گروه خودرو- شرایط در کرایسلر روز به روز بحرانی‌تر می‌شود و در چنین شرایطی احتمال واگذاری سهام این شرکت از سوی گروه دایملر کرایسلر روز به روز قوت می‌گیرد. خبرها برای کرایسلر دغدغه‌آور است. حجم عظیمی از خودروهای به فروش نرسیده علت اصلی زیان‌دهی ۵/۱میلیارد دلاری این شرکت در فصل سوم سال‌جاری میلادی بود و این ششمین سال متوالی است که این شرکت زیان‌دهی دارد. باری دیگر کارشناسان آلمانی برای حل مشکلات کرایسلر از شرکت مادر در اشتوتگارت راهی اوبورن هیلز، مقر مرکزی کرایسلر در میشیگان می‌شوند تا علل بیماری زیرشاخه آمریکایی دایملر کرایسلر را شناسایی کنند.

این بار با دفعات گذشته تفاوتی جدی دارد. آلمان‌‌ها خیلی مطمئن نیستند که بتوانند نقایصی را در کرایسلر برطرف کنند. سقوط سریع کرایسلر در ماه‌های اخیر احتمال انشعاب آن از گروه دایملر کرایسلر را قوت بخشیده است. این احتمالی است که اگرچه مدیران ارشد دایملر کرایسلر از تایید آن اجتناب ورزیده‌اند، اما رغبتی به رد آن هم ندارند.

بودو اوبر، مدیر مالی گروه کرایسلر روز ۲۵ اکتبر در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به وضعیت کرایسلر و آینده این شرکت گفت: ما هیچ گزینه‌ای را نادیده نمی‌گیریم. فعلا به دنبال تغییرات ساختاری هستیم. ابتدا شرایط را تحلیل می‌کنیم و سپس نتیجه‌گیری خواهیم کرد.

آینده مبهم

درآمدهای دایملر کرایسلر در فصل سوم امسال با ۸درصد کاهش به ۴۴میلیارد دلار بالغ شد و سود عملیاتی این گروه با ۵۰درصد افول به ۱/۱میلیارد دلار رسید. کاهش شدید سود عملیاتی کرایسلر و صنایع هوافضای اروپا (EAOS) که گروه دایملر کرایسلر از سهامداران آن است، منافع ناشی از فعالیت‌های مرسدس بنز و واحد تولید خودروهای سنگین این گروه را تحت‌شعاع قرار خواهد داد.

تقریبا نه سال پس از ادغام کرایسلر در دایملر بنز و تشکیل گروه دایملر کرایسلر همیشه عملکرد کرایسلر یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت ارشد این گروه بوده است. به‌رغم میلیاردها دلاری که برای نوسازی ساختار کرایسلر هزینه شد و توفیق‌های اندکی که طی دو سال گذشته به دست آمد، آینده این شرکت کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

کرایسلر از افول شدید میزان فروشی که طی فصل سوم سال‌جاری ۲۴درصد در قیاس با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و درک تحولات به وجود آمده در بازار از جمله گرایش به خودروهای کم‌مصرف رنج می‌برد. تنها ۱۶درصد از محصولات کرایسلر خودروهای چهارسیلندر کم‌مصرف هستند که حتی در مقایسه با سهم ۳۷درصدی محصولات کم‌مصرف از کل تولید دو خودروساز بزرگ دیگر آمریکای شمالی هم اندک به نظر می‌رسد.

مدیران ارشد کرایسلر سعی کرده‌اند با طراحی، تولید و عرضه مدل‌های جدید این شکاف را پر کنند، اما با توجه به اینکه ۷۰درصد تولیدات این شرکت را پیک آپ‌ها و SUVها تشکیل می‌دهند و با توجه به این واقعیت که اتحادیه کارگران صنایع خودرو ایالات متحده (UAW) مانع از اجرای اصلاحات گسترده در کرایسلر است، عملا امکان اعمال تمهیداتی که اکنون صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری در سال را برای جنرال موتورز ممکن کرده را مرتفع کرده است.

طرح تعهدات مالی کرایسلر در قبال بازنشستگان این شرکت به حدود ۲۲میلیارد دلار بالغ می‌شود که با کسری ۷/۱میلیارد دلاری مواجه است و اگر این شرکت نتواند از محل سرمایه‌گذاری بودجه این طرح این کسری را جبران کند باید نقدینگی بیشتری را به این طرح اختصاص دهد.

خبرهای واقعا بد

تحلیلگران صنعت خودرو به تناوب این سوال را مطرح می‌کنند که آیا کرایسلر می‌تواند از بحران سود اندک در سال‌های خوب و زیاندهی شدید در سال‌های بد رهایی یابد یا نه؟

زیاندهی کرایسلر تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی در حدود ۲/۱میلیارد‌دلار برآورد می‌شود.

همین مساله نه تنها پیش‌بینی‌های قبلی در مورد روند احیای این شرکت را باطل می‌کند که احتمال ادامه روند زیاندهی این شرکت در سال ۲۰۰۷ میلادی را نیز قوت خواهد بخشید. تام لاسوردا مدیرعامل کرایسلر با کاهش تولید سعی دارد ذخیره خودروهای به فروش نرسیده این شرکت را تا حدامکان کاهش دهد.

این تاکتیک تا حدود زیادی کارآمد بوده و تعداد خودروهای بدون مشتری از ۵۸۰هزار دستگاه در راکدترین ماه‌های سال به حدود ۵۳۴هزار دستگاه کاهش یافته است و گمان می‌رود این روند تداوم داشته باشد. علاوه بر برنامه کاهش خودروهای به فروش نرسیده مدیران کرایسلر طرحی تحقیقاتی را به مرحله اجرا درآورده‌اند که در چارچوب آن تمامی فعالیت‌های این شرکت از استراتژی تولید تا روش‌های فروش مورد بازبینی قرار می‌گیرد. هدف اصلی از اجرای این طرح، کاهش قیمت تمام شده محصولات تا هزار دلار به ازای هر خودرو است. این طرح از حمایت کارشناسان دایملر کرایسلر برخوردار است.

آدام جونز، تحلیلگر ارشد مورگان استنلی زیان تولید کرایسلر را در سال جاری ۲۶۰۰ دلار به ازای هر خودروی تولید برآورد می‌کند.

با این حساب حتی در صورت ثمربخش بودن برنامه کاهش هزینه‌های تولیدی باز هم باید منتظر زیاندهی کرایسلر در سال ۲۰۰۷ میلادی بود. شرایطی که می‌تواند سقوط کرایسلر و جدایی آن از گروه دایملر کرایسلر را رقم بزند.