وضعیت خودرو‌های 6 میلیون تومانی تا پایان امسال مشخص می‌شود

علیرضا بهداد - اوایل سال‌جاری محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور‌، با ابلاغ دستوری به خودروسازان، دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو را موظف کرد تا برای تولید خودرو‌های ارزان‌قیمت برنامه‌ریزی‌های لازم را به عمل آورند. پس از دستور رییس‌جمهوری مبنی بر تولید خودروی ارزان‌قیمت، آنچه برای بسیاری نامفهوم به نظر می‌رسید، تعریف مشخص خودرو‌ی ارزان قیمت بود که هنوز هم تاحدودی نامشخص است. اینکه اصولا خودروی ارزان‌قیمت چه مشخصاتی از لحاظ فنی، ایمنی، محیط‌زیست و قیمت دارد سوالاتی است که هنوز پاسخ مشخصی به آن داده نشده است. منوچهر منطقی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو، در گفت‌وگو با خبرنگار ما در رابطه با طرح تولید خودرو‌های ارزان‌قیمت در شرکت‌ متبوعش می‌گوید: در راستای سیاست‌های عمومی دولت برنامه‌ریزی برای تولید خودرو‌هایی که زیر ۶میلیون تومان قیمت دارند، شروع شده است که در همین راستا مذاکراتی با شرکت چری‌چین انجام داده‌ایم.

منطقی در این گفت‌وگو تنها از خودرویی نام می‌برد که کار مشترک ایران و چین است و قیمتی زیر ۶میلیون تومان دارد، اما اینکه از لحاظ فنی چه مشخصاتی دارد صحبتی به میان نیاورد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو می‌افزاید: مذاکرات ایران‌خودرو با چری برای تولید این خودرو ادامه دارد و مراحل نهایی خود را طی می‌کند، اما هنوز به مرحله امضای قرارداد نرسیده است که در صورت عقد قرارداد تولید خودرو‌های ارزان قیمت با قیمتی زیر ۶میلیون تومان در کشور آغاز خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی این قرارداد نهایی می‌شود؟ می‌گوید: تا پایان سال‌جاری وضعیت این قرارداد مشخص می‌شود.

اما نام خودروی ارزان‌قیمتی که هنوز قرارداد تولید آن به امضا نرسیده است، سوال دیگری بود که منطقی در پاسخ به آن می‌گوید، این خودرو فعلا نامی ندارد، بلکه دارای یک کد است، اما وقتی که به مرحله تولید انبوه برسد قطعا برای آن یک نام فارسی انتخاب خواهد شد. وی به شوخی ادامه می‌دهد: هر گاه خواستیم نام فارسی برای این خودرو انتخاب کنیم به یکی از دوستان خبرنگار سفارش می‌دهیم تا نام مناسبی برای این خودرو انتخاب کند.

چرا چینی‌ها

چندی پیش منوچهر منطقی در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی از شکسته شدن انحصار فرانسه در صنعت خودروی کشور صحبت کرده بود.

پس از مطرح شدن این موضوع از سوی مدیرعامل ایران‌خودرو عده‌ای خوشحال و عده‌ای دیگر نگران شدند. خوشحالی از این بابت که این عده شکسته شدن انحصار فرانسه در صنعت خودروی کشور را مساوی با حضور دیگر برندهای معتبر دنیا می‌خوانند بنابراین مردم ایران به غیر از خودروهای پژو و رنو می‌توانند شاهد حضور دیگر خودروهای روز دنیا در کشور باشند.

اما نگرانی‌ها وقتی آغاز شد که تمایل ایران‌خودرو برای همکاری با خودروسازان شرق آسیا جدی‌تر شد و بحث تولید خودروی مشترک با چری و مونتاژ گراندویتارا سوزوکی به میان آمد.

توجیه گروه نگران این بود که اصولا اگر شکسته شدن انحصار فرانسه به قیمت حضور خودروسازان گمنام و ضعیف‌تر باشد چیزی از آن جز زیان و ضرر به صنعت خودروی کشور نخواهد رسید.

منطقی در این رابطه می‌گوید: سراغ تولیدکنندگان بی‌نام و نشان و ضعیف نرفته‌ایم بلکه با کمپانی‌هایی همکاری می‌کنیم که از لحاظ فنی و پژوهشی در حد قابل قبولی در سطح دنیا باشند که چری هم از این قاعده مستثنا نیست.

وی خاطر نشان می‌کند: در این گونه همکاری‌ها که روش جدیدی در دنیا است و نوعی اتحاد استراتژیک به شمار می‌آید، هر دو طرف قرارداد مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند به طوری که در بحث همکاری ایران‌خودرو با چری نیز این موضوع لحاظ شده است چرا که ایران‌خودرو در حوزه پژوهش و تحقیق از چینی‌ها برتر است.

چینی‌ها نیز بازار وسیعی را در اختیار خود دارند و سرعت سرمایه‌گذاری و نوآوری در صنعت خودروی این کشور و ارزان سازی آنها از ایران‌خودرو بالاتر است.

بنابراین در این نوع همکاری‌ها طرفین از یکدیگر تجربه و دانش می‌آموزند و همکاری ایران‌خودرو و چری باعث حضور صنعت خودروی ایران در بازارهای گسترده‌تر با سبد محصولات بیشتر می‌شود.

حرکت در راستای استراتژی دولت

اما صنعت خودروسازی نیمه دولتی کشور در ۴۰ سال سابقه خود با فراز نشیب‌های زیادی روبه‌رو بوده است. سنت گرایی در این صنعت باعث شده تا صنعتی بدون استراتژی و به اعتقاد برخی کارشناسان دولت محور شکل گیرد.

منطقی با اشاره به این که ایران‌خودرو در راستای استراتژی دولت حرکت می‌کند، می‌افزاید: ایجاد پایگاه‌های تولید در برخی از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین در این راستا و با توجه به کارکرد حوزه‌های استراتژی وزارت امور خارجه بوده است.

وی در تبیین سیاست‌های تولید در شرکت متبوعش خاطر نشان می‌کند: ایران‌خودرو بیشتر سراغ محصولاتی می‌رود که هم بازار داخلی و هم بازار خارجی مناسبی داشته باشد که خودروهای ارزان‌قیمت علاوه بر داشتن بازار داخلی، بازار خارجی مناسبی را نیز در اختیار خود دارد.