گروه خودرو- تولید خودروی ارزان‌ طی سال‌های گذشته تبدیل به شعاری برای خودروسازان داخلی شده و هرچند وقت یکبار یکی از خودروسازان با اعلام خبر تولید یا واردات خودروی ارزان‌ بازار خودرو را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، ولی بعد از مدتی تولید یا واردات آن خودرو بنا به دلایلی محقق نمی‌شود. دو سال پیش، اولین زمزمه‌های واردات خودروی ارزان‌ به نام جیلی که قرار بود قیمت آن حدود ۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان باشد در بازار پیچید. در آن زمان یک شرکت خصوصی اقدام به واردات این خودرو کرد و وزارت بازرگانی نیز تمام مجوز‌های لازم را برای واردات این خودرو صادر کرد. این شرکت نیز متعهد شد خدمات پس از فروش تمامی محصولات کارخانه‌های تولیدی جیلی از جمله اتومبیل‌سازی، وانت و موتورسیکلت را ارائه دهد. با وجود اینکه تمام کار‌های مقدماتی واردات و تولید جیلی انجام شده بود، ولی واردات این خودرو صورت نپذیرفت. پس از جیلی خودروسازان داخلی با شرکت رنو فرانسه در خصوص تولید خودروی تندر(ال-۹۰) به توافق رسیدند و قرار شد که این خودرو به عنوان خودروی ارزان‌قیمت جانشین پیکان شود و با قیمتی حدود ۶هزار و ۷۵۰یورو وارد بازار شود که پس از گذشت دو سال از تاریخ امضای قرارداد هنوز این خودرو به تولید انبوه نرسیده است. خودروساز‌ان که از طولانی شدن زمان تولید این خودرو خسته شدند، باز هم به سوی خودروسازی‌های چینی برای تولید یک محصول چینی رفتند و این بار شرکت ایران‌خودرو با شرکت چری‌چین در خصوص تولید و واردات یک‌ خودروی ارزان قیمت به توافق رسید. مسوولان ایران‌خودرو که در گذشته تندر را جانشین پیکان اعلام کرده بودند این‌بار Cowin را جانشین پیکان اعلام کردند. این خبر در حالی اعلام شد که وزیر صنایع در یک برنامه خبری گفته بود در صورتی با واردات این خودروی چینی موافقت خواهیم کرد که قیمت آن زیر ۶هزار دلار باشد، ولی مساله مهم بعد از قیمت مناسب این خودرو کیفیت آن است و اینکه آیا این خودرو می‌تواند تاثیری در بازار خودروی کشور داشته باشد یا نه؟ بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که خودرو‌های چینی نمی‌توانند تاثیر درازمدتی در بازار داخلی داشته باشند و تاثیر آن مقطعی خواهد بود و بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند که خودروسازان چینی که در سال‌های گذشته محصولات سایر کشور‌ها را مونتاژ می‌کردند، اکنون در حال طراحی خودرو‌هایی هستند که مانند سایر محصولات چینی می‌تواند بازار‌های جهانی را تهدید کند.منصور خانکی، مشاور مدیرعامل ساپکو در خصوص ورود خودرو‌های ارزان قیمت به بازار و تاثیر آن بر بازار خودرو گفت: قیمت به عنوان مهم‌ترین فاکتوری است که توسط مصرف‌کننده در نظر گرفته می‌شود و به همین دلیل در کشور‌ ما پتانسیل زیادی برای خودرو‌های ارزان قیمت وجود دارد.

وی ادامه داد: از زمان خروج پیکان که یک خودروی ارزان قیمت بود، خودروسازی‌ها شعار‌های زیادی برای تولید خودروی ارزان‌قیمت دادند. تولید خودروی تندر نیز به همین منظور مطرح شد که به دلیل طولانی شدن زمان تولید آن خودروسازی‌های داخلی باز به سوی خودروسازی‌های چینی رفتند تا به این وسیله بتوانند خودروی ارزان قیمت‌ را جانشین پیکان کنند. خانکی در مورد تولید خودروهای ارزان‌قیمت و کیفیت آنها عنوان کرد: به دلیل اینکه تندر توسط یک خودروساز مطرح اروپایی تولید می‌شود امیدواریم که کیفیت آن فدای قیمت نشود، ولی در مورد خودروسازی‌های چین این امید وجود ندارد به دلیل اینکه چینی‌ها به تولیدکننده محصولات بدون کیفیت در جهان شهرت دارند. وی در رابطه با تاثیر ورود خودروهای چینی به بازار داخلی گفت: مصرف‌کننده با توجه به اینکه مقایسه بسیاری در رابطه با انواع خودرو انجام می‌دهد با دید بهتری می‌تواند خودروی خود را انتخاب کند با وجود اینکه قیمت خودرو مهم است ولی مردم به کیفیت نیز توجه‌ ویژه‌ای دارند. وی ادامه داد: تاثیر خودروی جدید به بازار زمانی مشخص می‌شود که این خودرو وارد بازار شود. خانکی به رغم امیدواری نسبت به کیفیت تندر، کیفیت بدنه آن را نیز در سطح پایینی دانست و اظهار داشت: شنیده می‌شود خودروی تندر از نظر استانداردهای بدنه در سطح پایینی قرار دارد و این خودرو نیز خودروی با کیفیتی اعلام نشده است.

وی در مورد اینکه آیا ورود خودروهای ارزان‌قیمت موجب تعدیل قیمت خودروهای داخلی خواهد شد یا خیر؟ گفت: رقابت یکی از عوامل مهم تعیین کننده، قیمت است، در حال حاضر حاشیه سود برای خودروهای داخلی در حدی نیست که خودروسازان تصمیم به کاهش قیمت خود بگیرند. کاهش قیمت برای خودروسازی‌ها مقرون به صرفه نیست. مگر اینکه آنها تیراژ خود را کاهش دهند. محمدحسن شجاعی فرد رییس انجمن مهندسی خودرو نیز در مورد تاثیر ورود خودروهای ارزان‌قیمت بر روی بازار خودرو گفت: ورود خودروی ارزان‌قیمت به بازار دوام زیادی نخواهد داشت و تاثیر آن بر روی بازار مقطعی خواهد بود.

وی ادامه داد: در صورت ورود خودروهای ارزان‌قیمت به بازار به صورت مقطعی بر روی خودروهای هم سطح تا حدودی کاهش قیمت خواهیم داشت و تقاضای بازار نیز کاهش خواهد یافت، ولی این در مورد خودروهای چینی دوامی نخواهد داشت به دلیل اینکه تیراژ آنها آنقدر نخواهد بود که بتوانند جایگزین خودروی داخلی شوند.