تولید پراید تا پایان سال به متقاضیان طرح خروج خودروهای فرسوده اختصاص یافت
مژگان میرزایی- پس از گذشت 8 ماه از طرح جدید خروج خودروهای فرسوده توسط دولت احمدی‌نژاد بالاخره سایپا نیز با برگزاری نشستی به تشریح برنامه‌های این شرکت برای واگذاری خودروهای جایگزین پرداخت.

عکس: ایسنا
شرکت سایپا که بر خلاف پیش‌بینی‌ها کمترین ثبت‌نامی را در طرح خروج خودروهای فرسوده داشته، طبق اعلام نظر مسوولان این شرکت از قرعه‌کشی متقاضیان معاف و کار واگذاری خودروهای نو را به صورت اولویت‌بندی و براساس کد درخواست متقاضی انجام می‌دهد.
در کشورهای صنعتی با شماره‌گذاری ۱۰۰ خودروی جدید، ۹۰ خودروی قدیمی از رده خارج می‌شود. با توجه به پیش‌بینی صورت گرفته در سال‌جاری یک‌میلیون خودروی سواری در سطح کشور تولید خواهد شد که با تولید این تعداد خودرو باید ۹۰۰هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود که در طرح امسال فقط ۲۵۰هزار خودرو برای از رده خارج شدن در نظر گرفته شده است.
رمضان شرقی، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت مهندسی بازرگانی خودرو سایپا روز گذشته در نشستی خبری اولین گواهی اسقاط تجمعی را مربوط به سال 83 خواند و گفت: در سال 83 اولین گواهی اسقاط تجمعی برای 4هزار دستگاه را دریافت کردیم و این برنامه تا سال 85 که شرکت سایپا همکاری مشترکی را با دولت برای خروج خودروهای فرسوده آغاز کرد ادامه داشت و در سال 85 نیز براساس تبصره 13 قانون بودجه، سایپا موظف به خروج 120هزار دستگاه خودروی فرسوده شده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی بازرگانی خودرو سایپا تعداد ثبت‌نامی‌های سایپا را ۱۱۰هزار متقاضی اعلام کرد و افزود: در مدت زمانی مشخص شده برای ثبت‌نام خروج خودروهای فرسوده، ۱۱۰هزار نفر در شرکت سایپا نام‌نویسی کرده‌اند که با توجه به این بحث که سهم سایپا توسط دولت ۱۲۰هزار دستگاه در سال‌جاری مشخص شده، بحث قرعه‌کشی در این شرکت منتفی شده است.
بر همین اساس خالی ماندن ظرفیت این شرکت منجر به آن شده که تمام متقاضیان این شرکت براساس اولویت‌بندی تا پایان سال 85 خودروهای خود را تحویل بگیرند. در صورتی که در شرکت ایران‌خودرو به دلیل پرشدن ظرفیت، ثبت‌نام بر روی برخی خودروها مانند روا و وانت پیکان واگذاری این دو خودرو به صورت قرعه‌کشی انجام خواهد شد و متقاضیانی که در قرعه‌کشی قرار نگیرند مجبور به انتخاب یکی دیگر از محصولات ایران‌خودرو و یا انصراف از طرح خواهند شد. شرقی تعداد کل خودروهایی که در طرح خروج خودروهای فرسوده از رده خارج خواهند شد را 280هزار خودروی سواری و تاکسی عنوان کرد و افزود: 250هزار خودروی سواری و 30هزار تاکسی در این طرح از رده خارج خواهند شد و در مقابل 6500 دستگاه اتوبوس، 15هزار خودروی ون و 12500 مینی‌بوس وارد ناوگان حمل‌و‌نقل شهری خواهند شد. طرح خروج خودروهای فرسوده در سال‌های گذشته به دلیل کمبود مراکز اسقاط به کندی صورت می‌گرفت، به همین دلیل تعداد خودرو‌های اسقاطی در این سال‌ها رقم قابل‌توجهی نبود. ولی مسوولان طرح خروج خودرو‌های فرسوده در سال 80 این مراکز را افزایش و تعداد آن را به 55 مرکز در تمام سطح کشور افزایش داده‌اند که اسقاط خودرو‌ها‌ی فرسوده با سرعت انجام شود تا این طرح با مشکل مواجه نشود.
مدیرعامل شرکت مهندسی بازرگانی خودرو سایپا تعداد مراکز اسقاط این شرکت را در گذشته ۳ مرکز عنوان و اظهار داشت: طی یکسال گذشته تعداد مراکز این شرکت از ۳مرکز در سال‌های گذشته به ۴۱ مرکز افزایش یافته که این مراکز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و تعدادی نیز در حال شروع به کار هستند.
وی درخصوص مشکلات به وجود آمده در این طرح گفت: مشکل اصلی تامین منابع مالی برای این طرح بوده که دولت تاکنون 50درصد یارانه‌ای که باید به بانک عامل بپردازد را پرداخت کرد. وی افزود: مشکل دیگر، مربوط به مراکزی بود که برگ گواهی اسقاط خودرو را صادر می‌کردند که این مشکلات نیز تاحدودی برطرف شده است.
شرقی در خصوص اولویت‌بندی صورت گرفته برای دریافت خودروی نو گفت: در مجموع به غیر از گروه‌هایی که بدون اولویت خودرو‌های خود را تحویل می‌گیرند، شامل خودروهای ۶ و ۸ سیلندر و متقاضیان سال قبل و نیمه اول سال ۸۵ هستند، متقاضیان به ۷ گروه تقسیم می‌شوند که از تاریخ ۱/۹/۸۵ تا ۲۰/۱۲/۸۵ به ترتیب اولویت و با کد ثبت‌نام با مراجعه به نمایندگی که در آن ثبت‌نام کرده‌اند از تاریخ دقیق دریافت خودروی خود مطلع خواهند شد و پس از انجام مراحلی، خودروی خود را تحویل می‌گیرند.
بابت خروج هر خودروی فرسوده به مالک خودرو در صورت درخواست تحویل خودروی نو، مبلغ 5میلیون تومان وام با کارمزد 7درصد تعلق و مالک از تخفیف یک‌میلیون تومانی نیز برخوردار خواهد شد.
همچنین متقاضیان زمان دریافت چک ۵میلیون تومانی باید مابه‌التفاوت قیمت خودرو را نیز به حساب خودروساز موردنظر واریز کنند.
شرقی در مورد میزان مابه‌التفاوتی که متقاضیان خودروی پراید باید واریز کنند، عنوان کرد: خودروی پراید سفید 7میلیون و 130هزار تومان قیمت‌گذاری شده که با توجه به 5میلیون وام و یک‌میلیون تخفیف که دولت برای آن در نظر گرفته، متقاضی باید یک‌میلیون و 130هزار تومان در زمان دریافت چک از بانک به حساب سایپا واریز کند و خودرو نیز با بیمه کامل شخص‌ثالث به متقاضی تحویل داده می‌شود.


وی در ادامه تصریح کرد: از 110هزار متقاضی ثبت‌نامی در شرکت سایپا، تهران با 1/29درصد بالاترین تعداد ثبت‌نامی را داشته و مابقی بدین‌ترتیب است: اصفهان 8/7درصد، خراسان 23/7درصد و استان فارس نیز با 78/6درصد در نمایندگی‌های این شرکت ثبت‌نام کرده‌اند و تعداد 6هزار و 684دستگاه تاکسی نیز متقاضی دریافت تاکسی پراید هستند که از این تعداد هزار و 212نفر برای دریافت وام بانکی به بانک عامل معرفی شده‌اند. شرقی درخصوص اینکه چه میزان از متقاضیان علاقه‌مند به دریافت وام هستند، اظهار داشت: از مجموع متقاضیان ثبت‌نامی 11/97درصد متقاضی دریافت وام هستند و 89/2درصد نیز دریافت پول نقد را انتخاب کرده‌اند.
در حال حاضر یکی از مشکلات طرح خروج خودروهای فرسوده الزام به گازسوز بودن این خودروها است که خودروسازی‌ها نیز با کمبود مخزن سوخت روبه‌رو هستند، ولی با توجه به تمام این مشکلات خودروساز‌ها وعده داده‌اند که دوگانه‌سوز کردن خودروهای جایگزین را پیگیری می‌کنند.
شرقی نیز درخصوص کمبود مخزن گاز برای تولید خودرو گفت: تاکسی‌های جایگزین حتما بایستی دوگانه‌سوز تولید شوند، ولی برای خودروهای سواری این الزام وجود ندارد و خودروسازی‌ها می‌توانند خودرو را بدون مخزن تحویل بدهند و مالک خودرو زمانی که مخزن تامین شد برای نصب آن مراجعه کند و همچنین شهرهایی که جایگاه CNG ندارند نیز خودروها را به صورت بنزین‌سوز دریافت می‌کنند.
وی در مورد تعداد خودروهایی که توسط شرکت سایپا از رده خارج شده، گفت: در سال‌های ۸۳ و ۸۴ در مجموع ۲۲هزار دستگاه خودرو توسط شرکت سایپا از رده خارج شده است.
شرقی در پایان عنوان کرد: تولید پراید تا پایان سال مختص جایگزین خودروهای فرسوده است و تولید این خودرو به متقاضیان این طرح اختصاص یافته است.
شرقی درخصوص نوع خودروهای درخواستی و مدل خودروهای فرسوده نیز گفت: از ۱۱۰هزار نفر ۷/۹۰درصد خواستار پراید و ۳/۹درصد خواستار خودرو وانت نیسان شده‌اند. از طرفی ۹۷درصد خواستار استفاده از تسهیلات و باقی خواستار اعطای پول نقد برای خرید خودرو و یا دادن پول نقد برای اسقاط خودرو هستند. از خودروهای نام‌نویسی شده نیز ۴۳درصد صاحب پیکان فرسوده و ۸/۷درصد صاحب ژیان بوده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که با وجود گزارش‌هایی مبنی بر روند نامناسب بازیافت و امکان ورود موادسمی به طبیعت، وضعیت بازیافت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: 41مرکز که اکثرا خصوصی هستند برای اسقاط خودرو داریم که با توجه به گزارش‌ها توانایی بازیافت خودرو را دارند و فلزات را به فولادسازان و باتری را به باتری‌سازان تحویل می‌دهند. ما همچنین قراردادهای سخت‌گیرانه‌ای داریم که مراکز اسقاط حق ورود دوباره قطعات خودرو به بازار را ندارند.