروم خواهند شد، که این موضوع به ضرر آنها خواهد بود. در‌خصوص قسمت دوم سوال شما نیز باید بگویم که عدم استقبال مردم از طرح، به ناموفق بودن طرح‌های گذشته برمی‌گردد مالکان تاکسی فرسوده باورشان نمی‌شد که این طرح، طرح موفقی باشد. در ابتدای راه نیز ناهماهنگی‌هایی بسیاری وجود داشت تا فرایندی صورت بگیرد اما هم‌اکنون مشکلات مرتفع شده و خودروسازان نیز، به تعهدات خود عمل کرده‌اند و مشکلات بانکی نیز برطرف شده و ما امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم.

از سویی دیگر علاوه بر ۳۵هزار دستگاه تاکسی که باید تا پایان سال جایگزین شود. ۳۰هزار دستگاه نیز برای گسترش ناوگان در نظر گرفته شده است. در حال حاضر ایران خودرو پذیرفته که ۱۰هزار سمند، ۱۰هزار پژو و ۱۰هزار تاکسی «روا» را جهت توسعه ناوگان تاکسی‌رانی وارد ناوگان کند.

دلیل انتخاب پراید به عنوان تاکسی، با توجه به اینکه این خودرو از نظر کابین گنجایش مسافر را ندارد چیست؟

پراید با وجود اینکه خودروی کوچکی است اما برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی خودروی مناسبی است. مصرف سوخت این خودرو نسبت به سایر خودروها بسیار کمتر است و این امر موجب می‌شود که تا حدودی مصرف بنزین در حمل‌ونقل شهری کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر طرح کلید به کلید را یکی دیگر از طرح‌های در نظر گرفته شده برای تعویض تاکسی فرسوده است که در این طرح متقاضیان بدون پرداخت مابه‌التفاوتی تاکسی نو خود را تحویل خواهند گرفت و در این طرح دیگر نیاز به ارائه یارانه به مالکان وجود ندارد. بلکه مالکان از کاهش مصرف سوخت خود یارانه دریافت می‌کنند که این موضوع به نفع دولت خواهد بود.

خودروهایی که به عنوان تاکسی به سازمان تاکسیرانی تحویل داده می‌شود به چه میزان از استاندارد جهانی تولید تاکسی فاصله دارند؟

در کشورهای توسعه یافته خودروسازان با مطالعاتی که انجام می‌دهند خودروهای ویژه‌ای را برای ناوگان تاکسیرانی تولید و در اختیار ناوگان حمل‌ونقل شهری قرار می‌دهند اما در کشور ما با توجه به نیاز ۳۰ الی ۴۰هزار دستگاه تاکسی همچنین جایگزینی حداقل ۵۰هزار تاکسی فرسوده و ۱۵هزار دستگاه ون در سال، خودروسازان تاکنون در خصوص تولید تاکسی‌های ویژه که استاندارد جهانی را داشته باشند هیچ گونه اقدامی انجام نداده‌اند.

برخی از خودروسازان خارجی برای راه‌اندازی خط تولید تاکسی در ایران پیشنهادهایی را ارایه و متعهد شده‌اند که سالانه ۱۰هزار دستگاه تاکسی با توجه به استاندارد جهانی در کشور تولید کنند اما مسوولان به خاطر حمایت از صنعت داخلی تاکنون با این طرح موافقت نکرده‌اند اما با واردات تاکسی ون به دلیل این که در کشور تولید داخل نداریم موافقت شد و چهار نوع تاکسی ون از کشورهای چین، ژاپن و آلمان به صورت CBU وارد کشور شده است.

طی چند ماه گذشته اخباری مبنی بر ورود تاکسی‌های بانوان اعلام و عنوان شد که قرار است این تاکسی‌ها با رنگ‌های متفاوت وارد ناوگان تاکسیرانی شود، درخصوص ورود تاکسی‌های بانوان توضیح دهید؟

برای ورود بانوان به ناوگان تاکسیرانی هیچ منعی وجود ندارد و تنها موضوع رعایت وحفظ شئون اسلامی است. بانوان می‌توانند از تمام تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده و حتی اگر خودروی فرسوده‌ای در اختیار دارند می‌توانند مراجعه و تاکسی مورد نظر خود را دریافت کنند.

چندی پیش مسوولان شهرداری اعلام کردند که از سمند کار در ناوگان تاکسیرانی کشور استفاده خواهد شد. آقای تیموری، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران نیز عنوان کرده بود که تاکسی‌هایی که به متقاضیان واگذار شده. تاکسی‌های کار هستند و مدل جدید سمند که EL نام‌گذاری شده ویژگی‌های خاصی را برای استفاده در سطح شهر به عنوان تاکسی دارد، درخصوص ورود تاکسی‌های کار به ناوگان تاکسیرانی توضیح دهید؟

هنوز از سوی خودروسازان، تاکسی‌ای به عنوان تاکسی کار به سازمان تاکسیرانی معرفی نشده است انجمن تاکسی‌داران پیشنهادهای بسیاری به مسوولان دادند که در این خصوص اقداماتی را انجام دهند اما تاکنون از سوی خودروسازان اقدامی صورت نگرفته. هدف انجمن ایجاد تنوع مدل و رنگ در ناوگان تاکسیرانی است و ما از هرگونه پیشنهادی استقبال خواهیم کرد.

یکی دیگر از مشکلات سازمان تاکسیرانی مسافربران شخصی هستند که طی سال‌های گذشته مشکلات بسیاری را به وجود آورده‌اند. سازمان تاکسیرانی چه اقداماتی درخصوص برطرف کردن مشکلات به وجود آمده از سوی مسافرکش‌های شخصی انجام می‌دهد؟

وزارت کشور به همراه سازمان تاکسیرانی آیین‌نامه‌ای را به منظور ساماندهی مسافرکشان شخصی و وارد کردن آنها به ناوگان حمل‌ونقل تاکسیرانی تنظیم کرده و براساس این آیین‌نامه ستادی تحت نظارت سازمان تاکسیرانی تشکیل شده و این ستاد مسوولیت شناسایی مسافربران شخصی و وانت‌بارها را به عهده دارد و این امر به منظور حفظ حقوق شهروندان و رانندگان آن و همچنین هدفمند کردن یارانه‌‌ها صورت می‌گیرد.

در ابتدا مسافربران شخصی، شهرهای تهران، اراک، ارومیه، اصفهان، اهواز، تبریز، رشت، زاهدان، شیراز، قم، کرج، کرمان، کرمانشاه، همدان و مشهد در مدت ۲۰روز شناسایی و پس از آن بلافاصله شهرهای دیگر در دستور کار قرار می‌گیرند.

مسافربران شخصی به چه صورتی شناسایی می‌شوند؟

در شهر تهران مسافربران شخصی از طریق شهرداری تهران و پیک‌بادپا شناسایی می‌شوند و در سایر شهرها متقاضیان می‌توانند از طریق سایت

www.taxi.org.ir و به صورت خوداظهاری وارد سیستم شده و اطلاعات مورد نظر را وارد کنند.

پس از شناسایی مسافربران شخصی آنها وارد ناوگان شده و پلاک موقت دریافت می‌کنند و همچنین از خط نارنجی برای شناسایی این‌گونه خودروها استفاده می‌شود و می‌توانند بدون محدودیت وارد محدوده طرح ترافیک شوند.

پس از شناسایی چه نوع نظارتی بر آنها صورت می‌گیرد؟

در ابتدا هر سه یکبار عملکرد آنها توسط اتحادیه تاکسیرانی مورد شناسایی قرار گرفته و این نظارت یکسال به طول می‌انجامد و پس از آن مالکان این‌گونه خودروها پلاک عمومی دریافت خواهند کرد. همچنین اگر خودروی آنها فرسوده باشد می‌توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده برای تعویض تاکسی‌های فرسوده استفاده کنند.