تولید خودروهای داخلی به مرز 600هزار دستگاه رسید

براساس آخرین آمار تولید خودرو در هفت ماه امسال، سایپا با تولید بیشتر از رقیب خود، ایران خودرو، همچنان پیشتاز است.

به گزارش ایسنا، در هفت ماه امسال ۵۹۰هزار و ۶۶۰ دستگاه، خودرو تولید شده است. تولید خودرو سواری در این مدت ۴۹۹هزار و ۵۶۵هزار دستگاه و تولید وانت ۷۸هزار دستگاه بوده است. در مهرماه امسال، بیشترین تولید نیز متعلق به خودرو پراید با تولید بیش از ۳۷هزار دستگاه بود. در مجموع هفت ماه نیز ۲۳۷هزار دستگاه از این خودرو تولید شد که این تعداد بیش از تولید یک سال خودرو پیکان، پرتیراژترین خودرو، در سال‌های گذشته است. با این آمار به نظر می‌رسد امسال تولید پراید که دارای تکنولوژی دهه ۸۰ میلادی است، به بیش از ۴۰۰هزار دستگاه برسد، حال آن که بسیاری معتقدند تولید این خودرو با توجه به وضعیت ایمنی و موتور آن بیش از این نباید ادامه یابد. اما به هر حال با توجه به تیراژ پایین تندر (ال-۹۰)، که دارای تکنولوژی سال ۲۰۰۵ است، به نظر می‌رسد پراید تا آن زمان همچنان پیشتاز باقی بماند.

گروه خودرو‌سازی سایپا در این مدت ۲۸۹هزار و ۶۹۸ دستگاه خودرو تولید کرد، این در حالی است که ایران خودرو با تولید ۲۷۵هزار و شش دستگاه همچنان از سایپا عقب است. پرتیراژترین خودروی شرکت ایران خودرو هم در این مدت پژو ۴۰۵ با تولید ۷۱هزار و ۱۲۱ دستگاه بود.

تولید پژو آردی نیز با کمک پژو روآ و تغییر موتور آن با فروش خوبی روبه‌رو بوده، به طوری که روآ با تولید ۴۴هزار و ۳۵۶ دستگاه، دومین خودرو پرفروش این شرکت است. تولید پژو ۲۰۶ به عنوان یکی از خودروهای محبوب ایرانی بیش از ۴۲ هزار دستگاه بوده و همچنین پژو پارس نیز در این مدت ۳۱هزار و ۷۵۶ دستگاه تولید داشته است.

تولید خودرو سمند نیز در این مدت ۲۹هزار و ۲۰ دستگاه بود. این در حالی است که صادرات این خودرو آغاز شده است و برخی عنوان می‌کنند که افزایش قیمت این خودرو در چند ماه اخیر به دلیل صادرات چند هزار دستگاهی سمند بوده است.

تولید خودرو‌های گازسوز در این شرکت نیز ۵۳۰ دستگاه پژو ۴۰۵، ۷۸۰۸ دستگاه سمند و ۱۲۳۷ دستگاه پژو آردی بوده است. با توجه به آمار تولیدات ایران‌خودرو و اعلام برنامه‌های این شرکت برای تولید ۶۰۰هزار دستگاه خودرو تا پایان سال، تولید ۲۷۳هزار دستگاه در این مدت از عقب بودن این شرکت از برنامه تولید خود حکایت دارد. همچنین تولید پیکان وانت نیز در ایران خودرو طی این مدت بیش از ۴۵هزار دستگاه بود.

شرکت سایپا که هم‌اکنون رکورددار تولید خودرو در ایران شده است نیز در کنار تولید پراید، ۱۰هزار و ۶۹۹ دستگاه ریو، ۸هزار و ۲۷ دستگاه زانتیا در سایپا و ۸۵۶ دستگاه ماکسیما و ۶هزار و ۵۱۶ دستگاه پی.کی در شرکت پارس خودرو تولید کرده که نشان‌دهنده کاهش تولید ارزان‌قیمت‌ترین خودروی ایرانی است. جالب این که مسوولان از توقف تولید P.K در پایان سال خبر می‌دهند.

همچنین زامیاد، دیگر خودروساز گروه سایپا، بیش از ۲۴هزار دستگاه وانت نیسان زامیادی و۷۰ دستگاه ون دیلی تولید کرده است. از طرفی تولیدات پارس خودرو به عنوان یکی دیگر از خودروسازان گروه سایپا بیش از هزار دستگاه خودرو دو دیفرانسیل بوده است. در کنار تولید دو شرکت بزرگ خودرو‌سازی ایران، کرمان خودرو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی خودرو‌سازی در ایران نیز طی این مدت ۹۸۰دستگاه فولکس گل در گروه بم، ۱۲۴۱ دستگاه هیوندایی ورنای و ۵۶۴ دستگاه هیوندایی اونته در گروه راین تولید کرده است. تولید فولکس واگن در این شرکت نیز به شدت کاهش داشته است. براساس آخرین آمار وزارت صنایع و معادن، در هفت ماهه امسال همچنین ۱۲۸۹ دستگاه مزدا در بهمن، بیش از ۶۰۰ دستگاه پروتون در زاگرس خودرو و ۹۸۵ دستگاه ماتیز چینی در گروه مدیران خودرو تولید شد. ضمن این که تولید خودرو‌های تجاری نیز در این مدت ۹۱هزار و ۹۵ دستگاه بود.