گروه خودرو - هفته گذشته حسین زندی، رییس حمل‌و‌نقل کالای شهری تهران در گفت‌وگویی با خبرنگار ما در‌خصوص طرح خروج کامیون‌های فرسوده، عنوان کرد که تا پایان سال ۲هزار کامیون فرسوده بالای چهل سال که در حال تردد در جاده‌های کشور هستند از رده خارج و کامیون‌های مان که به صورت CBU وارد کشور شده‌اند جایگزین این کامیون‌ها خواهند شد. استفاده از کامیون‌های خارجی در حالی که بازار داخلی با وجود کامیون‌های فرسوده به اشباع رسیده قابل تامل است. از دیگر سو مسوولان به جای استفاده از کامیون‌های تولید داخلی از کامیون‌های وارداتی استفاده کرده در حالی که استفاده از کامیون‌های داخلی می‌تواند موجب رونق بازار راکد کامیون‌های داخلی شود.

حسین زندی دلیل استفاده از کامیون‌های «مان» به جای کامیون‌های فرسوده را قیمت مناسب این کامیون‌ها، کیفیت مطلوب آنها و ارائه خدمات پس از فروش مناسب عنوان کرده و می‌گوید: کامیون‌های مان ۱۲ الی ۲۰میلیون تومان ارزان‌تر از کامیون‌های تولید داخل است در حالی که کیفیت این نوع کامیون‌ها بسیار بهتر از محصولات داخلی است به همین دلیل مالکان کامیون‌های فرسوده بیشتر تمایل دارند که از کامیون‌های «مان» استفاده کنند.

پس از انتشار گفته‌های رییس حمل‌و‌نقل کالاهای شهری تهران شرکت سایپا دیزل که در حال حاضر تولیدکننده انواع کامیون در کشور است طی جوابیه‌ای استفاده از کامیون‌های وارداتی «مان» را موجب تضعیف حقوق این شرکت دانسته و عنوان کرده است: براساس تفاهمنامه منعقد شده بین سازمان راهداری حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور با دو شرکت داخلی تولید کننده خودروهای تجاری یعنی بین سایپا دیزل و ایران‌خودرو دیزل تعداد ۲هزار دستگاه کامیون فرسوده بالای چهل سال در سال‌جاری توسط شرکت‌های فوق‌الذکر از رده خارج و کامیون‌های جدید جایگزین آنها می‌شوند و در این خصوص طبق اطلاعات موجود تا این تاریخ هیچ توافق دیگری بین سازمان راهداری و واردکننده CBU و حتی دیگر تولیدکنندگان کامیون صورت نگرفته است.

همچنین کلیه محصولات این شرکت که در طرح جایگزینی با کامیون‌های فرسوده قرار دارند توسط شرکت سهامی خاص رنا مشمول خدمات پس از فروش کامل در سراسر کشور و تعهدات گارانتی و وارانتی می‌شوند.

بدیهی است معیار کارآمدی و اقتصادی بودن خودروهای سرمایه‌ای داشتن پوشش خدمات پس از فروش است.

شرایط و مشخصات و قیمت محصولات این شرکت برای جایگزینی کامیون‌های فرسوده در روزنامه‌های ایران و همشهری به چاپ رسیده است.زندی در پاسخ به جوابیه سایپا دیزل به خبرنگار ما گفت: تاکنون ۶۰ دستگاه کامیون مان با بهره بانکی ۱۴ و ۱۷درصد تحویل متقاضیان کامیون‌های فرسوده شده است.وی در ادامه عنوان کرد: در‌حال‌حاضر ۱۶۰ دستگاه کامیون «مان» نیز وارد کشور شده که در زمان معین به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.وی دلیل استفاده و استقبال از این کامیون‌ها را کیفیت مطلوب و ارائه خدمات پس از فروش مناسب آنها دانست و گفته‌های شرکت سایپا دیزل را غیرقابل قبول عنوان کرد.