آیا روزی خودروها پرواز خواهند کرد؟

گروه خودرو - هنوز هم از خودروهایی که قادر به پرواز باشند، خبری نیست. بخش اعظم تکنولوژی‌های خیالپردازانه‌ای که نویسندگان داستان‌های تخیلی در دوران رشد سریع صنعت خودرو در دهه ۱۹۵۰میلادی وعده‌اش را می‌دادن عینیت نیافته است. بسیاری از مردم اعتقاد دارند با ادامه روند رشد فناوری‌ها روزی خودروها قادر به پرواز هم خواهند بود اما در شرایط جاری به نظر می‌رسد صنعت خودروسازی حتی از عهده کاهش منطقی مصرف سوخت محصولاتی که روانه بازار می‌شود هم برنمی‌آید.

نوآوری‌های تکنولوژیک در عرصه صنعت خودرو پیش از آن که به شکلی انقلابی و جهشی رشد کند گام‌به‌گام و مرحله‌ای خلق شده است. برخلاف سایر بخش‌های اقتصادی که تولیدکننده‌ها از فناوری‌های جدیدی بدون دغدغه استفاده می‌کنند در صنعت خودرو تلاش می‌شود عجله‌ای در این زمینه به خرج داده نشود چرا که اشتباهی کوچک می‌تواند اعتبار خودروساز را در بازار پررقابت امروز به مخاطره افکند.

با این حال به نظر می‌رسد سال ۲۰۰۷ با تلاش خودروسازها برای پیشی گرفتن از هم، به نقطه عطفی در این صنعت تبدیل شود. خودروسازها مترصد به استفاده از فناوری‌های جدید از بلوتوث تا موتورهای هیبرید نوظهور هستند. با این حال همه خودروسازها اصرار دارند از این فناوری‌ها در چارچوب خط‌مشی سنتی خود و برای ارتقای ایمنی و قدرت تولیداتشان استفاده کنند.

پنهان کردن هزینه‌ها

تولیدکنندگان خودروهای مجلل بیش از سایرین به استفاده از فناوری‌های جدید در تولیدات خود رغبت نشان داده‌اند. فیل‌ماگن، از کارشناسان صنعت خودرو در ایالات متحده می‌گوید: دلیل روی‌آوردن تولیدکنندگان این بخش به فناوری‌های جدید سعی آنها برای ایجاد تمایز بین تولیداتشان با سایرین است. او می‌افزاید: یک دلیل دیگر هم این است که با توجه به قیمت بالای محصولات این شرکت‌ها آنها به راحتی می‌توانند هزینه‌ها را در قیمت خودرو لحاظ کنند بی آنکه خریداران ابراز نارضایتی کنند.

به عنوان مثال BMW و ولوو از امسال محصولات خود را با سیستم‌های الکترونیک جدیدی ارائه می‌دهند که دید راننده را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد. سیستم BLIS ولوو که مخفف «سیستم نشانگر نقاط کور» است از دوربین‌های پیشرفته برای شناسایی خودروهایی که در نقاط کور آینه در حال حرکت هستند، بهره می‌جوید و با پخش موزیکی هشداردهنده راننده را مطلع می‌کند.سیستم دید در شب BMW از نوعی دوربین حرارتی برای شناسایی موجودات زنده و اجسامی که در مسیر خودرو قرار دارند و راننده به دلیل تاریکی شب قادر به دیدن آنها نشده، استفاده می‌کند. تصاویر این دوربین روی صفحه نمایش که در قسمت جلوی داشبورد و بالای سرعت‌سنج نصب می‌شود در معرض دید راننده قرار می‌گیرد. نصب این سیستم به راننده اجازه می‌دهد تا فاصله ۳۰۰متری مسیر را مورد بررسی قرار دهد.

جلوگیری از تصادف

لابراتورهای متعددی در دنیا وجود دارند که برای تولید سیستم‌های جلوگیری از تصادفات فعالیت می‌کنند. تولید و نصب کیسه هوا و سایر فناوری‌های جدید ایمنی نتیجه فعالیت همین لابراتورها بوده است.

شرکت INFINITI اقدام به طراحی و تولید سیستم انحراف از مسیر کرده که در صورت منحرف‌شدن خودرو به چپ و راست یا نزدیک شدن بیش از حد به خودروی جلویی به راننده هشدار می‌دهد اما چنانچه راننده به هشدار توجه نکند متناسب با شرایط واکنش نشان می‌دهد. این سیستم به یمن حسگری که روی آینه وسط نصب شده قادر به تشخیص خواب‌آلودگی راننده است.

دنیای زیر کاپوت

همکاری دو شرکت Apple و دایملر کراسیلر به خلق نوعی سیستم مولتی مدیای ویژه خودرو منجر شده که شاید در روزگاری نه چندان دور خودروها را از داشتن پخش‌های متعارف بی‌نیاز کند. در حال حاضر محصولات، جیب و دوج به این سیستم که ۲۰گیگا بایت حافظه داخلی دارند، مجهز شده است. وجود پایانه پیشرفته USB و امکان اتصال به کامپیوتر با بلوتوث به روز کردن فایل‌های موسیقی را در این سیستم تسهیل کرده است.علاوه بر این نرم‌افزارهای جدید امکان ارتقای کارکرد تجهیزات الکترونیک خودروها را فراهم آورده تا آنجا که مهندسان امروز به ارتقای کارکرد موتورها به یمن وجود این رایانه‌ها دل بسته‌اند.

تحول در خودروهای دیزلی

مرسدس بنز برای توسعه بازار خودرو در آمریکای شمالی با هزینه‌ای سنگین فناوری جدیدی را در دنیای دیزل‌ها خلق کرد که بازار خودروهای دیزل را متحول می‌کند.

این فناوری که به Bluetec معروف شده ذرات معلق منتشر شده از موتور را جذب می‌کند.تویوتا که با تولید پریوس توانست پرچمدار تولید محصولات هیبریدی شود از اواسط امسال محصول هیبریدی را تحت برند لگزس عرضه می‌کند که بهره‌وری سوختی را تا حدود قابل توجهی افزایش می‌دهد.