گروه خودرو - گروه صنعتی ایران‌خودرو هم‌اکنون دو پایگاه تولید خودرو در خارج از کشور و یک پایگاه استانی تولید در استان خراسان رضوی راه‌اندازی کرده است و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این شرکت قصد دارد، چندین پایگاه تولید خودرو را در آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا نیز راه‌اندازی کند. بزرگ‌ترین شرکت خودروساز خاورمیانه در حالی ایجاد پایگاه‌های تولید خارج از کشور را به طور جدی دنبال می‌کند که این شرکت تنها یک پایگاه تولید در استان‌های کشور ایجاد کرده است.

این در حالی است که با توجه به محدودیت‌های تهران، بسیاری از استان‌های کشور آمادگی و شرایط لازم برای ایجاد پایگاه‌های تولید خودرو را در خود دارند.

انتقال خط تولید برخی از محصولات دو شرکت بزرگ ایران‌خودرو و سایپا به سایر استان‌های کشور علاوه بر ایجاد اشتغال، افزایش کیفیت محصولات تولیدی را نیز در پی خواهد داشت، که کیفیت بالاتر برخی از محصولات ایران‌خودرو خراسان نسبت به تولیدهای مشابه آنها در تهران موید این مطلب است. اما چندی پیش یکی از مدیران ایران‌خودرو با اعلام خبر احداث خط تولید

پژو ۲۰۶ در تبریز این نوید را داد که خط تولید پژو ۲۰۶ در آینده‌ای نزدیک به طور کامل به تبریز منتقل می‌شود.

مدیرعامل ایران‌خودرو در خصوص راه‌اندازی خط تولید خودرو در تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته است، طبق خواسته وزارت صنایع و معادن توسعه خطوط تولید در مناطق کمتر توسعه یافته انجام خواهد شد که احداث خط تولید در تبریز هم باعث سرمایه‌گذاری قطعه‌سازان می‌شود و هم بازار جدیدی از محصولات را در منطقه ایجاد می‌کند.

منطقی افزوده است: با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تبریز برای تولید خودرو یکی دیگر از پایگاه‌های تولیدی ایران‌خودرو در کشور راه‌اندازی خواهد شد که هزینه راه‌اندازی این خط تولید بین ۲۰ تا ۳۰میلیارد تومان برآورد شده است.

اما هیات‌مدیره ایران‌خودرو برای احداث یک خط تولید در استان‌های کشور ۳ شرط را درنظر گرفته است.

به گفته منطقی شرط اول این است که سرمایه‌گذاری ایجاد خط تولید توسط ایران‌خودرو صورت نگیرد، بلکه صرفا این شرکت فناوری ارائه کند.

شرط دوم این که محصولات تولیدی در شبکه خدمات پس از فروش ایران‌خودرو قرار گیرد و شرط سوم این است که صادرات محصولات تولیدی از طریق پایگاه‌های استانی انجام شود که در صورت برآورده شدن این سه شرط، ایران‌خودرو در استان‌ها خط تولید جدید راه‌اندازی می‌کند. وی در عین حال خاطرنشان کرده است، استقرار خط تولید در یک منطقه با چانه‌زنی انجام نشده، بلکه یک سیاست راهبردی صنعتی است تا شبکه صنعتی در استان‌ها پخش شود.