سهام بنز به ایران‌خودرو واگذار شد

منوچهر منطقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با تایید خرید سهام بنز توسط ایران‌خودرو، در پاسخ به این سوال که قیمت این سهام به چه میزانی بوده است، گفت: قیمت را هنوز قطعی نکرده‌ایم و این کار مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد. اما شرکت دایملر کرایسلر در حالی پس از کش و قوس فراوان تصمیم گرفت سهام خود را در شرکت ستاره ایران کاملا به ایران خودرو منتقل کند که قرار بود شرکت مرسدس بنز ایران یک شرکت مشترک با سهام ۵۰‌درصد طرف ایرانی و ۵۰‌درصد طرف آلمانی برای ارائه خدمات فروش و پس از فروش تمامی خودروهای بنز چه وارداتی و چه تولیدی باشد، اما گویا هیچگاه این شرکت به ثبت نرسیده، بلکه این فعالیت‌ها در قالب شرکت ستاره ایران که تمامی سهامش در اختیار بنز بود، انجام می‌شد و شرکت تاپ خودرو، زیرمجموعه ایران‌خودرو، نیز وظیفه تولید این خودروها را بر عهده گرفت، اما حال شرکت بنز پس از دو سال تصمیم به واگذاری سهامش در ایران گرفته است که شنیده‌ها حاکی از فشار کرایسلر آمریکا - شریک بنز - بر این شرکت به این منظور است. پیش از این نیز دایملر کرایسلر اقدام به تعدیل ۴۰درصدی نیرو در ایران کرده بود.

به گزارش ایسنا، خودرو سواری بنز ابتدا قرار بود به صورت مشترک در ایران تولید شود، اما به گفته مدیران ایران خودرو دیزل این کار بنا به فشار کرایسلر آمریکا، به فروش و خدمات پس از فروش و نظارت بر تولید و مطالعه بازار محدود شد، حال پس از واگذاری شرکت مرسدس بنز ایران به ایران خودرو، دفتر دایملر کرایسلر در تهران تنها بر تولید بنزهای سواری نظارت خواهد کرد و این در حالی است که آخرین اخبار حاکی از این است که فعالیت‌های برخی شرکت‌های آلمانی از جمله فولکس واگن نیز کاهش یافته است، به‌طوری‌که این شرکت که سال گذشته بیش از چندین‌هزار خودرو در ایران تولید کرده بود، در نیمه نخست امسال فقط ۷۰۰دستگاه تولید کرده است. شرکت بنز در سال ۸۳ برنامه بلند پروازانه‌ای برای ایران داشت، به طوری که قرار بود تیراژ بنز سواری در ایران سالانه به ۲۵۰۰ دستگاه برسد. البته پس از تاخیر دوساله، تولید این خودروها در ایران آغاز شده است که طبق گفته مدیرعامل تاپ خودرو، تولید مرسدس بنز تا تیراژ پنج هزار دستگاه نیز صرفه اقتصادی خواهد داشت.

خلف وعده در عرضه ال-۹۰ قابل توجیه نیست

دلیل ممنوعیت فروش مگان در بازار خودرو محدودیتی است که دولت ترکیه برای ورود سمند به بازارهای این کشور ایجاد کرده است و دولت ایران نیز برای مقابله به مثل، فروش مگان را ممنوع اعلام کرده است.

محمد استکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان مطلب فوق به ایسنا گفت: مسوول واردات مگان به کشور، پارس خودرو و سایپا بودند و واردات آن از طریق کشور ترکیه انجام می‌شد، اما در پی محدودیت‌هایی که دولت ترکیه برای وارد شدن سمند به بازارهای ترکیه اعمال کرد، نهایتا دولت ایران نیز به صورت مقابله به مثل، برخی محدودیت‌ها را برای فروش مگان در نظر گرفته است. وی نوعی بده بستان در روابط سیاسی میان دو کشور را در این زمینه اثرگذار دانست و افزود: با توجه به این‌که درصد و بخش اعظمی از سایپا دولتی است، لذا دولت از این نظر توانسته روی واردات و فروش مگان اعمال نظر کند و واردات آن را تحت تاثیر قرار بدهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس، در ادامه در رابطه با تاخیر در ورود ال-۹۰ به بازار خودرو و خلف وعده‌های متعدد اظهار داشت: پروژه ال-۹۰ پس از کش و قوس‌های فراوان و رفع ایراداتی که در برخی مفاد قرارداد وجود داشت به سرانجام رسید. در پی مشکلات و ایراداتی که نسبت به برخی نکات مندرج در قرارداد ال-۹۰ به وجود آمد، مجلس تلاش کرد متممی را به آن اضافه کند تا آنچه مصلحت کشور و مورد قبول دولت و مجلس بود در آن گنجانده شود. وی اضافه کرد: در این راستا با تولیدکنندگان قطعات در داخل قراردادهایی بسته شد و کارگاه‌های داخلی به این منظور تجهیز شدند و خوشبختانه موضوع توقف تولید ال-۹۰ دیگر مطرح نیست و آخرین اخباری که در این‌باره وجود دارد این است که موارد مورد نظر در قرارداد مورد توافق قرار گرفته و خلف وعده‌ای برای عرضه صورت نگرفته است. استکی با بیان این‌که اگر تاکنون نتوانسته‌ایم ال-۹۰ را به بازار وارد کنیم، باید علل و عوامل اثرگذار را شناسایی و بررسی کرد، گفت: طبعا در این‌باره باید علت را جویا شد. چنانچه خودروسازان داخلی از این نظر دچار مشکلاتی هستند یا در روند عرضه و تولید لوگان اختلالی به وجود آمده و یا برخی تعهدات رنو هنوز به انجام و ثمر نرسیده باشد، می‌تواند در تاخیر ورود ال-۹۰ به بازار تاثیرگذار باشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: خلف وعده و تاخیر در عرضه ال-۹۰ به بازار با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته و اعلام ورود آن غیر قابل توجیه است، ولی در صورت اثبات این مساله به زیان بازار داخلی و مصالح و منافع ملی است.

همکاری ایران و چین در زمینه خودروسازی از افق روشنی برخوردار است

وجود زمینه‌های مناسب برای رشد و توسعه صنعت خودروسازی در ایران و چین افق روشنی از همکاری‌های رو به گسترش را بین دو کشور در این زمینه فراهم کرده است.

به گزارش اداره امور رسانه های ایران خودرو خانم وانگ جینگ سردبیر روزنامه چاینا بیزنس که به تازگی از بخش‌های مختلف طراحی و تولید شرکت ایران‌خودرو بازدید کرده است اظهار داشت: بیش از هر چیز این نکته حائز اهمیت است که توسعه مناسبات اقتصادی بین ایران و چین یک عامل بسیاری مهم در ایجاد زمینه‌های همکاری در صنعت خودروسازی است که تاکنون قدم‌‌های خوبی در این جهت برداشته شده است.

وی گفت: من کاملا درک می‌کنم که در صنعت خودروسازی ایران تمایل روز افزونی برای همکاری با خودروسازان معتبر بین‌المللی وجود دارد و در این میان شرکت ایران‌خودرو این تمایل را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به دستاوردهای موفقیت‌آمیز صنعت خودروسازی چین و برنامه‌های گسترده‌ای که در این کشور برای جلب همکاری‌های بین‌المللی وجود دارد گفت: به طور مسلم ایران و چین می‌توانند در این زمینه در یک برنامه تدوین شده، همکاری‌های خود را وارد مرحله تازه‌ای کنند.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای تولید سمند در چین نمونه روشنی از افق‌های جدید همکاری‌های صنعتی دو کشور است و محافل اقتصادی و صنعتی چین اعتبار ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو قائل شده‌اند.

وانگ جینگ تاکید کرد: رسانه‌های اقتصادی چین با علاقه‌مندی روند همکاری‌های دو کشور در زمینه صنعت خودروسازی را دنبال می‌کنند و در این خصوص تاکنون اخبار و گزارش‌های خوبی در مورد پیشرفت صنعت خودروسازی ایران منتشر کرده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد که صنایع خودروسازی ایران و چین به الگویی از همکاری‌های دو جانبه در قاره آسیا تبدیل شوند.