سهند استارت خورد

علیرضا بهداد- «روزی پیامبر را دیدند که مشغول ساختن قبری برای یکی از مردگان است. پیامبر با چنان دقتی این کار را انجام می‌داد که باعث شد یکی از ناظران از وی بپرسد مگر ساختن قبری محکم و زیبا در حال مرده هم فرقی دارد؟ ایشان گفتند: خیر. وی دوباره پرسید: پس چرا شما این قدر با دقت قبر را می‌سازید. ایشان فرمودند: مومن هر چیزی را که می‌سازد باید محکم باشد.»

این روایت را طباطبایی، عضو کمیسیون قضایی مجلس در مراسم افتتاحیه کنسرسیوم صنعت سبز ایران و رونمایی کامیون سهند، خطاب به منوچهر منطقی، مدیر عامل ایران‌خودرو، گفت و از وی سوال کرد: چرا محصولی می‌سازید که کیفیت ندارد و نمی‌توان با ایمنی کامل سوار خودروهای ساخت شما شد؟ منطقی که فکر نمی‌کرد این گونه در جمع یکی از زیرمجموعه‌های شرکت خود مورد انتقاد قرار گیرد همچنان به گفته‌های طباطبایی گوش می‌داد.

طباطبایی نیز که رودرروی مدیرعامل ایران‌خودرو همچنان سخن می‌‌گفت، افزود: آقای منطقی خودروها را محکم بسازید تا خدا از شما راضی باشد و مردم هم دعایتان کنند. تا اگر خواستیم با خودروهای ساخت شما مسافرت کنیم سفری بدون دلهره داشته باشیم.

ادامه مراسم

اما چهارشنبه گذشته جمعی از نمایندگان مجلس به همراه مدیران ارشد شرکت ایران‌خودرو و خبرنگاران در شرکت توسعه خودروکار، گردهم آمده بودند تا شاهد افتتاح کنسرسیوم صنعت سبز ایران و رونمایی کامیون ساخت داخل سهند باشند.

کنسرسیوم صنعت سبز ایران متشکل از سه شرکت توسعه خودروکار (ایران‌خودرو دیزل)، صاایران و گروه لولو با هدف کاهش آلایندگی در خودروهای تجاری کشور تشکیل شده که ساخت کامیونی با طراحی داخلی حاصل این کنسرسیوم است.

معرفی کامیون سهند

سهند، نخستین کامیونی است که توسط مهندسان ایرانی در کشور طراحی و تولید شده است.

این کامیون برگرفته از کامیون «واگن هود» بنز است و در سه مدل دیزلی، گاز سوز و ۶×۶ طراحی شده و به زودی به بازار عرضه می‌شود.

در این کامیون ارتقا یافته صداهای داخل کابین، حفاظت جانبی و حوزه دید جلو مطابق با استانداردهای EEC بهبود یافته و به گفته مسوولان ایران‌خودرو دیزل موتور این کامیون نیز تا سال آینده ارتقا داده خواهد شد تا استاندارد یورو ۲ را کسب کند.

نکته قابل توجه در خصوص کامیون سهند این که اگرچه این کامیون از نظر طراحی در سطح قابل قبولی است، اما از لحاظ کیفی هنوز با استانداردهای روز فاصله دارد و براساس وعده مسوولان ایران‌خودرودیزل از سال آینده با ارتقای موتور این کامیون کیفیت آن نیز بهتر خواهد شد. از طرفی هم این کامیون با دو نشان ایران‌خودرو و بنز به بازار عرضه می‌شود که به گفته مدیرعامل شرکت توسعه خودروکار، این موضوع در سطح دنیا امری عادی است.

نشست خبری بدون منطقی

پس از مراسم افتتاحیه قرار شد منوچهر منطقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به همراه مجید شیخانی، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل، در نشستی با خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ گویند. اما وقتی‌که نشست شروع شد، منطقی سالن را ترک کرد و نشست با خبرنگاران با حضور شیخانی و ناصری، مدیرعامل شرکت توسعه خودروکار، برگزار شد.

مدیرعامل شرکت ایران خودرودیزل در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا «کامیون سهند» همان «کامیون ملی» است، گفت: طراحی کامیون ملی آغاز شده و مطالعات فنی و اقتصادی برای تولید این کامیون در حال انجام است. وی گفت: طراحی کامیون ملی کاملا جدید است و با چند شرکت اروپایی در حال طراحی این کامیون هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درخصوص تولید اتوبوس ملی، نیز گفت: هم‌اکنون در حال طراحی نخستین شاسی اتوبوس ملی هستیم که با توجه به توان داخلی در زمینه ساخت گیربکس، موتور و اکسل، تا ۱۸ ماه آینده نخستین اتوبوس ملی کشور وارد بازار

خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شاسی اتوبوس ملی نخستین شاسی درایو داخلی برای اتوبوس در کشور است می‌توان بر روی آن اتوبوس‌های دیگری طراحی کرد.

ون‌های ارزان سال آینده در بازار

مدیرعامل شرکت ایران خودرودیزل، در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص وضعیت تولید ون‌های ارزان گفت: پیرو مصوبات تبصره ۱۳ در‌خصوص ارائه وام به درخواست‌کنندگان ون برای جایگزینی با خودروهای فرسوده، تفاهم‌نامه‌ای با وزارت کشور به امضا رسیده است و با توجه به اینکه قراردادی نیز برای تولید این نوع ون با شریک خارجی به امضا رسیده، امیدواریم در سال آینده شاهد عرضه این خودرو به بازار باشیم.

ایران از واردات موتور بی‌نیاز شد

شیخانی در ادامه گفت: تلاش و تحقیقات شبانه‌روزی متخصصان ایرانی به ثمر نشست و موتور گازسوز با توان ۳۰۰ اسب و استاندارد یورو ۲ در این شرکت طراحی و تولید شد.

وی با بیان اینکه ایران خودرو دیزل با در اختیار داشتن ۸۰درصد سهم بازار‌، رهبری شرکت‌های خودروسازی سنگین و تجاری کشور را برعهده دارد، تصریح کرد: با تولید موتور گازسوز، دیگر نیازی به واردات موتور از خارج از ایران نیست.

مدیرعامل ایران‌ خودرو دیزل ظرفیت تولید این شرکت را ۲۵هزار دستگاه در سال اعلام کرد و افزود: این ظرفیت در سال آینده با تشدید برنامه‌های تبصره ۱۳، افزایش خواهد یافت.

تحویل ۷۰۰ دستگاه اتوبوس به وزارت کشور

شیخانی با اشاره به اینکه ایران خودرو دیزل در راستای تحقق تبصره ۱۳، قرارداد فروش ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس را با وزارت کشور منعقد کرده است، خاطرنشان کرد: ۷۰۰ دستگاه اتوبوس طی هفته جاری با حضور معاون وزیر کشور به این وزارتخانه تحویل داده می‌شود. وی ادامه داد: ایران خودرو دیزل تا پایان امسال ۸۰۰ دستگاه اتوبوس را به وزارت کشور واگذار خواهد کرد تا هشت ماه زودتر به تعهدات خود عمل کند.

این مقام مسوول با بیان اینکه ایران خودرو دیزل به تعهدات خود در قبال وزارت بهداشت و درمان عمل کرده است، گفت: هم اکنون مذاکرات نهایی برای عقد قرارداد دوم با این وزارتخانه برای تولید آمبولانس در حال انجام است تا سفارش‌ها از اواخر سال به وزارت بهداشت و درمان آغاز شود.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل درباره برنامه‌های صادراتی این شرکت، افزود: بازارهای خوبی در کشورهای منطقه و آفریقا وجود دارد به طوری که مذاکرات برای احداث کارخانه تولید اتوبوس و کامیون در قاره سیاه آغاز شده است.

شیخانی با اشاره به اینکه ایران خودرو دیزل در سال ۸۵ به رکورد ۴۰میلیون دلار صادرات دست خواهد یافت، اظهار داشت: با برنامه‌های مدونی که برای سال آینده تدوین کرده‌ایم، این میزان صادرات در سال ۸۶ افزایش چشمگیری خواهد یافت. در ادامه این نشست، پیام ناصری، مدیرعامل شرکت توسعه خودروکار، گفت: تحقق اهداف سختگیرانه تبصره ۱۳ قانون برنامه و بودجه، نیاز به یک عظم ملی در تمام بخش‌های کشور دارد.

وی ادامه داد: طبق برنامه این تبصره، باید در سال آینده سه میلیون دستگاه گازسوز شود، اما در حال حاضر کشور توان تامین سوخت یک میلیون دستگاه را دارد.